Eulogy Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Driver å titter litt etter min første bil. Vil ha en liten bil som VW Golf og med automat. Fant en på nett. Den har gått 142k. Er det langt? Hva bør man se etter? Vurderer også en Peugeot 307 2003 som har gått noe rundt 88k. Er det noen spesielle feil med disse to jeg bør se etter, er det noe som ryker lett på disse bilene. Begge er med automat, og jeg skal ha bil med automat. Har hørt ymse om begge bilfabrikater, men er de så ille som folk skal ha det til? Golfen er med 1.9 diesel, mens den franske er 1.6 bensin. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 En ting du bør lære deg først som sist at kilometerstand er mindre viktig enn hvordan bilen har blitt fulgt opp og vedlikeholdt. En bil som har blitt tatt godt vare på kan rulle mange hundre tusen kilometer mens en som har slurvete oppfølgning kan få store problemer på langt kortere kilometerstand. Når det er sagt så er vel 1,9 dieselen til VW kjent for å holde lenge, og uten at jeg skal si at det er en personlig erfaring så er franske biler kjent for å være noe drit. Naboen har en 207 fra midten av 2000-tallet og der røyk clutchen før bilen hadde rundet 100.000. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 (endret) Skal man legge til grunn hvor lenge clutchen holder så er de fleste biler drittbiler..... Bare og finne rett eier, vet om folk som bytter den en gang i året så det er sjåføren stort sett. Har selv en Citroen her med 400000 på telleren som går som en klokke, selvsagt eid av en pedant på vedlikeholdet, den er nok ikke i så gode hender nå Statistisk sett er ikke VW mye og skryte av heller, er teknisk kvalitet pri en så finn en pedant holdt Corolla. Endret 6. juli 2010 av agvg Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Jeg sa på ingen måte at dette er grunnen til at bilen er kjent for å være dårlig. Jeg kom bare med et eksempel på hva en jeg kjenner har opplevd. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Hei. Peugeot 307 er en nokså driftsikker grei bil det også, men Golf er nok bedere og tryggere kjøp. Peugeoten har gått 88k så sjekk om reg.reim er skiftet. Tror de skal skiftes på 80k. eller 4 år. Har også hørt mye rart om Peugeot og hvis du skal skru litt selv så har de ofte noen spesielle/vanskelige løsninger på enkelte ting. Deleutvalg til Peugeot er heller ikke like stort som til Golf, og prisene på deler til Peugeot ligger ganske høyt. En jeg kjenner har en 207 som det med jevne mellomrom er rare småproblemer med. Elektrisk og mekanisk. Feil som du antagelighvis aldri vil høre at en Golf har. Enig med Sluquet om at vedlikeholdet bilen har hatt har mye å si. Mange som selger bilen rett før man trenger å ta store servicer så sjekk servicehefte. Har eier en bunke med kvitteringer på utskiftede deler så er egentlig ikke det noe bra tegn. Vær også obs på oljeskift. På nyere biler er det ofte langt mellom hvert skift, og kjører man lite kan det gå lenge mellom skiftene. Det er ikke bra. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Har eier en bunke med kvitteringer på utskiftede deler så er egentlig ikke det noe bra tegn. Må si meg uenig i dette. Det må da være et bra tegn om eier kan dokumentere at ting har blitt byttet på bilen? Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 (endret) Har eier en bunke med kvitteringer på utskiftede deler så er egentlig ikke det noe bra tegn. Må si meg uenig i dette. Det må da være et bra tegn om eier kan dokumentere at ting har blitt byttet på bilen? Jeg teker slik: Det vil jo også si at det har vært en del problemer med bilen. Kommer jo ann på hva som er byttet. Ved 88k skal jo ikke mye ha gått i stykker, kun slitedeler bremser, olje, filter, batteri. Hadde han med Peugeoten hatt kvittering på en toppakning så er det jo et lite varsel. Eller reg. reim og ingen verkstedregning/servicestempel for bytte. Endret 6. juli 2010 av Glavalavala Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Jeg teker slik: Det vil jo også si at det har vært en del problemer med bilen. Kommer jo ann på hva som er byttet. Ved 88k skal jo ikke mye ha gått i stykker, kun slitedeler bremser, olje, filter, batteri. Hadde han med Peugeoten hatt kvittering på en toppakning så er det jo et lite varsel. Eller reg. reim og ingen verkstedregning/servicestempel for bytte. Jeg skjønner tankegangen din, men personlig ville jeg heller tenkt at det er greit at tidligere eier har tatt smellene enn at man tar dem selv. Greit nok at det har vært problemer med en bil, men såfremt disse blir rettet på en skikkelig måte skal de jo ikke oppstå igjen uten videre. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 Takker for svar folkens. Når skal reg.reim byttes på en golf? Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 120.000km/5år mener jeg det er. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 (endret) Hvis jeg ikke tar helt feil så er det 90 000 på diesel. Endret 7. juli 2010 av Rs125 Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 Hva med Peugeot 307 da? Finner ingen info om det. Er blitt nevnt rundt 80k her i tråden, men kan det stemme. Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Selv ville jeg ha valgt en Golf, men ofte så er service dyrt spesielt på diesel. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 10. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2010 Ser ut til at jeg heller går for en 2004 Mazda 3. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå