Gå til innhold

Noen som har noen tips om hvordan jeg skal fixe dette?

Anbefalte innlegg

Jeg trenger virkelig noen råd.

Jeg skal flytte til Bergen i August, nærmere 14-15 august (rundt der en gang) fordi det er da jeg er ferdig med sommerjobben jeg har her i Lillehammer.

Jeg må betale første husleie på 3000 kr 1 august (jeg skal bo i kollektiv med noen venner).

Jeg får heldigvis lønn fra sommerjobben min nå den 15, men jeg er bare sommervikar, og tjener egentlig ganske lite.

Forhåpentligvis får jeg over 3000 kr første lønninga, ellers får jeg låne av kjæresten min som skal være med i kollektivet.

Noe som kan bli et problem, er når jeg skal betale andre husleie. Jeg antar det blir den 1 september. I tillegg til at jeg nok må slenge noe inn på strømregninga osv.

Når jeg flytter til Bergen kommer jeg egentlig ikke til å ha noe penger, og ikke noe jobb (jeg har vært å søkt på jobb i Bergen, levert inn søknader personlig i butikker. Men man kan aldri være sikker!)

Jeg har også søkt på universitetet i Bergen. Fordi mora mi sa det var greit å ha skole i bakhånd (hun vil helst at jeg skal begynne å studere, men jeg har ikke lyst til det nå i det hele tatt. Jeg planlegger å jobbe for å spare penger til interrail..)

Så ejg vet ikke om jeg skal si ja til skoleplass om jeg får det..

Da kommer jeg uansett til å fortsette å søke etter jobber.

Men hva om jeg starter på skolen, bør jeg ta opp studielån? (når kan man ta studielån egentlig?)

Kan man bare slutte sånn helt uten videre, eller må man si ifra at man skal slutte? MÅ man kjøpe bøker med en gang?

Hva om jeg sliter skikkelig til andre husleie skal betales? Om jeg får meg jobb la oss si 25 august, så tviler jeg på at jeg får lønninga i tide uansett.

Og ja, når kan man ta opp studielån? Noen sa at fristen allerede har vært? Hva gjør jeg da? Tenk om jeg ikke får studielånet i tide innen andre husleie skal betales?

Kan hende jeg bare er sinnsykt paranoid nå. Men jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre om jeg ikke får jobb fort. Jeg har virkelig ikke lyst til å studere enda!

Og jeg har for det meste sliti med å få meg jobb.

Og om noen vet om noen ledige jobber i Bergen fra høsten av, så kan dere jo si ifra til meg her. Jeg er btw jente på 21 år. Har erfaring fra og trivdes som restuarantmedarbeider/servitør, har jobbet litt med barn, og nå jobber jeg da i en klesbutikk.. x) så hvis noen vet om noe som passer, så tell me! (tar det meste) (ja jeg har sett på nav.no og skal søke litt der snart og)

sorry om det ble rotete, xD bah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studielån bør du uansett ta opp. Som borteboer får du deler av lånet omgjort til stipend dersom du består eksamen, men samtidig er hele lånet rentefritt så lenge du er under utdanning. Studielån har også andre fordeler, som skattefradrag når du begynner å betale ned lånet. Du vil neppe klare å etablere deg ordentlig på mange år uten å ta opp noen form for lån (studielån, huslån etc), og studielån er nok den gunstigste låneformen du får.

Du kan søke studielån straks du er semesterregistrert - når pengene kommer er jeg dessverre litt usikker på. Meg bekjent er det ingen tidsgrense for når det er for sent å søke, er du sent ute vil du få etterutbetalt det du gikk glipp av i starten. Hva bøker angår så er det vel egentlig ikke krav om at du kjøper dem i det hele tatt, men det er i beste fall vanskelig å gjøre det noe særlig bra i studiene uten disse. Om du ikke har råd til bøker ved skolestart kan du utsette innkjøp, men av praktiske årsaker bør bøker være prioritet.

Jeg er selv student og ser meg om etter deltidsjobb, dog i andre sektorer enn du er interessert i. Du bør sjekke stillingsannonser på finn.no og deltidsjobb.no, jeg har bl.a. sett annonser som "lærervikar" (har selv hatt ufaglærte lærervikarer i grunnskolen så det går kanskje bra), SFO-assistent, butikkselger hos Lene V etc.

Innlegget ditt var litt ustrukturert, så hvis du mangler svar på noen spørsmål får du repetere dem. Ellers er jeg ingen økonomiekspert, og har ikke ytterligere detaljkunnskap om studielånsordningen.

Lenke til kommentar

haha ja det ble litt rotete, blir litt surrete når jeg ikke helt vet hvordan jeg skal ordne det. Tok en prat med mamma igår, tenkte jeg får bare si det sånn jeg vil ha det. Og hun sa jeg helst burde bare studere med en gang, men det skada jo ikke å søke på jobb, da kunne jeg bare slutte på uni etterhvert..

Men så tenkte jeg litt videre og fant ut at det kanskje faktisk er smartere å studere nå, også heller søke om jobb til neste år, siden jeg allerede bor i Bergen da.

Men er usikker på hvor smart det er å slutte på uni, med hensyn til studielån, har kjøpt bøker osv, betalt andre studie'avgifter'..

.. og søknadsfristen til studielån har jeg visst god tid på enda.

Har søkt på kunsthistorie og kulturhistorie, men er også usikker på om dette er noe for meg. Det er interessante nok fag, men jeg vet jo ikke så mye om det. Kan hende jeg ikke liker det lenger etterhvert... så om jeg går kunsthistorie ett år og tar opp studielån også ombestemmer meg så føler jeg det bare blir bortkasta å ha brukt penger på det..

meh vet ikke lol :< kan hende jeg bare må la det gå som det går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...