Gå til innhold

Bakkespotter i innkjørsel

Anbefalte innlegg

Hei, tok fagbrev som elektriker for et års tid siden men sluttet etterpå grunnet skole, så har grei kunnskap på dette området.

Har familie som graver opp innkjørselen til huset sitt nå, fordi de skal legge stein der. De spurte da meg om jeg kunne ordne lys til de. Løsningen de ville ha var spotter i bakken i selve steinhellene, noe jeg aldri har vært borti før. Lurte på om noen av dere vet hvordan man går fram med dette? og eventuelle linker til spottene som blir brukt osv. All informasjon blir satt stor pris på, da jeg helst skal være klar førstkommende fredag.

Tusen takk for alle svar :D

Endret av sigurdrb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, setter pris på omtanken ;D Vet det er fort gjort å havne i den fella der.

Men dette er første gang de har spurt meg om noe, så tenkte jeg like så greit kunne hjelpe de denne gangen her :innocent:

Jeg har montert mange spotter i min tid, da for det meste i tak, med spotkasse over. Men er usikker på hvordan jeg skal gjøre dette i steinheller.

Har du hatt noe erfaring med dette eller? :)

Lenke til kommentar

legg ned et rør som er stort nok til at du har mulighet til å trekke om kabelen.

det må dreneres GODT rundt spottene.

spottene kommer ferdig med kasse og alt, så du må bare passe på å få det tett når du fører inn kabelen.

Lenke til kommentar

ok, så jeg følger bare vanlig prinsipp som med spotter i tak.

altså; legge rør m/ledning og kasse i selve bakken før de setter på plass steinehellene. Så ta mål, og når steinhellene er på plass finne hvor kassene er, borre hull og så sette på plass spottene?

Lenke til kommentar

Montert disse hjemme hos mine foreldre. Link til lys.

Fordelen er at de er LED, så sparer godt med strøm. Det største problemet mitt så langt er at trafoen kan forsyne et begrenset antall lys. (LED har fast strøm, så speningen varierer etter antallet lys. Skal det være SELV må spenningen være lav, så antallet lys blir begrenset pr. trafo.)

Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for svar :) Hvordan syns du lysstyrken er på disse da? Og hvordan gjorde du det "under" steinhellene? Er fortsatt ikke helt sikker på hvordan man monterer disse bakkespottene, så en litt detaljert forklaring har gjort det mye enklere for meg :)

Endret av sigurdrb
Lenke til kommentar

Du er på bærtur, du får ikke tatt hull i steinhellene på noen god måte, og du legger ikke "spotkasse" som du så finner igjen.

Du graver grøft der du legger rør. Der du vil ha uplight graver du ut mer, slik at du får felt ned "røret" uplighten består av, som du kan si er kasse og armatur i ett.

så følger du det aktuelle armaturets monteringsavnisning for å finne ut hvordan det skal monteres iforhold til steinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...