ThOms-N Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Hallo! Kom borti ein lei sak her hos gamlingen. I stua i kjellerleiligheten skulle vi male veggene i annen farge. Etter å ha malt på et strøk ser vi at veggen plutselig er begynnt å boble på flere steder. Huset er bygd i '87, så det finnes nok ikke lik tapet i dag. Håper i det lengste å slippe jobben med å rive all tapet for å sette opp ny. Noen her som vet hvorfor dette plutselig skjer nå? Ser også at det er antydninger til løs tapet i div skjøter óg. Tapeten har vært overmalt sine ganger, men ikke de siste 11 år, da forrige leigeboer bodde halve sitt voksne liv der. Leiligheten bar preg på at det har vært ganske innestengt etter forrige leigeboer. Syntes spesielt godt i karmer og på bad. Han luftet meget sjelden. Mulige problemstillinger(?): - Vil det være noe suksess å sprøyte inn lim med sprøyte?(det er brukbar størrelse på noen av de) - Er det malinga som driver f@en? - Kan det være den innestengte lufta som har gjort at limen svikter? Håper noen besitter et svar på mine problemer og muligens kan glede meg LITT med sine ord. Kjenner jeg er en god porsjon lei nå. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Dere maler på tapet? Stoff, tekstil, glassfiber, vinyl? Det kan tyde på at tapeten trekker fuktighet fra malinga og utvider seg, dermed får du bobler. Du kan håpe på at når tapeten og malinga tørker vil den krympe igjen, og boblene blir borte, eller i alle fall mindre. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Ser ut for min del at det er stofftapet. Synest berre det er litt snodig at det skjer nå. Etter 4. eller 5. fargebytte. Bruker vannbasert maling nå da. Som sagt, det er mange år siden sist det ble malt. Sikkert nærmere 15! år. Vet ikke om det var så vanlig med vannbasert da? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Vannløselige malinger som tørket fort (f.eks. "Strax") slo gjennom allerede på 70-tallet, men jo, oljemalinger holdt stand og mange foretrakk det til de ble forbudt i forfjor(?). Men uansett hva som er brukt før, det høres litt merkelig dersom vann fra den nye malinga klarer å trenge gjennom fire-fem lag gammel og velherdet maling. Uansett: Hvor lenge har malingen tørket, og er boblene begynt å legge seg? Hvis ikke kan sikkert lim-og-sprøyte-trikset funke, men det beste vil sannsynligvis være å rive av tapeten. Eller legge rehab-gips utenpå elendigheten. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Vannløselige malinger som tørket fort (f.eks. "Strax") slo gjennom allerede på 70-tallet, men jo, oljemalinger holdt stand og mange foretrakk det til de ble forbudt i forfjor(?). husker jeg ikke feil er det en lov/regel EU har kommet med da det tradisjonelt har vært endel skadelige stoffer i oljebasert maling. nå har vanntynnet maling tatt over det markedet. vet du hva som er brukt tidligere? på meg virker det som det har skjedd en kjemisk reaksjon mellom den vannbaserte malingen som brukes nå og a) den oljebaserte malingen som er brukt tidligere eller b) tapetlimet som en gang i tiden ble brukt for å henge opp tapetet. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 Kan ikke svare helt hvilken maling som er brukt tidligere. Men ble malt med jevne mellomrom frem til siste leigeboer, som budde der i 11! år. Heller personlig på litt slett arbeid, siden det er merkbart mye værre på 2 lengder(side ved side). Det ble ikke så mye bobler ellers. Tok meg en tur på apoteket og sprøyte med kanyle. Ser ut så det blir redningen. Var meget effektivt Blei en hel del arbeid, men ikke mer enn 55kvm stuetapet(fjerning og ny*), evt rehabgips og utforing av stikk, vindu og dør. Prisforskjellen ville vel og vært betydelig. Kanyle 2kroner og sprøyte 2 kroner. Limen hadde vi. Lenke til kommentar
enden Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Jeg har selv brukt sprøytetrikset med hell. Det er veldig effektivt om enn litt kjedelig. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 litt kjedelig. ???? hehe. Ekstremt kjedelig. Ikkje minst veldig tidkrevende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå