Mannen med ljåen Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 AAARGH!!!!! Jeg hadde alle filene mine på en ekstern USB harddisk av type ZAP Mobile Disk. Harddisken hadde filsystemet NTFS. Denne var tilkoblet en eldre laptop idet jeg forsøkte å installere Windows ME for nostalgiens skyld. Jeg skulle formatere C:, og jeg mistenker at maskinen behandlet den eksterne harddisken som C: i stedet for den innebygde. Ergo har FDISK formatert en ekstern USB-harddisk som tilfeldigvis var tilkoblet. Hva nå? Jeg MÅ ha disse filene tilbake. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Finnes masse recovery-software for å gjøre slikt. Bare pass på å ikke skriv noe som helst til harddisken. Ikke partisjoner den eller noe. Desverre vet jeg ikke om noe gratis. GetDataBack er et program men det koster penger. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Det bør helst være gratis og funke i Linux. Jeg har kun Linux nå. WinME ville ikke installere. Endret 5. juli 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Du har vel tilgang på en annen datamaskin med windows? Siden det er en estern disk er den jo lett å ta med seg. Hvis Windows begynte å installere på den eksterne kan det hende at noen filer er overskrevne. Det bør uansett fremdeles være mulig å hente ut mesteparten. Men jeg vet ikke om noe gratis. Da må du enten søke, vente på noen andre her eller levere den inn et sted. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Windows begynte ikke å installere. Lenke til kommentar
whitespace Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Du kan prøve med Recuva. Det er gratis, men du må bruke det på en PC med windows. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Takk for det. Jeg orker ikke å stresse i kveld, men jeg sjekker det snart. Kom gjerne med flere råd. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. april 2011 Forfatter Del Skrevet 24. april 2011 (endret) Test Disk funker i Linux. Tusen takk for svar. Jeg trodde filene var tapt, men nå virker disken igjen. Programmet du foreslo, i Windows XP-utgave, gjorde susen. Jeg har ikke turt å prøve før nå. Derfor det forsinkede svaret. Men i kveld reddet jeg filene. Programmet var litt vrient å bruke... Minner mest om brukergrensesnittet til en oppstartsdiskett for Windows 98. Men det virket. Tusen takk. Du redda dagen, musikksamlingen og babybildene av huskatten min. Her er et av bildene som ble reddet: PS. Whitespace foreslo Recuva. Jeg testet dette først, fordi websiden deres gav et bedre inntrykk. Men programmets Wizard hang seg opp da jeg valgte stasjon e:/. Da jeg gikk inn i avanserte menyer, og valgte e:/, gav den kun feilmelding o at den ikke fant mbr eller noe slikt. Men tusen takk for et velment forslag til deg også! Nå sitter jeg og hører på sanger jeg ikke har hørt siden før jeg startet tråden i fjor. Dette var hyggelig! Endret 24. april 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
*F* Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 Gratulerer, ingenting er så deilig som å få gjennopprettet filene sine. Nå er det bare å ta backup slik at du har det også den dagen du krasjer harddisken din. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. april 2011 Forfatter Del Skrevet 24. april 2011 (endret) Gjett om. Jeg fatter ikke at jeg var så dum at jeg kun hadde ett eksemplar. I mange år har jeg speilet alle mine filer på tre datamaskiner. Men så formaterte jeg flere av dem og hadde null på dem. Akkurat da måtte disken bli formatert... Kjøper en ekstradisk snart. Det skal nevnes at jeg hadde backup av ca. 60% av filene på harddisker som ble fjernet fra noen stasjonære maskiner jeg kastet for noen år siden. Men jeg har ikke stasjonære maskiner lengre, og kunne ikke koble disse diskene til laptopene. Takk for gratulasjonen. Håper folk lærer av mine feil. Ingen av mine nåværende laptoper har så mye kapasitet som denne eksterne harddisken. Kjøper ny i morra. PS. Jeg donerte en fin pengesum til utvikleren av programmet som takk. Det er fint å støtte åpen kildekode. Endret 24. april 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå