Gå til innhold

Nytt hovedkort og cpu, multitreading.

Anbefalte innlegg

Er ute etter en hovedkort/ cpu kombinasjon som gir god ytelse i rendering i poser og 3d studio max. Snakker 64 bit programmer som kjører på flere kjerner og bruker mye ram.

tenkte først på et i7 system, men amd sin 6 kjerne høres meget spennende ut,

Vil AMD Phenom II X6 1090T Black Edition yte bedre en Intel Core™ i7 Quad Processor i7-960 her.

spiller en del spill også men der går det mest på skjermkortet som ikke har noe med dette å gjøre. Noen anbefalinger til hovekort, fremtidsrettet og stabilt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om hovedfokuset er rendering og slikt så er jo flere kjerner jo bedre. AMDs rimeige 6core prosessorer er da et bra valg. Det er kanskje ikke akkurat det jeg ville valgt for en spillmaskin, men de vil jo uten tvil gjøre en jobb på det området også selv om nage av corene blir stående idle. turboboost funksjonen hjelper litt på å balansere det ut dog.

Sleng på en god menge RAM i tillegg så har du et rendering monster.

Det kan være en god ìde å sjekke om de rendering programmene du bruker har støtte for hardware akselerasjon. Jeg vet at noen slike proffe programmer kan bruke CUDA for eksempel for å heftig redusere renderingtid for eksempel, og da kan potensiellt skjermkortet være minst like viktig som CPUvalget i rendering.

Jeg kjenner dog ikke til nok detaljer om hva som er mulig og hva som støtter hva, så det må du researche litt selv. jeg vil ikke gi noen direkte annbefaling på det feltet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Kjører selv en i7core stock på et ASUS P6T Deluxe V2 kort med 12GB ram på jobben.

Win7 pro 64 bit.

Den kjører med 8 kjerner (4 kjerner +HT)

Rendrer litt i Photoview 360 (Solidworks 2010)

Sammenlignet min gamle workstation HP Dual Xeon 3,2 GHz 4GB RAM XP 32 bit mot den nye.

Dual Xeon 3,2 GHz brukte ca 3 timer på en stor rendring.

i7core 720 @ stock med turbo på. ca 3,5 min :cool:

post-203373-1278357094,6005_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kjører også et Quadro FX1800 med cuda enablet, men er usikker på om Photoview 360 støtter CUDA.

Satt forøvrig et eldre FX3400 i den gamle maskinen.

Var ialle fall vel verdt oppgraderingen :D

Litt rask gogling viser at det er noe CUDA støtte i Photoview ihvertfall, så det er nok noe slikt som kicker inn for deg for at det går unna på 3,5minutter, ikke bare en sterk CPU. Det må det nesten være, for CPUen er bare ikke 51 ganger raskere enn din forrige ;) Dette viser forsovidt bare at dersom du jobber mye i renderprogrammer som støtter slik funksjonalitet så kan valget av skjermkort utgjøre en særdeles stor forskjell på resultatet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Litt rask gogling viser at det er noe CUDA støtte i Photoview ihvertfall, så det er nok noe slikt som kicker inn for deg for at det går unna på 3,5minutter, ikke bare en sterk CPU. Det må det nesten være, for CPUen er bare ikke 51 ganger raskere enn din forrige ;) Dette viser forsovidt bare at dersom du jobber mye i renderprogrammer som støtter slik funksjonalitet så kan valget av skjermkort utgjøre en særdeles stor forskjell på resultatet.

-Stigma

Ser det er 64 Cuda cores i FX1800, og ingen i FX3400.

Så der ligger vel noe av svaret kanskje.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_Quadro

Endret av 3rd_SQD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...