Gå til innhold

Norske WW2 veteraner med medaljeprotest mot krigen i Afghanistan

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10002723

Veteraner ifra andre verdenskrig leverer altså tilbake medaljene sine i protest mot krigen i Afghanistan - visstnok blandt annet fordi de mener at Norge er med på å bedrive okkupasjon.

Jeg vet ikke om jeg skal riste på hodet av deres naivitet og uvitenhet, eller om jeg skal bli oppriktig forulempet og forbannet?

Norske krigsveteraner hadde ikke noe valg. De ble okkuppert av et annet lands styrker. Det var ikke spesielt stor motstand de ytte tyskerne. De fleste norske som døde var faktisk sjøfolk, og de fikk ikke denne blåstripede krigsmedaljen men en 'deltagermedalje' med rødt bånd. De som leverer tilbake medaljene sine i dag er altså de som har deltatt i krigshandlinger eller vært del av norske militære styrker under krigen.

Norske styrker i Afghanistan kjemper ikke for ære, rikdom eller territorium. De kjemper ikke engang for sine egne liv eller vår frihet - de kjemper for ANDRE menneskers frihet og liv. Andre mennesker de knapt har noe til felles med, og som i tiår nå har blitt regjert, torturert, undertrykket, vilkårlig drept, fått avhugget lemmer, og blitt grusomt henrettet, av en ekstrem religiøs bevegelse som representerer et uhyre lite mindretall av befolkning.

Jeg synes disse norske veteranene burde SKAMME seg, og at de BURDE levere inn medaljene sine fordi de ikke innehar holdninger som er forenelige med vårt samfunns normer og etikk og moral, men snarere på nærmest rasistisk vis ønsker at Norge og nordmenn skal holde seg langt unna Afghanistan - OG vice versa.

Hva synes dere? Modig og meningsfylt protest, eller naivt og usolidarisk tull?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@merksnodium, her misforstår du vel hva saken egentlig gjelder?

Det er ikke WW2 veteraner som protesterer mot krigen i Afghanistan, men 67 (yngre) tidligere FN- og NATO soldater som leverer tilbake medaljer i protest mot myndighetenes (angivelige) dårlige behandling av veteraner mht. erstatning, senskader, og økonomiske anliggener etc.

Lenke til kommentar

Da har jeg jammen misforstått, ja. Men dette står ikke nevnt med ett eneste ord i artikkelen? Og ser ikke disse karene litt vel gamle ut? Er det virkelig slik at disse er FN styrker så er de jo verken krigshelter eller veteraner? Norge deltar jo dessuten i Afghanistan på behest av Afghanistans folk og på offordring ifra FN.

I så fall forstår jeg disse "veteranene", ennå mindre... den eneste jeg ser benevnt er jo faktisk WW2 veteran, Gunnar Sønsterby.

Endret av merksnodium
Lenke til kommentar

Det kommer kanskje ikke så tydelig frem av artikkelen du linket til, men har lest om det andre steder og da har historien en litt annen vinkel.

Var muligens en og annen gråhåret ww2 veteran blandt dem, men hovedtyngden var yngre veteraner som nevnt

"Sammen med 150 - 200 veteraner møtte han opp foran Stortinget for å protestere mot behandlingen FN- og NATO-soldatene har fått etter at de er kommet hjem fra utenlandstjeneste."

http://www.dagbladet.no/2010/07/05/nyheter/innenriks/forsvaret/medaljer/12430683/

Lenke til kommentar

Egentlig burde vel hele innholdet i førstepost "endres" :)

Til forsvar for trådstarter så var det en annen sak for en tid tilbake ang. WW2 veteraner som "truet med" å levere tilbake den såkallte Krigskors medaljen hvis denne ble gitt til noen som har tjenestegjort i utenlandsstyrkene. Egentlig skulle utdeling av Krigskors opphøre i 1949 (+ andre innvendinger de evt. hadde) Mulig TS hadde denne saken i bakhodet og blandet kortene litt(?)

Lenke til kommentar

Egentlig burde vel hele innholdet i førstepost "endres" :)

Til forsvar for trådstarter så var det en annen sak for en tid tilbake ang. WW2 veteraner som "truet med" å levere tilbake den såkallte Krigskors medaljen hvis denne ble gitt til noen som har tjenestegjort i utenlandsstyrkene. Egentlig skulle utdeling av Krigskors opphøre i 1949 (+ andre innvendinger de evt. hadde) Mulig TS hadde denne saken i bakhodet og blandet kortene litt(?)

Den skulle muligens "egentlig" det i følge datidens medaljeråd, men det står ingen steder i statuttene at den skulle det. Eller så består dagens medaljeråd stort sett ikke av personer som selv har krigskors, men flere har altså truet med å levere inn alle sine medaljer. Altså vernepliktsmedaljen, skyttermerket og den slags...

Ellers så er førstepost latterlig. Ikke bare har den ingenting med den faktiske nyheten å gjøre, kun fri fantasi, men den inneholder også bare vås.

Saken er altså at maks erstatning for veteraner som ble skadet i utenlandstjeneste før 01. januar 2010 er på 35G, mens for de som har vært ute etter dette er den på 65G (med forbehold om at tallene kan være noe forskjellige. Det er i alle fall ekstremt stor forskjell på maks-satsene), og at det er en stor forskjell på erstatning for psykiske senskader og fysiske. Psykiske senskader er jo noe svært mange UNIFIL-veteraner (og andre FN-veteraner) sliter med, mens fysiske er langt mer sjeldne. Det er vel også noe av grunnen, store utbetalinger for psykiske skader som følge av utenlandstjeneste ville jo ruinert SPK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...