Gå til innhold

Hvilken oppgraderingspakke gir mest for pengene?

Anbefalte innlegg

En kamerat har en gammel PC han vurderer å oppdatere litt. Hva gir mest for pengene?

Oppgraderingspakke AMD - Phenom II X4 kr 3.495

Oppgraderingspakke Intel - Core i5 kr 3.595

PC'en brukes kun til vanlig kontorarbeid og noe spilling. Skal spille Ports of Call Deluxe.

Hvor karftig strømforsyning trengs for å drive dette? I dag står det 350W i kabinettet.

Edit:

Dette er den gamle PC'en

1 Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA nForce2 Ultra400/MCP2-T, ATX, Firewire

1 AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM

1 Cooler Master CPU-Vifte Socket A/7/FCPGA CP5-8JD1F-0L, opp til AMD XP3200+

1 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

1 PowerColor Radeon 9200 128MB DDR AGP, ATI 9200, DVI-I, TV-Out, Retail

1 LG CD-brenner IDE 52x/32x/52x Hvit Intern Bulk

1 Western Digital Caviar 160GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM

1 Q-Tec Midi tower ATX L-MD, Silver Black L-Series, m/350W AMD/P4

1 Medion 19" CRT MD-1998PB TCO-99 Skjerm, Silver

1 Creative Desktop Wireless 6000, USB (Norsk) USB, tastatur/mus, Retail

1 Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920 Floppydisk Intern

Endret av ken8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at AMD-pakken gir en god del mer for pengene.

1. AMD-Prosessoren er en firekjerners 3.2GHz (og i tillegg lett å overklokke om du driver med det) mens i5 er bare på 2.66GHz

2. Minnebrikkene er er god del raskere, de er på 1600MHz, mens crucial-brikkene bare er på 1066MHz.

I tillegg er Corsair-minnebrikkene CL8, mens Crucial-minnebrikkene er CL7, (CL8 er raskere enn CL7)

I tillegg er det kjøleribber på Corsair, som holder dem kaldere :yes:

Corsair er de i AMD-pakken

Crucial er de i Intel-pakken

3. Hovedkortene er egentlig ganske like, men i begge pakkene ligger Gigabyte-hovedkort, og med tanke på at det i AMD-pakken er litt dyrere regner jeg med at det er bedre (siden gigabyte har laget begge)

Så egentlig er alle delene bedre i AMD-pakken. Grunnen til at Intel-pakken er dyrere er for at Intel er forferdelig overpriset :whistle:

Hadde jeg vært deg ville jeg lett valgt AMD-pakken :new_woot:

Når det kommer til strømforsyning vet jeg ikke helt, men du kan regne ut hvor mye watt du trenger her

Ninjaedit :ph34r: : i tillegg får du jo med Call of Duty Modern Warfare 2 i AMD-pakken!

MvH Theo :)

Endret av theodoje
Lenke til kommentar

Intelprosessoren er også firekjerners og overklokker lett. Mange kommer greit opp til 4ghz. Vet ikke hvor bra HK-et er i så måte, men de fleste p55-kort burde klare å få prosessoren opp i 3,8ghz. RAM-en er bedre, ja, men jeg synes ikke det er noe selvfølgelig valg. Jeg hadde søkt på nettet og funnet ut hvilket hovedkort som var best til overklokking og valgt deretter.

Lenke til kommentar

Jeg ville også ha gått for AMD pakken.

Husk at AGP er utgående standard, så du bør velge Sapphire Radeon HD 5670 Ultimate (Som er ganske så stillegående) jeg vet lite om tempraturene og overklokkings mulighetenet på det kortet, men om det bør være bra og stillegående er skjermkortet verd prisen.

Du bør velge Samsung F3 harddisker, etter ønsket lagringsplass og pris, f.eks 500 GB.

Husk at IDE harddisker, kan du ha problemer med, siden det er ikke alle hovedkort som lengere er beregnet på å boote operativsystem fra IDE.

Qtec strømforsyninger på 350 watt bør du holde deg unna, kjøp heller et billig, ADVANCE Strømkilde for PC EA4G-650 650W selv det, bør være et minstekrav, siden Advance er omtrent det billigste man kan kjøpe, skal du overklokke, bør du heller betale ekstra for f.eks Consair, som har bedre kvalitet.

Diskettstasjon, kan du nok beholde, om du trenger det fremdels?

Selv har jeg diskettstasjom men jeg bruker det nesten aldri.

DVD brenner fra pionner eller Sony/Nec er helt greie, eller du kan vurdere blueray leser/brenner.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Siden delene i den gamle pc'en er så gamle så tror jeg det beste er å kjøpe alt nytt.

Problemet er at han har ikke mye penger å bruke på ny PC, tror maks er 4.000,- Så da lurer jeg litt på om dette kan være noe?

PC i deler - AMD Athlon II X2 250 AM3

Eller er dette også så udatert at det er bedre å spare opp litt penger? Det virker som om man får mer for pengene hvis man kjøper AMD oppgraderings pakken og kaster på kabinett, skjermkort, harddisk og PSU selv?

Endret av ken8
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden delene i den gamle pc'en er så gamle så tror jeg det beste er å kjøpe alt nytt.

Problemet er at han har ikke mye penger å bruke på ny PC, tror maks er 4.000,- Så da lurer jeg litt på om dette kan være noe?

PC i deler - AMD Athlon II X2 250 AM3

Eller er dette også så udatert at det er bedre å spare opp litt penger? Det virker som om man får mer for pengene hvis man kjøper AMD oppgraderings pakken og kaster på kabinett, skjermkort, harddisk og PSU selv?

Ja jeg tror du burde vente til du har nok penger til alt...slik at du kan kjøpe den AMD-pakken + skjermkort, kabinett, psu osv

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

I tillegg er Corsair-minnebrikkene CL8, mens Crucial-minnebrikkene er CL7, (CL8 er raskere enn CL7)

Cl7 er raskere en Cl8 :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...