Gå til innhold

Kjøpe og leie ut borettslagsleiligheter, begrensninger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke i forskjellige boligbyggelag så vidt jeg vet. - De enkelte BRL har ofte klausuler om at en person ikke kan eie mer enn 1 evt 2 leiligheter.

Ellers må du ha godkjenning av styret for å få lov til å leie ut, og ofte skal de også godkjenne leietakerne.

Lenke til kommentar

Masser av lovverk som hindrer deg i det ja.

Jeg tror du kan kjøpe borettslagsleiligheter i flere lag, men du kan ikke leie ut uten videre. Om du har bodd der 1 av de 2 siste årene kan du søke styret om tillatelse til å leie ut i inntill 3 år.

Utover det kan du søke om å drive utleie i noe lengere tid hvis du har et tidsbegrenset fravær pga jobb eller studier (F.eks. om du eier en leilighet i Oslo og bestemmer deg for å ta en mastergrad i Tromsø). Det må da være en definert avsluttning av fraværet, hvor det etterpå er sannsynlig at du flytter tilbake.

Din plan kan derfor ikke realiseres med mindre du selv flytter mellom leilighetene og bor der 1 år for så å søke om utleie for 3 nye år, men det tror jeg blir ganske mye styr for deg.

Link til lov om borettslag:

http://www.lovdata.no/all/hl-20030606-039.html#map015

Lenke til kommentar

I mitt borettslag kan jeg leie ut leiligheten etter å ha bodd i den over 1 år og etter søknad til styret.

Takk for svar, fikk mine antakelser bekreftet. Men leser at når det gjelder selveierleiligheter så kan man fritt leie ut som man vil, uten restriksjoner og regler om f.eks å måtte ha bodd der ett år først. Noen som hørt noe annet? http://www.finanslaan.com/selveierbolig-andelsbolig-og-borettslag-og-hva-du-skal-vite-om-slike-boformer/

Endret av nokia963
Lenke til kommentar

Selveier er som navnet tillsier separate leiligheter hvor du kan gjøre mer eller mindre som du vil. De fleste leiligheter som er selveier er knyttet opp mot et sameie for å administrere fellesområdene og utvendig fasade. Sameiet har en viss makt til å sette ordensregler som f.eks. stilletid, men jeg tror ikke de kan bestemme hvem som skal bo i leiligheten.

I et borettslag eier du egentlig ikke leiligheten. Du eier en anndel av laget, og den andelen gir deg rett til å bo i en bestemt leilighet i laget. Så lenge du bor der selv går det egentlig ut på ett, men om du skal drive fremleie så er du litt mer begrenset siden det er en borett som er utstedt på deg, og ikke en eiendomsrett til et lokale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...