GtHoo Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) hey jeg har lyst til å bygge en PC ( http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=807387&su=8E361716-C95E-484A-A6ED-00BDAEB51292 ) men kommer jeg til å klare det? jeg har aldri bygget en før og har egentlig ikke noe erfaring. Jeg har sett noen videoer på youtube og lest litt på hardware, men er så redd for at jeg ikke klarer å sette ledninger riktig og sånn. Tror dere at en som meg uten noen erfaringer vil klare dette? alt står i bruksandvisningen på delene hvor ledninger og sånn skal? håper på svar. mvh www1 Endret 5. juli 2010 av www1 Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 hey jeg har lyst til å bygge en PC ( http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=807387&su=8E361716-C95E-484A-A6ED-00BDAEB51292 ) men kommer jeg til å klare det? jeg har aldri bygget en før og har egentlig ikke noe erfaring. Jeg har sett noen videoer på youtube og lest litt på hardware, men er så redd for at jeg ikke klarer å sette ledninger riktig og sånn. Tror dere at en som meg uten noen erfaringer vil klare dette? alt står i bruksandvisningen på delene hvor ledninger og sånn skal? håper på svar. mvh www1 Alle kan klare å bygge en pc bare man gjør det ordentlig. Viktigst er å passe på statisk elektrisitet. samt sette inn hovedkort riktig, sette inn prossesoren riktig vei samt sørge for alle øvrige ting er satt i riktig og at allt er riktig koblet til. Mange feil oppstår ved at man ikke har satt i prossesor rett vei ( bøyde pins er ett resultat) manglende avstands stykker på hovedkort (fører til at loddinger på hovedkort kortslutter med toweret ditt) Eller at ram ikke er satt i riktig slot/ eller ikke sitter ordentlig i sporet/ evntuelt ikke får riktig spenning (stilles i BIOS) annen gjenganger er at man glemmer 6/8 pins kabel(er) til skjermkort og/eller 4/8 pins kontakt til hovedkort Lenke til kommentar
GtHoo Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 så det er lett å "ødelege" delene vis man kobler til feil? er drit redd for å miste 12 k fordi jeg ikke kunne det. Lenke til kommentar
jonol Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 For å si det sånn, det meste passer bare der det skal passe Er veldig enkelt å sette sammen en pc, du kan f.eks se på "guiden" til hardware.no Lenke til kommentar
GtHoo Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 takker for svar så da tror dere at jeg greier det? hvor lang tid tror dere jeg kommer til å bruke? Lenke til kommentar
svelemoe Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Det aller viktigaste er å ta det veldig rolig og sakte. Les og forstå før du gjer noko. Ikkje prøv å sett noko inni berre fordi det ser ut som det passar. Det er enkelt å sette saman PC'en så lenge du veit omtrent kva du skal gjere før du byrjar. Det fins mange bra guider og videoar på nettet. Edit: du kjem nok til å bruke alt frå 3 til 8 timar. Eg brukte nesten 2 timar første gongen eg bytta eit skjermkort. Det kjem an på kor godt du forstår instruksjonane og kor trygg du er på å ha gjort det rett. Dobbel og trippelsjekking av kva du nettop gjorde er lurt, slik at ingenting blir feil. Endret 5. juli 2010 av svelemoe Lenke til kommentar
GtHoo Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 tussen takk for svar men det står i bruksandvisningen på delene det jeg trenger å vite? Lenke til kommentar
jonol Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Ja, alt står veldig enkelt forklart med bilder og tekst i manualene Når dere snakker om tid, så tror jeg ikke jeg brukte særlig mer enn ca 2 timer på mitt første bygg(dog hadde jeg lest i flere døgn om hvordan ting fungerer og er sammensatt). Lykke til med pc-byggingen! Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Beregn ett døgn første gangen, bruker 4-5 timer selv enda den dag idag men har da for det meste en god del crap som skal inn, ved ett simpelt bygg går det raskt men når man har 6-8 harddisker, viftekontroller og annet dill dall som skal inn og skal legge kablene sånn noenlunde fornuftig for neste overhaling og rensing så tar det litt tid. Lenke til kommentar
GtHoo Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 men å koble til alle kabler, er det vanskelig? Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 ikke vanskelig i det hele tatt Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Kablene passer bare en plass om du ikke bruker for mye makt, da ødelegger du, men det er noen du bare må huske på da ellers går det rett til helvete, altså du får ikke start før du har koblet dem til, ingen skade dog bortsett fra litt hodepine. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 I denne guiden står alt du treng av info om bygging: http://www.hardware.no/artikler/bygg_pc-en_selv/45552/1 Lenke til kommentar
GtHoo Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 tussen takk for hjelpen alle sammen da bestiller jeg deler i morgen Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Bare til å spør på forumet her om du trenger hjelp til dele valg. Men les først en god del av postene som har akkurat det emne. Men finner du ikke noe av det som passer deg, lager du en ny tråd Lenke til kommentar
GtHoo Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 jeg har alerede spurt på forumet og jeg har deler som passer sammen nå det er dissedelene med denneDVD-brenneren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå