toth Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Jeg forundrer meg stadig over dette, slike holdninger: Om man tar seg et glass vin på kvelden, da er man sofistikert og fin. Men tar man seg en øl, så er man mer "trailertrash" og stusselig. Å ta et glass vin jevnlig er bra for hjertet. Å ta en øl jevnlig er tegn på alkoholisme, og man har et problem. Alt dette til tross for at vin er langt sterkere enn øl. Er det rett og slett fordi øl er mer "folkelig" og lavrangs, mens vin er fiffent og eksklusivt? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Når det gjeld det helsemessige så er det litt forskjell på øl og vin. Øl inneheld ein del mineraler og b-vitamin medan vin inneheld ein heil rekke bestanddeler som vi normalt sett ikkje får så mykje av gjennom kostholdet. Dette er nok litt av grunnen til at eit glas med rødvin skal være bra for hjertet medan eit glas med øl ikkje er det. Forskjellen på øl og vin heng nok også litt sammen med at vin er litt meir eksklusivt en enkel butikkøl. Det å sitte om kvelden å drikke billig vin er i alle fall i mine auger ikkje ansett som noke betre en å sitte om kvelden å drikke billig øl. Heldigvis har det i det siste blitt meir fokus på godt øl, med eit langt betre utvalg i ekte øl som har smak og karakter. Så eg trur dette vil endre seg etterkvart. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 [...]Om man tar seg et glass vin på kvelden, da er man sofistikert og fin.Men tar man seg en øl, så er man mer "trailertrash" og stusselig[...] Drikker du pappkartongrødvin av kjøkkenglass mens du sitter i undertøyet forran TV'en er du "trailertrash" og stusselig. Drikker du øl rett av boksen mens du sitter i undertøyet forran TV'en er du også "trailertrash" og stusselig. Det kommer mer an på settingen en på fargen på alkoholen din. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Det vil alltid være statusforskjeller. Men jeg skal love deg at det er forskjell på øl også, det har bare latt vente på seg. Vin har vært fint ganske lenge, men nå kan man gå på ølsteder og betale 100 kroner glasset, oppleve noe nytt og bygge ekspertise. På den måten kan man drikke seg drita, være feinschmecker og ta avstand fra fiff og borgerskap - på samme tid! Midt i blinken for hvit ungdom. Jeg gjør det selv ukentlig. Bakrusen er like kjip som alltid. Endret 5. juli 2010 av Isbilen Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Det vil alltid være statusforskjeller. Men jeg skal love deg at det er forskjell på øl også, det har bare latt vente på seg. Vin har vært fint ganske lenge, men nå kan man gå på ølsteder og betale 100 kroner glasset, oppleve noe nytt og bygge ekspertise. På den måten kan man drikke seg drita, være feinschmecker og ta avstand fra fiff og borgerskap - på samme tid! Midt i blinken for hvit ungdom. Jeg gjør det selv ukentlig. Bakrusen er like kjip som alltid. Går du til ølsteder og drikker seg dritings på 100 kroners øl. Du er jammen meg overklasse som det holder. Hvor mye bruker du på en natt, 600-700 kroner? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Nei, jeg er som regel drita på billig pils før jeg kommer. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Men jeg tror du bommer litt når du sier at du tar avstand fra fiff og borgerskap. Når jeg tenker på dyrt øl, så tenker jeg nettopp på fiff og borgerskap, fordi det er ikke så stor forskjell mellom dyrt og billig øl. Jeg tror faktisk jeg ville foretrukket en guinness enn en 100 kroners øl fra noen av de fine stedene nede i Oslo. Hvor tror du Oslo Unge Høyre drar etter møtene sine. Derimot, ser jeg noen som drikker vin så tenker jeg ikke over det noe spesielt. Jeg tenker ihvertfall ikke fiff og borgerskap. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Du misforstår. Det er aldri snakk om at man faktisk tar avstand fra noe som helst, det handler om følelser. Hva du tenker er helt greit og det finnes ikke noe fasitsvar her. Jeg karikerte min oppfattelse av fenomenet. Klasseskiller beveger seg da også langsetter andre ting enn pris. Det er lite som er dyrere enn heroin, likevel er det statusmessig på bunnen av samfunnet. Smak er viktigere enn penger i så måte. Forskjell på dyr og billig øl er det absolutt. Jeg skal ikke påstå at jeg vet nok om vin til å uttale meg skråsikkert, men jeg har i hvert fall opplevd enormt mye mer variasjon på et ølkart enn et vinkart. Ta deg en slurk av en Trappistes Rochefort 10 og vis meg det billige alternativet som kommer i nærheten. Nei? Tenkte meg det. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Jeg forundrer meg stadig over dette, slike holdninger: Om man tar seg et glass vin på kvelden, da er man sofistikert og fin. Men tar man seg en øl, så er man mer "trailertrash" og stusselig. Å ta et glass vin jevnlig er bra for hjertet. Å ta en øl jevnlig er tegn på alkoholisme, og man har et problem. Alt dette til tross for at vin er langt sterkere enn øl. Er det rett og slett fordi øl er mer "folkelig" og lavrangs, mens vin er fiffent og eksklusivt? Det er vel ingen som helt seriøst mener at man er trailertrash fordi man drikker pils. Men jeg skjønner hva du tenker på, vin har et litt mer raffinert image. Uansett tror jeg at dette er litt på vei bort, vin er ikke akkurat så ekslusivt lenger, og så fort noe blir adoptert av de store massene mister det ekslusiviteten. Det jeg merker når det gjelder imageforskjeller rundt øl og vin er at førstnevnte virker som mer guttedrikk, mens sistnevnte er mer jentedrikk. Ihvertfall hvitvin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå