Gå til innhold

Ekstremt varm pc


Anbefalte innlegg

Jeg har en Toshiba laptop som jeg noen ganger spiller litt på. Den pleide å kunne kjøre spillene mine helt fint, men nå har den plutselig blitt glodvarm når jeg spiller og da kommer det ekstremlagg, nede på 2 og 4 fps:S

Jeg har løftet pcen opp fra bordet, så behøver ikke tipse meg om det:P

Er det noen andre tips til hvordan jeg kan få det fiksa?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjølerillene til bærbare PC-er er veldig tynne og smale. Støv&dritt setter seg gradivis mer og mer fast og gir gradvis dårligere og dårligere kjøling helt til kjølerillene er helt tette. Kan lønne seg med en rens fra tid tail annen.

 

Om man røyker foran PC-en kan man genge problemet med 100.

 

Hvor vanskelig det er å rense varierer. På noen bærbare er det bare et par skruer mens på andre kan det være en hel jobb.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Kjølerillene til bærbare PC-er er veldig tynne og smale. Støv&dritt setter seg gradivis mer og mer fast og gir gradvis dårligere og dårligere kjøling helt til kjølerillene er helt tette. Kan lønne seg med en rens fra tid tail annen.

 

Om man røyker foran PC-en kan man genge problemet med 100.

 

Hvor vanskelig det er å rense varierer. På noen bærbare er det bare et par skruer mens på andre kan det være en hel jobb.

 

Hvordan vil du anbefale å rense den?

Støvsuger?:p

Lenke til kommentar

Q-tips og litt ren alkohol eller isopropanol, til viftebladene og inn i mellom kjøleribbene. Ikke søl.

Støvsuger med forsiktighet til resten, men unngå å røre noe, og ikke støvsug vifta slik at den går rundt - spesiellt hvis vifta da går gærne veien kan det være skummelt. Lavest mulige styrke på sugern.

Litt forskjell på hvor enkelt det er å komme til, som nevnt - kan være nødvendig å demontere vifter og kjøleribber også.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Q-tips og litt ren alkohol eller isopropanol, til viftebladene og inn i mellom kjøleribbene. Ikke søl.

Støvsuger med forsiktighet til resten, men unngå å røre noe, og ikke støvsug vifta slik at den går rundt - spesiellt hvis vifta da går gærne veien kan det være skummelt. Lavest mulige styrke på sugern.

Litt forskjell på hvor enkelt det er å komme til, som nevnt - kan være nødvendig å demontere vifter og kjøleribber også.

 

Ok, skal prøve det, men jeg kommer ikke helt inn til vifta:S

Jeg har løsnet alle skruer som skal til, men det er en del som ikke løsner så jeg kommer til.

Jeg fulgte en bruksanvisning på nettet for min pc, men det går ikke helt.

Jeg har en Toshiba Sattelite A300/A300D. Alt løsner untatt den lille delen:S

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På noen PC-er (jeg vet i alle fall om Packard Bell) må man ta av tastaturet for å komme til vifta. Tastaturet er oftest festet med noen klips helt oppe under tastene.

 

Har Packard Bell Easynote TJ75/76 (en annen sak om hvorfor jeg ikke er sikker på typen). Vanskelig å vite om vifta er der, når tastaturet ikke "henger" sammen. For man må vel ta av en og en knapp. Hvis vifta mi er rett under tastaturet og hans ikke er det, er den enten et eller annet i midten (hvis han ikke finner den nederst) eller øverst til siden.

 

Hvis du fjerner tastaturet og likevel ikke kan se den og du fjerner riftene og forsatt ikke kan se den anbefaler jeg deg å ikke fjerne på ting hvis du ikke vet hva det er og hva du gjør. Du bør du heller sende den til reprasjon om du har garanti fordi hvis du har garanti og åpner et sted i laptopen som du ikke bør da vil du ikke ha garanti lenger.:dontgetit:

Lenke til kommentar

Last ned et program for å måle temp, og kom tilbake til oss med resultatet. Sitter selv med en laptop som skal inn her, med 85 i maks temp.

 

IKKE TENK på å bruke støvsuger!!!!!!!!

Det bygger og statisk elektrisitet og kortslutter pc'n.

 

-DLA

 

Ouch! Det hadde jeg glemt...bare bra jeg ikke har gjort det på en av mine pcer ennå.

 

Og du anbefales å ikke bruke støvsuger LaJkF. Ja bruk heller trykkluft som Thomit her sier :yes::thumbup:;)

Lenke til kommentar

Jeg hadde selv en laptopp som ble varm. Ganske kort tid etter at laptoppen ble varm ble bildet uskarpt og dårlig.

Det viste seg at skjermkortet var en intergrert del av hovedkortet og med i kretsen satt en chip som ikke tålte varme.

Resultatet ble skifting av hovedkort som jeg måtte betale selv.

 

PS. Ingen problemer med å benytte støvsuger hvis man husker jording mellom laptopp og støvsuger før man setter i gang.

Bedre å få sugd skiten ut framfor å samle den med trykkluft på ukjent sted i laptoppen

Endret av reor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...