LaJkF Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Jeg har en Toshiba laptop som jeg noen ganger spiller litt på. Den pleide å kunne kjøre spillene mine helt fint, men nå har den plutselig blitt glodvarm når jeg spiller og da kommer det ekstremlagg, nede på 2 og 4 fps:S Jeg har løftet pcen opp fra bordet, så behøver ikke tipse meg om det:P Er det noen andre tips til hvordan jeg kan få det fiksa? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Ja. Åpne maskinen og rens den for støv, spesiellt viktig er selve bladene på viften(e) og inn i mellom kjøleribbene. Sjekk om vifta faktisk virker. Endret 5. juli 2010 av thomit Lenke til kommentar
Noxnon Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Hadde ikke vifta hans fungert ville han mest sannsynlig fått bluescreen eller noen form for kritiske meldinger om at vifta ikke funker. Har pcen alltid vært sånn når du gamer at den blir varm? Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Klassisk med laptoper, de funker fint å spille på til den dagen de er dratt full av støv. da må det en rens til. Mer tungvint å rense en stasjonære Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Kjølerillene til bærbare PC-er er veldig tynne og smale. Støv&dritt setter seg gradivis mer og mer fast og gir gradvis dårligere og dårligere kjøling helt til kjølerillene er helt tette. Kan lønne seg med en rens fra tid tail annen. Om man røyker foran PC-en kan man genge problemet med 100. Hvor vanskelig det er å rense varierer. På noen bærbare er det bare et par skruer mens på andre kan det være en hel jobb. Endret 5. juli 2010 av sedsberg Lenke til kommentar
LaJkF Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Kjølerillene til bærbare PC-er er veldig tynne og smale. Støv&dritt setter seg gradivis mer og mer fast og gir gradvis dårligere og dårligere kjøling helt til kjølerillene er helt tette. Kan lønne seg med en rens fra tid tail annen. Om man røyker foran PC-en kan man genge problemet med 100. Hvor vanskelig det er å rense varierer. På noen bærbare er det bare et par skruer mens på andre kan det være en hel jobb. Hvordan vil du anbefale å rense den? Støvsuger? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Q-tips og litt ren alkohol eller isopropanol, til viftebladene og inn i mellom kjøleribbene. Ikke søl. Støvsuger med forsiktighet til resten, men unngå å røre noe, og ikke støvsug vifta slik at den går rundt - spesiellt hvis vifta da går gærne veien kan det være skummelt. Lavest mulige styrke på sugern. Litt forskjell på hvor enkelt det er å komme til, som nevnt - kan være nødvendig å demontere vifter og kjøleribber også. Endret 5. juli 2010 av thomit Lenke til kommentar
LaJkF Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Q-tips og litt ren alkohol eller isopropanol, til viftebladene og inn i mellom kjøleribbene. Ikke søl. Støvsuger med forsiktighet til resten, men unngå å røre noe, og ikke støvsug vifta slik at den går rundt - spesiellt hvis vifta da går gærne veien kan det være skummelt. Lavest mulige styrke på sugern. Litt forskjell på hvor enkelt det er å komme til, som nevnt - kan være nødvendig å demontere vifter og kjøleribber også. Ok, skal prøve det, men jeg kommer ikke helt inn til vifta:S Jeg har løsnet alle skruer som skal til, men det er en del som ikke løsner så jeg kommer til. Jeg fulgte en bruksanvisning på nettet for min pc, men det går ikke helt. Jeg har en Toshiba Sattelite A300/A300D. Alt løsner untatt den lille delen:S Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Har du hatt den lenge? da mener jeg flere år. Hvis det så tror jeg nok at den trenger rens. Det er vanskelig å komme til vifta på en laptop, så jeg anbefaler at du bør sende den inn til reprasjon. Vet ikke om du kan få gratis reprasjon på den. Men har du forsatt garanti, så skulle det ordne seg. Lenke til kommentar
Plinge93 Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 På noen PC-er (jeg vet i alle fall om Packard Bell) må man ta av tastaturet for å komme til vifta. Tastaturet er oftest festet med noen klips helt oppe under tastene. Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 På noen PC-er (jeg vet i alle fall om Packard Bell) må man ta av tastaturet for å komme til vifta. Tastaturet er oftest festet med noen klips helt oppe under tastene. Har Packard Bell Easynote TJ75/76 (en annen sak om hvorfor jeg ikke er sikker på typen). Vanskelig å vite om vifta er der, når tastaturet ikke "henger" sammen. For man må vel ta av en og en knapp. Hvis vifta mi er rett under tastaturet og hans ikke er det, er den enten et eller annet i midten (hvis han ikke finner den nederst) eller øverst til siden. Hvis du fjerner tastaturet og likevel ikke kan se den og du fjerner riftene og forsatt ikke kan se den anbefaler jeg deg å ikke fjerne på ting hvis du ikke vet hva det er og hva du gjør. Du bør du heller sende den til reprasjon om du har garanti fordi hvis du har garanti og åpner et sted i laptopen som du ikke bør da vil du ikke ha garanti lenger. Lenke til kommentar
reor Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Når laptoppen er skikkelig renset kan du vurdere å anskaffe deg en av disse nye bunnene med ekstravifte som har kommet på markedet. Lenke til kommentar
Deaktivert Konto Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Last ned et program for å måle temp, og kom tilbake til oss med resultatet. Sitter selv med en laptop som skal inn her, med 85 i maks temp. IKKE TENK på å bruke støvsuger!!!!!!!! Det bygger og statisk elektrisitet og kortslutter pc'n. -DLA Lenke til kommentar
thomit Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Ja, det kan være på plass å advare mot bruk av støvsuger ja - selv om jeg selv har brukt en mange ganger uten problem. Men en bedre/sikrere løsning er å bruke trykkluft på boks ... blåse i stedet for suge altså. Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Last ned et program for å måle temp, og kom tilbake til oss med resultatet. Sitter selv med en laptop som skal inn her, med 85 i maks temp. IKKE TENK på å bruke støvsuger!!!!!!!! Det bygger og statisk elektrisitet og kortslutter pc'n. -DLA Ouch! Det hadde jeg glemt...bare bra jeg ikke har gjort det på en av mine pcer ennå. Og du anbefales å ikke bruke støvsuger LaJkF. Ja bruk heller trykkluft som Thomit her sier Lenke til kommentar
reor Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Jeg hadde selv en laptopp som ble varm. Ganske kort tid etter at laptoppen ble varm ble bildet uskarpt og dårlig. Det viste seg at skjermkortet var en intergrert del av hovedkortet og med i kretsen satt en chip som ikke tålte varme. Resultatet ble skifting av hovedkort som jeg måtte betale selv. PS. Ingen problemer med å benytte støvsuger hvis man husker jording mellom laptopp og støvsuger før man setter i gang. Bedre å få sugd skiten ut framfor å samle den med trykkluft på ukjent sted i laptoppen Endret 20. juli 2010 av reor Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Er bare én vei å blåse ut av laptopen, så det burde de fleste skjønne ganske greit, unntatt deg da virker det som Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå