Substitute Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Sitter og funderer på Fullformat kamera Fra før har jeg et 40D. Har lurt litt på å kjøpe et fullformat i tillegg. Dette er jo en stor innvestering, i hvert fall hvis jeg må ha nye linser i tillegg. 1. Jeg har disse linsene og av disse forstår jeg at det bare er det første som vil passe til fullformat, stemmer det?: Sigma 50mm 1,4 DG HSM EX Sigma 10-20mm 4-5,6 DC HSM EX Sigma 18-50mm 2,8 EC DC Sigma 70-200mm 2,8 APO DG HSM EX 2. Av de som passer, er de gode nok til å bli brukt på et 5Dmk2? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Nei, siste vil også passe. De to andre vil forsåvidt passe rent fysisk, de også, men de vil gi vignettering av en annen verden.. Men både 50mm og 70-200 er absolutt gode nok til 5DmkII. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Sigma setter DG i navnet på fullformatobjektivene sine og DC på cropobjektiver. Lenke til kommentar
Substitute Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Flott! Takk for hjelpen. Vil ikke linse korreksjon i Camera RAW 6.1 kunne fikse problemer med vignettering på de linsene som ikke er fullformat? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Flott! Takk for hjelpen. Vil ikke linse korreksjon i Camera RAW 6.1 kunne fikse problemer med vignettering på de linsene som ikke er fullformat? Neppe, men det spørs på objektivet. Noen objektiver for APS-C-sensorer (f.eks. både Nikon og Tokinas 12-24 f/4-objektiver) fungerer noenlunde greit på større sensorer på noen brennvidder. Men i utgangspunktet må du regne med at hjørnene kommer til å være køl svarte, og da har ikke Photoshop mye det skulle ha sagt. Vel, du kan kanskje fylle ut litt himmel o.l. med Content Aware Fill... Selv objektiver som er laget spesifikt for 135-format gir lysavfall mot hjørnene, med objektiver laget for mindre sensorer er det ofte så drastisk at det ikke kommer noe lys i hjørnene i det hele tatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå