Gå til innhold

Tips til makrofotografering!


Anbefalte innlegg

Det er godt mulig flere er enige med meg i dette, men jeg vil gjerne komme med et ( 2 stk ) GODT tips til alle dere som legger ut bilder her inne av insekter.

 

Kom på insektes nivå! Ikke la oss som skal vurdere bildet se et bilde tatt ovenfra! Nesten alle bildene de siste månedende er tatt ovenfra. Uten å pårope meg nettsidens makro-masters status, så vil jeg si at minstekravet til et godtmakrofoto er at man tar bildet fra insektes egen nivå. Kom deg lengre ned, gjerne noen vinkler lengre ned enn flua, få godt og diffus bakgrunn, og hold en lett underekspoering på bildet. Ikke dra så mye i konstrastene, la fargene komme av seg selv.

 

I mine makrofoto er vibrance satt til maks 20 i konverteren og clarity på maks 5. Contrast er ikke høyere enn 15.

 

Jeg er motstander av reflekser, så ikke bruk blits og gå ut når sola er myket opp av skyer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint du kommer med tips mr.Olsen, vi som har sett bildene dine vet å lytte til det du sier. Jeg har sett at du hadde noen tips om bruk av stativ også i andre tråder, det er jo veldig vanskelig å sette opp stativet og finne fokus helt på nærgrensa på disse insektene, jeg sliter iallefall veldig med det. Som regel flytter dem seg når jeg begynner å komme nært, jeg bruker 100mm (på crop) og da er jo insektet rett foran solblenderen, og om jeg nærmer meg for raskt flyr de sin vei. Har funnet ut at jeg må sette kameraet på stativet mens det peker en annen vei enn mot insektet og så sakte dreie det i posisjon. Nå har jeg forresten bare klart å ta bilder av to fluer, så det er ikke akkurat erfarings-snakk jeg kommer med. Eller forresten, erfaring i at dem stikker av har jeg jo.

 

Det kunne jo vært fint om du gjentok tipsene dine i denne tråden også, slik at vi ferske makrofotografer finner tipsene på ett sted?

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Er litt beruset atm, men kan lage en kort liste over hva minstekravet mitt er for å i det hele tatt legge bildene på PCn:

Kan oppdatere med mer utfyllende når jeg kommer hjem fra ferie og får tilgang til annet enn iPhone.

Husk at dette er hva jeg jobber etter, andre er uenige med meg.

- Overskyet = suksesslys. Blits eller direkte sollys gir for mye skygger, kontraster og saturerte farger. Hos makrofotografier burde man strebe etter så flatt lys som over hode mulig.

- Vinkel = forskjellen mellom interessant og uinteressant. Vi ser flua ofte ovenfra og ned, er det ikke da morro å se den ndenfra og opp? Jeg prøver alltid å komme på sammen nivå som flua, gjerne noen grader lavere, bare for å få en enkel, men billig effekt i bildet. Dette alene skaper interesse hos seeren.

- Bakgrunn/fokus = Teknisk utfordring. Det er lite kamerateknisk som kreves ved et godt makrofotografi. Hold fokusplanet 1/3 fra midten av ( i retning mot deg) hodet ved insektet når man knipset profil, som oftest er det beste. Kommer man på nivå med flua, og cropper minimalt, kan man slippe unna med f/5 og likevell på din bakgrunn og grei forgrunn.

- Eksponering = Teknisk utfrodring nr 2. Ofte sies det at man skal fylle hele histogrammet, dette blir feil. Jeg liker å holde både svart- og hvit-tonene unna veggen, og i noens øyne blir det grått, i mine blir det bra.

- Farger = N.A.T.U.R.L.I.G. Ikke overdriv. Man tar bilde av naturen, ikke endre den.

- Teknikk. Jeg bruker stativets to ben som ankerpunkt når jeg fotograferer med stativ. Og det siste til å holde meg selv stødig. Har man en makroskinne kan bruke 3 ben, men uten slikt utstyr blir det vanskelig. Jeg vet Thomas bruker 3 ben og trådutløser, men dette er ikke noe jeg har fått dreisen på, så jeg kan ikke anebfale det.

 

 

Jeg får se om jeg tar meg tid når jeg kommer hjem til å oppdatere den detaljert med bildeeksempler osv, men dette avhenger om den blir populær nok her, jeg orker ikke bruke tid på noe som holder seg på førstesiden i 2 dager.

 

Marius Olsen

Lenke til kommentar

Ja takk til tips :)

 

Det ble en del macro ifbm junifesten min, og jeg er veldig interessert i å lære mer. Brukte stativ + selvutløser, og prøvde å holde iso lav (har D80...). Prøvde også to-benstaktikken din, men det ble bare tøys. Tips til litt mer interessante vinkler etc er svært velkomment :thumbup:

 

@pybalto: hvis du holder deg unna solrike dager så trenger du vel ikke solblender? Jeg har parkert min hjemme. Da slipper du å komme så veldig nære. Jeg har Sigma 105mm, og hadde ingen problemer med at insektene stakk av, annet enn når jeg drev og kløna med stativbeina.

Lenke til kommentar

Jeg bruker stativ, og det er flere grunner til det. For det første har jeg ikke blits... For det andre så synes jeg bildene blir finere med naturlig lys. Stativet mitt er ikke særlig egnet, og jeg har av og til problemer med å komme lavt nok. Ønsker meg nytt stativ, men ser ingen grunn til å kjøpe et som er veldig lite. Hender jo også man skal ta bilde av ting som f.eks. sitter i/på trær.

 

Bruk av stativ er definitivt hemmende. Man kan jo f.eks. bare glemme de mest aktive insektene, som humle, veps og bie, kanskje med mindre man er oppe tidlig før de helt har våkna (har ennå ikke prøvd...). Nå man står uti bushen og skal manøvrere stativet på plass så er det også veldig lett å komme borti vegetasjon sånn at målet drar sin vei. Det lønner seg å være tålmodig :)

 

Et annet tips: Fluer og edderkopper sitter gjerne stille på samme sted ganske lenge.

Lenke til kommentar

Har stort sett berre prøvd litt inne i litt dårlig belysning, og da blir lukketidene alt for lange i forhald til min evne til å halde kamerae stillt. 105mm sett litt krav til meg :p

 

Har brukt blitz også, og da synst eg det har blitt greie resultat :)

 

4019133560_653cecf717_b.jpg

Her brukte eg blitz, og samtidig satt den på lampa mi i vinduskarmen, så ok med lys.

Lenke til kommentar

ThorEH:

 

Er det ikke du som har en Sigma 150/2,8? Bruker du denne uten stativ? Jeg har det samme objektivet, men finner det vanskelig å få til skarpe bilder uten stativ med dette objektivet. Liker ikke å bruke blits selv, men det kompenserer kanskje for stativ.

Endret av Autoxave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...