Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele internettlinje på to maskiner

Anbefalte innlegg

Hei

Skal flytte til ny leilighet i slutten av Juli. Der er det ADSL fra Telenor 1024/256 uten nedlastningsbegrensning. Jeg tar med meg en god og stabil PC. Jeg har ikke nettverkskort i den nå, men skal få installert et så snart som mulig. Har et innebygget et som ikke funker, men det skal vel ikke være noen problemer å sette inn ett PCI-kort. Men det store spørsmålet er: Hvordan får jeg delt internettlinja?

Jeg skal kjøpe denne routeren: http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=177&g1=3...17&l=2&lantall= Har hørt at den skal funke bra med Telenor ADSL. Så må jeg vel koble kabel fra modemet til denne routeren, så koble en ledning fra hver maskin til den samme routeren. Så blir jeg mer usikker. Har hørt noe om å sette opp pppoe manuelt eller noe sånt...det vet jeg IKKE hva er :(

Er jeg så heldig at det bare er å skru på maskinene etter jeg har satt opp nettverket som jeg nevnte ovenfor for at jeg skal få det til å fungere? Eller må jeg gjøre noe mer? Og hva slags kabler trenger jeg å kjøpe inn (gjerne gi url til komplett f.eks)?

Nøye og grundig hjelp blir jeg veldig glad for!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt du trenger å gjøre er å koble som du sa (fra modem til router (denne følger normalt med fra telenor) så vanlige TP kabler fra PCene til routeren)

Så snart du har koblet opp åpner du nettleseren og kobler deg opp mot routeren. (IP addressen til routeren står i manualen, normalt no sånn som 192,168,0,0) Her legger du inn et standardpassord (også i manualen) og ofte er det en wizard som loser deg gjennom. I verste fall er alt du trenger ditt brukernavn og passord til ADSL kontoen. Bare pass på at du velger PPPoE som påloggingsalternativ i routeren.

(Om dette er uforståelig beklager jeg - sent nå :) )

Lenke til kommentar
Alt du trenger å gjøre er å koble som du sa (fra modem til router (denne følger normalt med fra telenor) så vanlige TP kabler fra PCene til routeren)

Så snart du har koblet opp åpner du nettleseren og kobler deg opp mot routeren. (IP addressen til routeren står i manualen, normalt no sånn som 192,168,0,0) Her legger du inn et standardpassord (også i manualen) og ofte er det en wizard som loser deg gjennom. I verste fall er alt du trenger ditt brukernavn og passord til ADSL kontoen. Bare pass på at du velger PPPoE som påloggingsalternativ i routeren.

(Om dette er uforståelig beklager jeg - sent nå :)  )

Og det må jeg gjøre på begge maskinene?

Lenke til kommentar

Husk å disable brannmurer og virusprogrammer(for sikkerhetskyld).

Så -start-kjør-cmd

ipconfig-for å sjekke om din ip er mellom 192.168.0.2-192.168.0.254.

Hvis IP er det går du videre til din internettbrowser.

Hvis ikke,så skriver du komandoen ipconfig/ release -enter og ipconfig /renew- enter.Da skulle du ha fått en ny ip adress og den kan du sjekke igjen ved å skrive ipconfig.

Neste steg er å skrive adressen til routeren i internettbrowseren. http://192.168.0.1 Her starter en setupwizard.Alt er nøye forklart.

Siden du er Telenorkunde så skriv hele e-post adressa til Telenor([email protected]).Og det passordet fra Telenor.Følg Wizarden,det skal være enkelt. Hvis begge er kobla så er det å trykke på internetbrowseren.

Lenke til kommentar

(Om dette er uforståelig beklager jeg - sent nå :)  )

Og det må jeg gjøre på begge maskinene?

nei, han snakker om router konifgurering, det er samme hvem av pc'ene du gjør dette fra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forandrer noen ting seg hvis den ene maskinen kjører XP og den andre Win2000?

Var å så på oppsettet på den andre maskinen idag, og Telenor var jo helt rart! (har NGT idag). Må jo drive å ringe opp og alt mulig stress...

Er litt redd for at jeg aldri skal komme meg på nett når jeg flytter :o

Lenke til kommentar

Jeg kjøper en D-link 604 router.. Hva trenger jeg å gjøre med den?

Dette er det jeg har forstått så langt:

ADSL modem -> Router -> 2 PC'er i hver sin LAN slot.

Routeren må konfigureres. Dette skal jeg kunne lese meg til i manualen.

Huske å sette på PPPoE, og bruke @Online i brukernavnet.

Så:

Hun som bor i leiligheten nå må bruke et program fra telenor for å koble seg opp hver gang. Trenger vi ikke dette lenger hvis jeg bruker denne routeren?

Er det bare å skru på maskinene, så gjør ruteren resten?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Slik en router har jeg selv, og den funker helt perfekt med min telenor 1024256 30G linje..

Du kobler routern til modemet, og kobler hver data til en av portene i routeren..

Den ene maskina ringer du opp 193.168.0.1 (Det står i manualen) Så bare følger du wizarden, og du er på nett.

Da er det bare å skru på dataen, og du er tilkblet, akkurat som med ngt. Det samme gjelder hun du bor med.

OBS! For at det skal funke, MÅ!! alle som er tilkoblet routeren slette alle andre oppkoblinger. Altså det hun bruker for å ringe opp telenor.. ALLE må slettes

Lenke til kommentar

- Du har fått med deg det viktige. Dette har du kontroll på.

Koble til og konfigurer routeren fra den ene maskinen. Hvis maskinen(e) har vært koblet opp mot Telenor ADSL fra før, uten router, må den programvaren fra Telenor avinstalleres! Hvis den ligger på maskinen blir det bare tull. Fjern den PPOE- protokollen, og ha bare vanlig TCP/IP, så blir det så fint, så.

Det er routeren som kjører den spesielle protokollen, maskinene i det lille nettet innenfor funker slik du er vant med fra NGT.

Lenke til kommentar

Jeg skal gjøre akkurat det samme, men har hatt problemer med å fjerne softwaren til Telenor før.. Etter å ha avinnstallert den med avinstallern som følger med er Telenor PPPoE Protocol fortsatt i Local Area Connection Properties og går ikke å fjerne derfra.

Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...