Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken Trådløs nettverksadapter er best?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg å kjøpe en pci-e type , overføringshastigheten på denne + signalstyrken og latencyen er som regel bedre enn det man kan få av en typisk usb enhet, selv om usb enhetene er kjekke for å ta med seg overalt.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Hei!

Hva er best og kjøpe utav trådløs usb adapter eller de der PCI Express trådløse greiene ?

Om du ikke skjønner så er link her.

Hva er best og kjøpe utav PCI typen eller USB typen ?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340590

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336044

PCI (eller PCI-E i dette tilfellet) er åpenbart bare for stasjonære maskiner. USB kan brukes på alle maskiner. PCI kortene har en stor fordel når det gjelder følsomhet rett og slett pga. de kan både ha større og flere antenner. Hvis det er snakk om ren ytelse så er et slikt kort med flere antenner best, spesiellt om du har en ruter som også har flere antenner og støtter MIMO, da dette kan øke ytelsen mye ved å brukere flere samtidige kanalfrekvenser for overføring.

-Stigma

Lenke til kommentar

Når det gjelder trådløse nettverkskort, så bruker disse mikrobølgefrekvenser (samme frekvenssegment som en mikrobølgeovn). I hovedsak er det en ting som teller: location, location, location...

Dette betyr at med fri sikt, vil man nå mye lengre enn gjennom objekter som demper signalet.

Plasseringen av et PCI-kort er jo som kjent bak datamaskinen. Når man ser på fromten av en mikrobølgeovn, så er det et tynt metallbelegg med huller i. Dette er nok til å stoppe f.eks 750W fra ovens innvendige antenner.

Tenk så hva metallkabinettet til en PC gjør med 0,028W...

Det går jo an å flytte antennene med antennekabel, men man taper jo raskt mye av effekten med vanlig billigkabel. Kvalitetskabel for mikrobølge koster til gjengjeld endel kroner.

Jeg mener derfor at det i hovedsak lønner seg å bruke et USB-trådløskort. Helst ett med ekstern antenne.

Man kan bruke en USB-kabel på inntil 5M for å plassere den i den mest gunstige posisjonen uten å tape effekt.

Man har dessuten masse kraftige USB-kort, mens de fleste PCI-kort er laveffekts.

Selv har jeg et Alfakort på 500mW koblet til en retningstyrt yagiantenne. Da når man stort sett dit det er fri sikt...

Det man må tenke på er at man ikke utsetter seg for unødvendig kraftig stråling. Grensen for WLAN i Norge er 100mW ERP, som er harmløst, men kommer man høyere opp i effekt, så er det greit å ha en meters avstand fra der man sitter til vanlig.

Når alt dette er sagt, så bør et PCI-kort fungere helt greit i en leilighet. Spesielt om det er 11n med flere antenner. Disse fyller ut dødsoner langt bedre enn eldre kort med en antenne.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Så det du sier så er USB enhetene best og bruke uansett hva !?

Har lest litt rundt her og der. Kommet til at folk helst foretrekker PCI typen, mens USB enheten er mest brukt. lest om et par som har hatt usb typen først så har de kjøpt seg et PCI kort og fått langt bedre dekkning til rutern.

Lenke til kommentar

la7dfa.com har et poeng med den han sier. ofte så er det viktigere å ha bra plassering en å ha gode sendere/mottakere og mange antenner. Ideelt sett vil du gjerne ha både i pose og sekk, som da gjerne involverer at man enten har en liten forlenger til antennen ut fra PCI kortet slik at de kan plasseres strategisk (ikke bruk lengre kabel ann absolutt nødvendig da det er signaltap i kabelen), eller en USB-dongle med antennemulighet på en USB forlenger (som ikke har noe tap) som du dermed også kan plassere strategisk og fremdeles ha muligheten for en anstendig antenne.

Det sagt - så spørs dette veldig mye på hva dine krav er. Ikke overanalyser eller overdimensjoner i forhold til hva du trenger. Hvis snderen din er 2-3 etasjer og 2 murvegger vekk fra der du sitter og du sliter med veldig dårlig signal så vil slike ting som posisjonering og bedre antenne kunne være som dag og natt. Om du derimot har senderen 1 eller 2 rom unna med hovedsakelig trevegger så vil du sansynligvis kunne få mer enn god nok signal nesten uansett plassering og antenne.

Det går ikke ann å si at den ene løsningen alltid er bedre enn det andre da de har forskjellige fordeler og ulemper. Hvis du tror at posisjoneringen vil være viktig for deg så vil USB være mer fleksibelt å jobbe med da du alltids bare kan sette den på en USB forlenger, men hvis ikke så vil som regel PCI kortet ha en del fordeler i max oppnåelig hastighet og generellt sett bedre signal fra signaldiversifisering fra flere antenner (så lenge du er ok med at det koster mer og ikke er mobilt, hvilket også selvfølgelig er en faktor).

WLAN er faktisk ganske komplekst fordi det er så mange faktorer involvert, men ved midnre du har spesiellt vanskelige forhold der du er så trenger du sansynligvis ikke å overanalysere dette. hvis du er i tvil om hvor gode dine lokale forhold er så kanskje du kan beskrive litt for oss hvordan det er med avstand og antall blokkeringer (og materialtype) som er i luftlinje mellom PCen din og senderen.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hei Stigma :)

Takker for innsendt svar.

Ja han har et poeng der ja.

Bor i kjellerleilighet og rutern ligger etasjen over meg(tak laget av tre verk). Hvor den er plassert i etarsjen over meg eller hvordan den ligger har jeg ikke peiling, pg det er husverta som er "EIER" av rutern.

Har bygget meg en signal "forsterker" til usb enheten og fikk 2 bar's ekstra (bedre signalstyrke). Ser kanskje litt toskete ut og tar litt plass, men skal ikke på utstilling så plager ikke meg.

Link: http://bildr.no/view/681392

Men når jeg spiller spill som feks cs 1.6 så kan det være LITT ustabilt, pingen går opp og ned men ellers grett.

Og da var håpet på at et PCI kort skulle gi meg litt mer stabilitet og hastighet enn hva den usb enhenten gjør.

Endret av Hveding
Lenke til kommentar

hvis du ikke får så signal på det du har fra før der så er nok ikke forholdene så veldig ideelle nei. Ja, det kan være at du ville fått noe bedre signal på PCI kortet pga antennediversifiseringen, men det du optimalt burde brukt her føler jeg er en skikkelig retningsbestemt antenne og sikte denne inn sånn noenlunde. Ikke for å være slem, men en signalreflektor uten noe fokuspunkt eller kurve er ikke særlig nyttig til å få noe faktisk brukbart signal på.

Det betyr dog ikke at du ikke kan hjemme-mekke noe som er relativt effektivt om du vil holde kostnadene nede. Når jeg ikke fikk god nok kontakt på et mediesenter her hjemme bygget jeg meg en stealthet versjon av en Windsurfer antenne og har målt tett oppunder +12db på den, hvilket forsovidt er like bra som specs på mye av de mindre butikksolgte antennene.

post-4879-1278387439,7303_thumb.jpg

Her er bygginstuksjoner om du er interessert. Ikke akkurat rakketforskning så lenge du tar deg tid til å gjøre det skikkelig. Dvs. alt det tekniske har allerede blitt regnet ut av folk som har god peil på antennekonstruksjon, så selve byggeprosessen er simpel:

http://www.freeantennas.com/projects/template2/index.html

Det er mulig noe sånt kunne vært godt nok for deg om du siktet den inn riktig. kanskje du kan gi oss et screenshot av de nåværende signalforholdene med gratisprogrammet INSSIDER?:

http://www.metageek.net/products/inssider

det er rimelig selvforklarende i bruk da det typ bare har èn knapp å trykke på =P

Utifra målingene vil vi kanskje få en bedre idè om hvor bra/ille det er fra før, og kan kunne gi konkrete forslag utifra det. Det er fint om du kan la programmet gå i 5 minutter og lage seg en graf før du tar bilde - så vi ser at signalet også er noenlunde stabilt over tid.

Men ja, helt generellt sett er nok en retningsspesifikk antenne den beste løsningen under krevende forhold når du har plass/plassering til å kunne bruke det. det kan forsovidt kunne fungere sammen med enten USB eller PCI-kort men er kanskje litt lettere i praksis med USB pga. det er litt mer fleksibelt i forhold til plasseringen.

Så, om du vil investere penger i å bedre problemet så ville jeg heller kastet penger inn i en bedre antenneløsning for et sånnt scenario før man tenker for mye på å ha en uber-adapter. Heck, i værste tilfelle kan du kjøre på med antenna-overkill til en skarve hundrings fra ebay:

http://cgi.ebay.com/16-dBi-2-4-GHz-802-11b-g-Wifi-Yagi-Antenna-RP-SMA-/270537372526?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3efd48b36e

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...