newman221 Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) Som tittel sier, er jeg på jakt etter nytt objektiv til mitt relativt nye 550D. Har kit-linsa (med IS), og inntil nylig også Sigma 24-70mm f2,8 EX DG Macro, som jeg kjøpte på impuls (og solgte, hehe). Den linsa falt aldri helt i smak, da den manglet det spekteret jeg brukte mest, nemlig det under 20mm. Et lite bomkjøp, da det bare ble liggende urørt i bagen. Men nå ønsker jeg meg altså nytt objektiv. Noen forslag der ute? Bruker kamera til å ta bilder av det meste hvis jeg har det med meg. Siste gangene det har vært brukt har jeg vært i Botanisk Hage, Holmenkollstafetten, bygninger, personer (innendørs og utendørs). Det skal også etpar turer i bryllup nærmeste året. Og en tur til Malaysia... Veldig vidt spekter i bruk, så jeg er på jakt etter noe jeg kan bruke overalt. Har sett litt på Canon 15-85 IS USM, det virker som en solid allrounder. Er ikke på jakt etter et superzoom, og verdsetter god kvalitet, men innen rimelighetens grenser. Ser den ligger ute til rundt 5500kr, det er i smerteland hva pris angår. Andre gode forslag? Eller bør jeg bare beholde den kit-linsa jeg allerede har? Setter pris på tips og råd. Og jeg er meget uerfaren i kameraverden Endret 5. juli 2010 av newman221 Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Har du vurdert Sigma 10-20mm f/4-5.6? Ekstremvidvinkelzoom som har fått ganske bra skussmål. Lenke til kommentar
tvister Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Ville kanskje vurdert 2 lyssterke, f(1,4/1,2), objektiver på henholdsvis 35mm og 85mm og beholdt kit-objektivet i stedet for en ny litt lyssvak zoom siden du har tenkt å ta en del bilder inne. Med 550D så skulle der også være gode muligheter i å beskjære bilder i ettertid hvis en 35mm blir litt vid. Tokina 11-16 kan også anbefales om du trenger en lyssterk vidinkelzoom. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Noen som har vært i Malaysia og sett priser på linser der? Skal en liten tur dit etter sommeren, så kan være verdt å se etter linser der. Veit at objektiver ofte er litt billigere i USA, f.eks har jeg sett Canon 15-85 IS USM-linsa helt nede i $620 (som er en god pris) Lenke til kommentar
fredped Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Kitobjektivet med IS er et godt objektiv, og du skal høyt opp i pris for å finne en zoom som slår dens optiske egenskaper, noe heller ikke det objektivet du har tenkt på gjør. Begge disse er lyssvake på tele, og dårlig egnet til portretter. Selv har jeg hatt stor glede av canons 50mm 1.8, men dette passer vel ikke så godt til den bruken du skisserer. Lykke til med avgjørelsen;) -Fredrik Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 hmmm, var ikke lett dette her. Trodde jeg skulle bli litt smartere, men nå er jeg definitivt mer usikker enn jeg var igår. skal ikke være lett dette her. Så egentlig burde jeg vurdere et objektiv i området 10-20mm? Er så greit å kunne ta bilder av store ting uten å gå så altfor langt unna... Åhhh, kan bare håpe at Canon eller Sigma snart lanserer et superfantastisk objektiv med 8-100mm f2,8 med OS/IS og optisk kvalitet i EX/L-segmentet til 3000kr. Og som ikke veier mer enn 500gram. Det hadde vært noe det. Lenke til kommentar
phax Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Kjøpte selv 15-85mm til 550d og har ikke angret et sekund. Det er en veldig fin kombinasjon. Planen er å kombinere den med Sigma 30mm f/1.4 når økonomien tillater det. fredped, prøver du å si at Canon 18-55mm IS stiller likt som Canon 15-85mm når det gjelder optisk kvalitet..? Lenke til kommentar
fredped Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 fredped, prøver du å si at Canon 18-55mm IS stiller likt som Canon 15-85mm når det gjelder optisk kvalitet..? Kanskje jeg har uttalt meg litt bombastisk, men jeg har inntrykk av at det ikke er mye som skiller disse, og det ser ut til at flere er enige med meg: http://www.photozone.de/canon-eos/465-canon_1585_3556is?start=2 http://www.photozone.de/canon-eos/404-canon_1855_3556is_50d?start=1 Det er selvfølgelig andre grunner til å velge 15-85 som konstruksjon, autofokusmotoren, vidvinkel og tele. For å forbedre filkvaliteten tenker ihvertfall jeg at det er andre valg som er mer nærliggende. F.eks. et fastobjektiv eller en lyssterk vidvinkelzoom (f2.8). Mvh Fredrik Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Ønsker du å sammenligne objektiver og skalphet kan du jo teste denne siden. Kjøpte selv sigma 18-200mm og sigma 10-20mm. Området 10 til 13mm kromer ganske mye (naturlig nok). I området over fra 100 til 200mm benytter jeg ikke så ofte i hverdagen.Jeg er heller ikke fornøyd med skarpheten til 18-200mm. Ser av linken jeg legger ved at canon 15-85mm er mye skarpere enn sigma 18-200mm. Det spørs om du ønsker vidvinkel eller tele først . Det er mange gode objektiver både fast og zoom å velge mellom. Skulle jeg startet på nytt (har canon også) hadde jeg valgt 15-85mm f3,5-5,6 og 70-200mm f4 samt faste objektiver som er lyssterke. Test av skarphet på objektiver: Objektivtest Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Canon EF-S 15-85mm IS er et særdeles godt objektiv. Den optiske kvaliteten er fullt på høyde med EF-S 17-55mm f/2.8 IS, som igjen holder følge med EF 24-70mm f/2.8L. 15mm er befriende vidt kontra 18mm. 15mm med IS innendørs er godsaker. 85mm er også kjekt å ha i teleenden. Du taper på blendersiden, særlig i teleenden, men bildestabilisatoren er særdeles effektiv (mer effektiv enn i 17-55mm f/2.8). Dette kompenserer i stor grad på ikke-/saktebevegelige motiver. Supplerer du med Sigma 30mm f/1.4 så har du en særdeles kompetent pakke. Jeg har selv hatt EF-S 15-85mm, men solgte den nylig da jeg også har EF-S 17-55 f/2.8. Jeg liker muligheten 55mm og f/2.8 gir meg mtp portretter. Følte ikke jeg kunne forsvare å ha begge, spesielt ikke når det dukket opp et annet drømmeobjektiv til fantasipris på bruktmarkedet Endret 5. juli 2010 av Andreasfe Lenke til kommentar
chevyz28 Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Det nye Sigma 17-50 EX er også å anbefale. Har akkurat kjøpt det og er kjempefornøyd. Leste også en test på photozone og det kom veldig bra ut. Bedre enn Canons 17-55 på enkelte punkter. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 17-50 er jo definitivt et bomskudd, da den har omtrent samme zoom-område som den jeg allerede har... Vesentlig bedre blenderforhold, og byggekvaliteten er nok fantastisk... men... Ikke det jeg akkurat hadde tenkt å bruke penga mine på. Intensjonen min er å få et litt mer allsidig objektiv med mulighet for å ta bilde av store ting uten å måtte gå 200meter unna, og ganske kjekt å få litt mer i den andre enden også. Men denne tråden viser vel at jeg ikke er helt klar for ny linse ennå. Hmmm, nesten litt synd, da jeg har endel penger til overs etter salget av den Sigma 24-70EX-linsa jeg hadde. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Jeg holder fremdeles en knapp på Sigma 10-20, til tross for mange "rare" forslag fra andre her. Denne vidvinkelzoomen vil utfylle kitzoomen din. Oppgraderer du kitzoomen etterhvert, så har du fremdeles en god vidvinkelzoom. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 hmmm, surt at jeg ikke fikk med meg tilbudet som FotoVideo hadde for en mnd siden da, der de solgte Sigma 10-20mm EX-linsa til 1999kr en fredag. Kjedelig når man ikke får med seg tilbud... Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Tokina 12-24mm f/4 II til 4800kr. Evt. Canon 10-22mm. Lenke til kommentar
chevyz28 Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 17-50 er jo definitivt et bomskudd, da den har omtrent samme zoom-område som den jeg allerede har... Vesentlig bedre blenderforhold, og byggekvaliteten er nok fantastisk... men... Ikke det jeg akkurat hadde tenkt å bruke penga mine på. Intensjonen min er å få et litt mer allsidig objektiv med mulighet for å ta bilde av store ting uten å måtte gå 200meter unna, og ganske kjekt å få litt mer i den andre enden også. Men denne tråden viser vel at jeg ikke er helt klar for ny linse ennå. Hmmm, nesten litt synd, da jeg har endel penger til overs etter salget av den Sigma 24-70EX-linsa jeg hadde. Ok, men det virket som du ikke skulle beholde kit objektivet i følge første post og at du var interessert i god kvalitet. Da ville en Sigma 17-50 være en godt alternativ. Pluss at du ville få litt bedre vidvinkel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå