Gå til innhold

Hvorfor forsvinner Villaksen i Hardanger?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg Har nå, som mange andre, sett at villfisken i Hardanger fort råtner vekk. Men hva er forskjellen fra Hardanger til mange andre steder rundt om i landet, hvorfor forsvinner alt i Hardanger og ikke foreksempel i Namsen?

Selv så tror jeg at villfisken i Hardanger forsvinner pga laksen kommer tynne og med dårlig helse inn i fra havet for å gyte. men når helsa er meget dårlig så tar lakselusa knekken på de aller fleste laksene får de når elva.

Et annet spørsmål, de elvene som ligger lengst ute i havet, burde jo greie seg langt bedre enn de som ligger lengst inne i fjorden? da tenker jeg spesiellt på luseproblematikken.

hva sier dere? hvorfor forsvinner villfisken i hardanger? noen som har noen synspunkter å dele?

Endret av eple65
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel... Det er ingen steder i norge der det er så mange oppdrettsanlegg enn det er i hordaland. Alle disse oppdrettsanleggene produsererer jo mengder med lakselus og villaksen (ser vi bort ifra tamlaksen som blander seg med villaksen og diverse sykdommer som utrydder lakseyngel i elver) så blir da den gjenværende smolten som er på vei ut mot havet angrepet med engang den forlater ferskvann. Det er helt enormt kor mye lakselus det er på fettfinne fisk i fjordene her. Har fått fisk som eg har måtte kaste fordi det ser så usmakelig med store åpne sår og soppinfeksjon pga lakselus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...