Gå til innhold

interessant teori om hvordan apen begynte å ta steget til å bli menneskelig.

Gjest medlem-16183

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-16183

Jeg fikk en interessant ide akkurat.

Tenk om det var naturkatastrofer som fikk apen til å ta det første steget mot menneskelighet. Kanskje de så hvor mye skade og hvor farlige naturkatastofer var, gang på gang. En dag fikk de/den en ide om at de må forlate den gamle måten å leve på og ta steget opp fra måten apene lever på for å overleve for godt. Hvis de ikke forandrer seg vil de dø ut før eller senere på planeten.

Hva tror dere? Er det mange hull i teorien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-16183

ja og nei. Jeg mener at det var noe som ble vekket i aperasen eller et enkelt individ som vi stammer fra som gjorde at de begynte på en helt annen vei på slektstreet enn de andre apene. Jeg vet ikke konkret hva som gjorde at de "tok steget" opp. Det er fult mulig at det var en veldig gradvis forandring og.

Jeg vet det fantes flere menneskeaper for lenge siden og virker det så urealistisk at en ape plutselig fikk en ide at vi må utvikle oss?

Lenke til kommentar

En dag fikk de/den en ide om at de må forlate den gamle måten å leve på og ta steget opp fra måten apene lever på for å overleve for godt. Hvis de ikke forandrer seg vil de dø ut før eller senere på planeten.

Alle dyr endrer seg hele tiden. Endringene skjer trinnløst og umerkelig over tusener av generasjoner, nesten aldri i sprang fra en generasjon til neste. Sjiraffens gjennomsnittlige halslengde har økt med noen tidels millimeter i året gjennom tusener av år. Den har ikke fått lang hals fordi det gir sjiraffen som art større overlevelsesevne, eller fordi en sjiraff oppdaget at halsen dens var i korteste laget, men rett og slett fordi sjiraffer med ekstra lang hals i gjennomsnitt har fått litt flere unger enn sjiraffer flest. Slik var det nok også med dyret som ble til mennesket og de andre menneskeapene. Dyrene på greina som førte til oss fikk sakte men sikkert mindre og mindre kjevemuskelfester i bytte mot større hjerne, fordi det ga litt flere unger enn gjennomsnittet i populasjonen.

Endret av oppvaskkost
Lenke til kommentar

at sjiraffen har lang hals fordi det gir flere unger høres da merkelig ut.

sjiraffen har lang hals fordi den skal nå opp til maten , altså en måte å overleve på.

at statistikken sier at sjiraffer med ekstra lang hals får fler unger blir noe annet

Poenget mitt var ikke hvorfor sjiraffen har lang hals, men hvorfor den ble lenger, og hvor lang tid det tok. For noen titusen år siden var den nemlig betydelig kortere.

Når sjiraffer med litt lenger hals får litt flere unger enn gjennomsnittet (fordi de får tak i litt mer mat enn gjennomsnittet), vil enda-litt-lenger-hals-gener bli mer og mer utbredt i sjiraffens genbasseng. Det vil sakte men sikkert føre til at den gjennomsnittlige halslengden for populasjonen øker. Kanskje ikke målbart på 5 generasjoner, men betydelig på 5000 generasjoner.

Sånn fungerer evolusjonen. Merkeligere er det ikke.

Endret av oppvaskkost
Lenke til kommentar

at sjiraffen har lang hals fordi det gir flere unger høres da merkelig ut.

sjiraffen har lang hals fordi den skal nå opp til maten , altså en måte å overleve på.

at statistikken sier at sjiraffer med ekstra lang hals får fler unger blir noe annet

Poenget mitt var ikke hvorfor sjiraffen har lang hals, men hvorfor den ble lenger, og hvor lang tid det tok. For noen titusen år siden var den nemlig betydelig kortere.

Når sjiraffer med litt lenger hals får litt flere unger enn gjennomsnittet (fordi de får tak i litt mer mat enn gjennomsnittet), vil enda-litt-lenger-hals-gener bli mer og mer utbredt i sjiraffens genbasseng. Det vil sakte men sikkert føre til at den gjennomsnittlige halslengden for populasjonen øker. Kanskje ikke målbart på 5 generasjoner, men betydelig på 5000 generasjoner.

Sånn fungerer evolusjonen. Merkeligere er det ikke.

ok . du var bare lit uheldig med forklaringen din

Lenke til kommentar

Det som er unikt med menneskeapen er at hjernen ble såpass avansert som den er. Slik at vi etterhvert kunne utvikle avansert språk, oppfinnsomhet, og manipulere ting rundt oss med verktøy. Siden har det kun gått én vei. I starten var de menneskeapene som var litt smartere enn resten, bedre utrustet for å overleve trange kår.

Det eneste poenget jeg ser trådstarter har, er at det på en måte kan ha vært slik. Dersom primærkilden til mat for de første menneskeapene forsvant, var det kanskje de smarteste som skjønte først hvilke alternative matkilder man kunne bruke. De andre dødde rett og slett ut (fordi de enda ikke var særlig barmhjertige med hverandre, her var det førstemann til mølla som gjaldt :) Og da er man inni en sirkel, der hele tiden de smarteste overlever.

Lenke til kommentar

Jeg kan se det nå, en ape sitter i jungelen, så pluttselig tenker den, ja det er påtide å taover verden, og legger en komplisert 5 millioner år lang plan, som inkulderer å bli tobeint, miste pelsen, utvikle strupehode forr å kunne snakke, få kraniet til å bli større, mens kjeven blir mindre, verdens første evil genius levde tydligvis for 5 millioner år siden.

Mennesket er der vi er idag gjennom flaks og slump, i hvertfall frem til rundt 70 000år siden, etter det begynnte vår inteligens å bli stor nok til at vi fikk en stor oppdagelses lyst som drev os ut av afrika, og fra ca. 10 000 år siden, kom flere saker tilasmmen pluss vår inteligens så vi begynnte å skape sivilisasjoner.

Men husk at frem til 1900 var det bare en milliard mennesker i verden, og de fleste levde i fattigdom og dritt. Det er først de siste 100 årene vi har skapt denne flotte verden å leve i(for de fleste av oss i vesten) uten moderne fremskritt som kom tilverden de siste 100 eller 50 årene ville bare en brøkdel av oss være i live, og selv dem som ville være i live, ville ikke hatt det så godt som vi har det i dag.

Det faktum at vi lever til vi blir 80+ år og dør av sykdommer som kreft og hjerteproblemer, sier noe om hvor langt vi har kommet, før døde 50% av barn før de ble 3 år, av sykdommer nå mer eller mindre utslettet i vesten, folk lever i 70 år med diabetis, vi kurerer tuberkolose, utslettet polio og kopper, kopper som drepte 500 millioner mennesker bare i det 20. århundre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Jeg kan se det nå, en ape sitter i jungelen, så pluttselig tenker den, ja det er påtide å taover verden, og legger en komplisert 5 millioner år lang plan, som inkulderer å bli tobeint, miste pelsen, utvikle strupehode forr å kunne snakke, få kraniet til å bli større, mens kjeven blir mindre, verdens første evil genius levde tydligvis for 5 millioner år siden.

snakk om svart hvitt tenkning.

Lenke til kommentar

Det er jo i praksis det du sier i førsteposten din:

"En dag fikk de/den en ide om at de må forlate den gamle måten å leve på og ta steget opp fra måten apene lever på for å overleve for godt. Hvis de ikke forandrer seg vil de dø ut før eller senere på planeten."

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Det er jo i praksis det du sier i førsteposten din:

De tenkte jo selvfølgelig bare det de var kapable til å tenke, det vil si at i første omgang må de forandre seg. Jeg sier ikke at de visste hvordan verden kom til å se ut i dag, bare at de skjønte at de måtte forandre seg.

"En dag fikk de/den en ide om at de må forlate den gamle måten å leve på og ta steget opp fra måten apene lever på for å overleve for godt. Hvis de ikke forandrer seg vil de dø ut før eller senere på planeten."

De tenkte jo selvfølgelig bare det de var kapable til å tenke, det vil si at i første omgang må de forandre seg. Jeg sier ikke at de visste hvordan verden kom til å se ut i dag, bare at de skjønte at de måtte forandre seg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

i teorien ja. Jeg vet ikke hva de tenkte, men det var en konkret hendelse som startet en forandring.

Endret av medlem-16183
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...