Vredesbyrd Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Hei, jeg leier rom i et hus som er inndelt i 3 hybeler med felles stue, bad og kjøkken. Nå har huseier funnet ut at han vil si opp leieavtalen fordi det er kun jeg som bor der for tiden, og han vil heller leie ut hele huset til en person. Har huseier lov til dette siden det er et "oppdelt" hus eller gjelder de samme reglene som ved leie av et helt hus/leilighet? På hvilke grunnlag kan han avslutte leieavtalen. Legger til at leieavtalen ikke er tidsbegrenset. Takk for alle svar Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Så lenge du har skriftlig kontrakt, og en kontrakt som setter dine rettigheter i forhold til det du leier for, kan jeg ikke skjønne hvordan huseier kan kaste deg ut, med mindre det han argumenterer for er svært, svært godt. Lenke til kommentar
Vredesbyrd Skrevet 4. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2010 Det eneste som står om avtale periode er start dato og at huseier og leietaker har 1 mnd. gjensidig oppsigelsestid. Og så står det hvilke arealer i huset jeg leier. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) § 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Spørsmålet er om grunnen hans er saklig nok. Jeg er redd den kan være det, men jeg kjenner ingen rettsavgjørelser som kan gi noe å gå på. Hvis ikke trenger han uansett ikke annet enn å si at huset skal pusses opp for å hive deg ut. Jeg ville sett meg om etter et nytt sted. Det er et par krav til oppsigelsen som kanskje gir deg anledning til å lage bråk, men det er jo bare en hybel. § 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig. Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c. En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt. Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod. § 9-8. Tilsidesettelse av oppsigelse Leieren kan innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt, protestere skriftlig til utleieren mot oppsigelsen. Har leieren ikke protestert mot oppsigelsen i samsvar med første punktum, kan leieren ikke påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven her. Har leieren protestert i samsvar med første punktum, faller oppsigelsen bort om ikke utleieren har reist søksmål mot leieren innen tre måneder etter at leierens frist løp ut. Retten skal prøve om oppsigelsen er lovlig, og om den eventuelt skal settes til side. Oppsigelsen skal settes til side dersom retten ut fra en vurdering av begge parters forhold finner at den vil virke urimelig. Retten kan likevel ikke sette oppsigelsen til side dersom den kommer til at oppsigelsen skyldes vesentlig mislighold fra leierens side, jf. § 9-9 første ledd annet punktum. Bestemmelsene i første og annet ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag, og selvstendig leie av garasje eller bod. Endret 4. juli 2010 av Isbilen Lenke til kommentar
Smurfelurf Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Nå har jeg ikke helt bestemmelsene i hodet, men jeg mener det er slik at det kun gjelder én måneds gjensidig oppsigelsestid ved utleie av et enkelt beboelsesrom. Noen kan sikkert utdype nærmere Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) Som nevnt husleiel. §9-8 annet ledd litra d. Etter rettspraksis (spesielt fra den tidligere husleieloven) skal det lite til før det foreligger "en annen saklig grunn". Hovedpunktet i oppsigelsesbeskyttelsen er derfor at oppsigelse skal settes til side hvis den er urimelig for utleier. Det må dog uansett foretas en konkret skjønnsmessig avveining mellom leiers behov for boligen og utleiers behov for å anvende boligen på en annen måte. Endret 4. juli 2010 av KVTL Lenke til kommentar
Vredesbyrd Skrevet 4. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2010 Utleiger viser til større økonomisk vinning ved å leige ut hele huset til 1 person Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Utleiger viser til større økonomisk vinning ved å leige ut hele huset til 1 person Vil dette stemme da? Vanligvis så tjener huseigar meir om leiligheita er oppdelt sidan prisen per kvadratmeter er relativtsett høgare på små hyblar en på store. Eller har huseigar tenkt å ta meir en 3x det du betaler i dag i husleige for å leige ut heile leiligheita? Men det er sjølvsagt meir økonomisk for huseigar å leige ut til 1 person som leiger heile leiligheita en til 1 person som berre brukar stove, kjøkken, bad og eit soverom medan resten står tomt. Det beste er vel uansett å sjå om du kan få til ein avtale eller eit kompromiss. Som f.eks om du hjelper til å finne to nye beboera. Då vil huseigar få leige ut alle romma og du får være med å bestemme kven du skal bu sammen med. Eit anna alternativ er om du kan få hjelp til å finne alternativ hybel. Huseigar kan uansett ikkje berre kaste deg ut sjølv om huseigar med gyldig grunn seier opp husleigekontrakta. Det skal uansett bli spennande å sjå om dette er gyldig grunn eller ikkje. Slik eg ser det så er det å dele opp ei leiligheit for å opprette 3 uavhengige hyblar eit bevist valg som huseigar har gjort for å få inn meir pengar i husleige, vel vitande om risikoen for å ikkje få leigd ut eit eller fleire rom. Ofte så er slike kollektiv oppretta ved at ein person leiger heile leiligheita og så har bebuerane induviduelle kontrakter med kvarandre. Er vel litt rart om leiligheita veksler mellom å være ei leiligheit eller tre hyblar alt etter som. Vil ikkje då den nye leigetakaren som leiger heile leiligheita kunne ende opp med å havne i ein liknande situasjon dersom huseiger plutselig bestemmer seg for å leige ut leiligheita som hyblar igjen? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Huseigar kan uansett ikkje berre kaste deg ut sjølv om huseigar med gyldig grunn seier opp husleigekontrakta. Nei, men namsmannen har ikke så lang saksbehandlingstid... Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Det eneste som står om avtale periode er start dato og at huseier og leietaker har 1 mnd. gjensidig oppsigelsestid. Jeg kan ikke skjønne annet enn at han står fritt til å si deg opp på en måneds varsel. Avtalen er jo gjensidig og helt klar. Du risikerer nå bare å måtte bruke en masse energi på noe du neppe kommer noen vei med - og et dårlig leieforhold på kjøpet. Han vil neppe gi deg noen god referanse overfor din neste utleier heller. Ellers har jeg erfart er at det er lurt å inngå en 2 mnd. oppsigelsesfrist. Én mnd er lite å områ seg på. Endret 5. juli 2010 av geirm Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Jeg kan ikke skjønne annet enn at han står fritt til å si deg opp på en måneds varsel. Avtalen er jo gjensidig og helt klar. Du risikerer nå bare å måtte bruke en masse energi på noe du neppe kommer noen vei med - og et dårlig leieforhold på kjøpet. Han vil neppe gi deg noen god referanse overfor din neste utleier heller. Har du lest husleielovens § 9-5, gjengitt av Isbilen lenger opp? Den legger begrensninger på utleiers adgang til å si opp, og jeg skjønner det som at utleier neppe kan ha lest denne. At han ønsker å tjene mere penger kan neppe sies å være en gyldig grunn for oppsigelse hjemlet i § 9-5. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Min mening er at det er en saklig grunn, økonomi er jo sentralt i en leievirksomhet. En usaklig grunn er f.eks. at man ikke liker trynet på leieboeren. Men uansett, som jeg sa kan man jo si opp leieforhold uten problemer f.eks. ved å foreta en liten oppussing eller si at man skal flytte inn selv (eller påstå at man skal gjøre det - hvem kontrollerer slikt?), så utleier har flere ess i ermet. Endret 5. juli 2010 av Isbilen Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Min mening er at det er en saklig grunn, økonomi er jo sentralt i en leievirksomhet. Jeg tviler på at dette er saklig grunn, for i så fall vil det jo være en effektiv omgåelse av husleielovens kapitel 4 om leieprisvern. Skulle man f.eks. kunne si opp en leieboer som har en for gunstig kontrakt og som ikke har bodd lenge nok siden forrige leiejustering til at leia kan tilpasses til gjengs leie for så ta inn en annen leieboer som betaler bedre? Neppe. Men uansett, som jeg sa kan man jo si opp leieforhold uten problemer f.eks. ved å foreta en liten oppussing eller si at man skal flytte inn selv (eller påstå at man skal gjøre det - hvem kontrollerer slikt?), så utleier har flere ess i ermet. Joda, det finnes muligheter, men en "liten oppussing" er litt på kanten så lenge formuleringen i § 9-5 er "b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes". Små oppussinger kan gjøres uten å si opp leieboer, første ledd i § 5-4: "Leieren må finne seg i forandringer av husrommet dersom arbeidet kan utføres uten nevneverdig ulempe for leieren, og forandringen ikke reduserer husrommets verdi for leieren. Andre forandringer kan bare utføres med leierens samtykke." Selv har jeg som leieboer fått renovert både kjøkken og bad mens jeg har vært på ferie. Derimot kan kanskje utleier i dette tilfellet kunne argumentere med at han/hun ikke ønsker å drive med hybelutleie lenger - det krever mer arbeide enn å leie ut boligen under ett... Endret 5. juli 2010 av Svinks Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Min mening er at det er en saklig grunn, økonomi er jo sentralt i en leievirksomhet. Jeg tviler på at dette er saklig grunn, for i så fall vil det jo være en effektiv omgåelse av husleielovens kapitel 4 om leieprisvern. Skulle man f.eks. kunne si opp en leieboer som har en for gunstig kontrakt og som ikke har bodd lenge nok siden forrige leiejustering til at leia kan tilpasses til gjengs leie for så ta inn en annen leieboer som betaler bedre? Neppe. Det er ikke det det er snakk om her. Trådstarter leier en av flere hybler i et kollektiv, og de andre står tomme. Derfor vil huseieren slutte å leie ut rommene hver for seg og heller leie ut hele kåken til en person. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå