endrebjo Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) Jeg har for tiden en kjip og billig 22" Asus VW225N med 1680x1050 og trenger større arbeidsflate (1920x1200). Jeg ser derfor på muligheten for å kjøpe en skikkelig 16:10 24-tommer. Jeg er ikke noen utpreget fotograf, designer eller noen annen profesjonell bildebehandler, men liker et pent og skarpt bilde med gode farger til mye surfing, lesing, jobbing og kanskje en dårlig film i ny og ne. Spesielt trenger jeg en del innsynsvinkel. Skjermen jeg har nå føler jeg er rimelig kjedelig og litt blass, og spesielt ræva på innsynsvinkel. Jeg har lyst til å prøve et IPS-panel, og har dermed funnet HP ZR24W og Dell U2410 som to gode kandidater. Vil disse være såpass mye bedre å se på enn dagens skjerm at det er verdt å bruke 3-4000 kr på det? Jeg finner ingen billigere IPS-skjermer og tenker derfor at disse må være det dårligste av IPS-skjermer, og blir dermed litt i tvil. Er det nødvendig å gå opp et prishakk eller to for å få noe utbytte av en IPS-skjerm? Og finnes det andre 16:10 skjermer i 3-4000-klassen med 1920x1200 som har like bra eller bedre bilde enn de to jeg har funnet? Det trenger ikke nødvendigvis være IPS så lenge bildet er bra å se på (og innsynsvinkelen er god). Edit: Og er det verdt å betale 800 kr ekstra for U2410 kontra ZR24W? Endret 4. juli 2010 av endrebjo Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) Jeg kan ikke sammenligne med den skjermen du allerede har, men jeg byttet ut en 24" Samsung 2443BW til fordel for Dell U2410. Selv om jeg ikke driver med fotografi eller noe arbeid der fargerepresentasjon (ift. trykk eller lignende, fargegamut) er absolutt kritisk, så er forskjellen mellom dem mer enn nok for å rettferdiggjøre kjøpet av Dell-skjermen. Nå benyttes Samsung-skjermen som skjerm nr. 2, men det vurderes å bytte den ut med enda en U2410 - til tross for at oppløsningen er den samme. Skal det være noe å utsette på skjermen, så er det at lysintensiteten ser ut til å forandre seg drastisk ved stor innsynsvinkel. Om dette er et fellestrekk med IPS-teknologi vet jeg ikke. Men da ville bildet allerede vært en ørken på noen av de andre dritt-/TN-skjermene i hus, så for min del er det ikke problematisk. Om u2410 er en god skjerm i forhold til andre LCD-skjermer basert på samme teknologi kan jeg ikke svare på, siden dette er første IPS-skjerm som jeg har testet (bortsett fra de 24" HP-skjermene på kattelabben). Som med det meste så blir man overrasket over tekniske fremskritt. Det er jo koselig å fortsatt være i stand til å se uthevingen til aktiv linje i Eclipse, til tross for at hodet ikke er optimalt plassert ift. skjermflaten Pivot-funksjon er også en fin mulighet, selv om det burde være en selvfølge på LCD-skjermer i denne prisklassen. Dersom du ikke har mulighet til å teste kandidatene opp mot hverandre, så har du i grunn ikke stort annet valg enn å finne anmeldelser som vektlegger de kvalitetene som du ettertrakter. Endret 4. juli 2010 av Manuel Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Etter hva jeg leser rundt om kring skal Samsung 2443BW være en rimelig grei skjerm, og sannsynligvis en god del bedre enn min skjerm til 1500 kr. Så hvis forskjellen mellom 2443WB og U2410 virkelig er så markant som du beskriver er det veldig fristende å gå for en IPS-skjerm. Så da lurer jeg egentlig bare på om ZR24W er god nok til mitt bruk, eller om jeg tjener mye på å bruke 800 ekstra på U2410. Og ikke minst om det er noen like gode alternativer i samme prisklasse som jeg har gått glipp av. Jeg digger forøvrig skjermene på kattelabben. Husker du hvilken modell det er? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Jeg mener å huske at det er HP LP2475W som benyttes på kattelabben, men dette er fra hukommelsen mtp. klagene på wide gamut fra den gang jeg skulle undersøke prisnivået på skjermen. Derfor tar jeg forbehold om at dette er feil. Det virker likevel rimelig mtp på at ZR24W ser ut til å være den modellen som skal erstatte LP2475W. Et kjapt googlesøk for å finne ut mer om ZR24W, ledet til en sammenligning mellom HP ZR24W og Dell U2410. Om testen har blitt utført på en god måte er vanskelig å si. Det er sikkert mange meninger om hvilken av disse to skjermene som er "best", og hvor gode disse er i forhold til dyrere LCD-skjermer med IPS-panel. Ut ifra det jeg har lest på diverse fora, så ser det ut til å være mange forskjellige meninger om Dell U2412 også: Noen synes at den er fantastisk, mens andre mener den er forferdelig. For min del er det nok at Dell-skjermen viser langt bedre bilder enn Samsung-skjermen uansett hvor mye jeg har rotet rundt i skjerminnstillingene - uten at bruken av spesielle fargeprofiler er enset en tanke. Med mindre du har testet mange IPS-skjermer tidligere så blir du nok fornøyd uansett hva du velger. Men det er såklart hyggelig å velge rett når man kjøper noe som koster like mye som 2 stk. BenQ-skjermer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå