Gå til innhold

Bygge en rimelig Media PC, som også kan brukes til annet

Anbefalte innlegg

Har planer om å bygge meg en Media PC, som jeg gjerne vil bruke til litt diverse. Blir å se HD film, bruke Spotify, surfe, skrive litt og ellers det man vil bruke en PC til. Det blir ikke spilling av noe slag, hvis man ikke teller det gamle Sims spillet kjæresten min spiller.

Har ikke så mye peil på bygging av PC, men har gjort de en gang før, for mange år siden. Har følgt med litt mindre på utviklingen i det siste, og tar derfor gjerne imot tips og råd.

Har satt sammen en mulig HTPC på komplett.no:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=813305&su=D927F5AA-F9E2-4173-9D56-4D95BC728827

Det jeg da lurer på er om dette vil være en grei PC for mitt bruk? Vil gjerne holde meg under 3000 kr, derfor er det selvfølgelig tatt noen billige løsninger.

Men har folk noen tips om alternativ som ikke pusher prisen opp (for mye), eller om det bare er noe veldig feil i oppsettet mitt eller noe jeg mangler, så tar jeg gjerne imot innspill.

Og kan man eventuelt bygge litt ut på dette oppsettet senere, ved behov?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg kikket litt til, og laget to alternativ.

En med Intel:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=813370&su=D9ED3790-B2E1-4515-A677-BFDF05CC9FA7

En med AMD:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=813369&su=8C9A1768-8B4C-4DDB-BD03-2E2D1B3930A6

Vet ikke hva som egner seg best av AMD eller Intel jeg, men er kanskje ikke av så stor betydning når man bygger såpass billig PC.

Endret av Stacker
Lenke til kommentar

Fått noen tips om et annet kabinett, og lagd et nytt alternativ, som jeg tror blir det jeg kjøper, men tar gjerne imot noe input før jeg jeg gjør det.

Tenkte kanskje på dette oppsettet, med tanke på pris:

ANTEC HTPC NSK2480 MATX SILVER 380W

ASUS M4A78LT-M LE 760G AM3 M-ATX

AMD ATHLON II X2 240 2.8GHZ 2MB SOCKET AM3 BOX

WESTERN DIGITAL CAVIAR BLUE 500GB SATA/300 16MB

DIMM DDR3 2GB 1333MHZ CL9

Deltaco Seriell ATA-kabel - 50 cm

Totalt 2.882 kr. Fraktfritt for student.

Ville dette være en grei HTPC?

Kan det integrerte skjermkortet på Hovedkortet kjøre Full HD video og slikt, eller må jeg ha med ett dedikert kort?

Endret av Stacker
Lenke til kommentar

Hei!

Har nettopp bestilt meg en "enkel" HTPC jeg også. Dette er hva jeg bestilte:

4GB 1600Mhz DDR3 RAM

GIGABYTE GA-H55M-UD2H

INTEL CORE I3 530 2.93GHZ 4MB

Ca. 2600,-

I tillegg må du ha PSU, chassis, HDD og DVD/Blu-Ray.

Pristillegg på dette er etter smak og behag:

Alt. 1:

- Kraftig PSU for senere oppgradering (600W)

- HTPC-kabinett

- 2TB disk

- Blu-Ray (vanlig = 700,- slim(laptop) = 1200-1500,-)

Ca. 3300-4500,-

Alt. 2:

- OK HTPC/Tower kabinett m/PSU (350-400W)

- 500GB Disk

- DVD-brenner

Ca. 1200-1500,-

Dette er ca. priser.

Jeg kjøpte det Antec kabinettet med VFD (display og fjernkontroll) som koster rett under 1200,- på Dustin.

Hovedkortet og CPUen som jeg viste her, har innebygget grafikkort i CPU! Ikke vanlig internt skjermkort på chipset. I tillegg er northbridge fjernet, og CPU kommuniserer direkte med RAM og et evt. ekstra skjermkort om du skulle oppgradere i framtiden (spilling).

Denne CPUen gir en relativt GOD 3D-ytelse, og kan faktisk brukes til spill på lavere oppløsning, eller som er et par år gamle. Det kjører bra. I tillegg vil det være uunnværlig ved Full-HD avspilling, og decoding.

Jeg vil råde deg til å ta dette HK og denne CPU. Evt. finner du også en modell som koster 100-150,- mer som også har USB3.0.

Endret av nordemoniac
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Fikk faktisk kjøpt den forrige Antac Fusion (430W) med innmat til 500 kr på finn.no. Fungerer forsåvidt greit, men takler ikke all HD like bra. Er egentlig godt nok for meg likevel, men tenkte å hive inn noe ny innmat likevel.

Samme oppsett som deg egentlig.

Gigabyte GA-H55M-S2H

Intel Core i3-530 2,93 GHz s1156

Kingston HyperX DDR3 PC12800 1600MHz 2GB

2027 kr + 79 kr frakt

Er harddisk og DVD brenner i kabinettet fra før, og tenkte å heller oppgradere dette senere sammen med mer RAM.

Det jeg lurte på var om jeg må kjøpe noe passiv kjøler for denne prosessoren? Synes du viften støyer noe mye?

Lenke til kommentar

Foreløpig så venter jeg på PC (kommer i dag).

Jeg har erfaring med viften fra i5-750, den er relativt støysvak.

Men min erfaring med f.eks. Core 2 Duo E8400 sin CPU-vifte som jeg tror er den samme, er at den vil støye mer over årene.

Byttet nylig til denne: Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev2 og må si meg SVÆRT fornøyd!!

Denne vil nok sikkert være et godt valg til i3 også.

Foreløpig vil jeg kjøre med medfølgende vifte. Irriterer støyen meg, så vil jeg begynne å bytte ut.

Tok en 600W PSU med 14CM vifte for å unngå en del støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...