Deaktivert Konto Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Hei! Jeg har noen spørsmål mht. forbrukerkjøpsloven: 1) Hvis du får en feil m/ f.eks. en mobil, si lcd-en ryker 4 år etter at du får den og du får den reparert per reklamasjon, og 3 år senere ryker den samme delen igjen. Har du da rett til å få det reparert (fordi delen er innenfor reklamasjonstiden på 5 år) eller ikke (fordi selve mobilen er eldre enn reklamasjonstiden)? 2) Er det slik at laptop/laptoplader/laptopbatteri har hhv. 5/5/2 års reklamasjon eller er alt 5 år? 3) Er det ikke litt urettferdig for selger at et produkt lagt for å vare i 3 år må bli reparert om det er mindre enn 5 år gammelt? 4) Ved innenlands internetthandel, hvem må betale for retur pga. angrerett? Hva med pga. reklamasjon? 5) Ved det som omtales i Norges Lover som "internasjonale kjøp" (over Internett), gjelder Norges Forbrukerkjøpslover pga. av at kjøper er norsk? 6) Ved bruk av garanti, er det produsent eller selger som må dekke omkostningene? Hva med ang. reklamasjon? På forhånd tuuuusen takk!!! DLA Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Skal prøve å svare så godt som mulig på alle spørsmålene, men setter pris på om noen retter meg om jeg tar feil for jeg er ikke 100% sikker på alt. 1) Nei. Når selve produktet blir fem år gammel, bortfaller reklamasjonstiden selv om enkelte deler inne i produktet skulle være byttet ut for kortere tid siden. Men om du skulle reparere et produkt som er f.eks 4 år og 11 måneder, så vil det være garanti på selve reparasjonen i seks måneder etter den er utført. 2) Batterier har 2 års reklamasjonstid, men man må regne med at ytelsen vil reduseres litt i løpet av disse to årene. Det er normalt, og ingen reklamasjonsgrunn. Om batteriet dør helt, eller får en meget stor reduksjon i levetid før det er gått to år, har du rett til å reklamere på det. 3) Det blir et definisjonsspørsmål om et produkt som er ment å vare tre år skal være dekket av fem års reklamasjonsfrist. Det sies at så lenge produktet er ment å vare "betydelig lenger enn to år", så er det fem år. Hva som ligger i "betydelig" er vanskelig å si, og man må ta en vurdering fra produkt til produkt. Men ja, jeg ser poenget. 4) Ved bruk av angrerett må du betale porto for å sende tilbake produktet. Ved reklamasjon skal du få tilbakebetalt dine utlegg mtp porto. Men de fleste forhandlere gjør det ikke med mindre du ber om det. 5) Forbrukerkjøpsloven gjelder kun for norske forhandlere, eller utenlandske forhandlere som spesielt retter seg mot norske forbrukere. Et eksempel er Pixmania, som har sider med norsk tekst og norske priser. Forhandlere som ikke spesifikt retter seg mot nordmenn, har ikke noe krav på seg til å følge norske forbrukerrettslige lover. 6) Både ved garanti som utføres i Norge, så sender verkstedet regning for reparasjonen til norsk importør. Hva de gjør videre, er jeg usikker på, men regner med de får kompensasjon fra produsent. Enkelte reparasjoner utføres utenlands, og da tipper jeg regningen går rett til produsent. Når det gjelder reklamasjon, må nok importøren ta denne regningen, ettersom produsenten ikke har noe krav til å følge norske lover. Forhandlere betaler ikke for reparasjoner som går på garanti eller reklamasjon. Lenke til kommentar
Deaktivert Konto Skrevet 4. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2010 Tusen takk for så grundige svar! Setter stor pris på det =) Har nettopp satt meg inn i forbrukerloven, og jeg synes det fascinerende å se alt som jeg har krav på! Tusen takk igjen. Jeg setter enormt mye pris på det. Mvh, DLA Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Svaret til Marekattens punkt 1 er feil. Du får ny reklamasjonsfrist på delen som er byttet. Forbrukerkjøpsloven §27 punkt 2 sier blant annet "Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år". Se ellers en annen tråd om temaet. Spol fram til Krikkert sine svar. Jeg og han hadde en diskusjon der som jeg tapte. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1123167&st=0 edit: vedr punkt 6: Dette varierer nok fra bransje til bransje. Noen bransjer fakturerer produsent direkte ved garantijobber. Har selv jobbet på verksted i 9 år, og fått oppgjøret direkte fra produsent. Endret 5. juli 2010 av Flodec Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Jo, du har nok rett i det, Flodec. Er jo egentlig bare rett og rimelig at en ny del skal ha fornyet reklamasjonsrett. Men om det kun er en del som er reparert, så vil du kun ha seks måneders garanti på selve reparasjonen hvis produktet i mellomtiden blir eldre enn fem år. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Garanti er noe du får, ikke noe du har krav på. Noen ganger gir verkstedet servicegaranti, noen ganger opererer produsent med servicegaranti på verkstedets arbeid. 6 mnd er ikke noe standard. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Jo, du har nok rett i det, Flodec. Er jo egentlig bare rett og rimelig at en ny del skal ha fornyet reklamasjonsrett. Men om det kun er en del som er reparert, så vil du kun ha seks måneders garanti på selve reparasjonen hvis produktet i mellomtiden blir eldre enn fem år. Man har vel også 2 års reklamasjonsrett iht. Håndverkerloven på utført servicearbeid? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå