Gå til innhold

[Løst] Tips til propell..?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenkte jeg skulle bytte propellen på min Mariner, og når jeg først skal kjøpe propell må jeg jo nesten invistere i ordentlige saker.

Så jeg hører at med stålpropell får man 3-4 knop mer enn orginalt, er det sant?

Er det noe som er bedre enn stålpropell og kanskje egner seg bedre til min motor og båt?

Og er det kanskje noen der ute som kan gi meg tips/link til en side med disse propellene? (Prisen er ikke nøye, så lenge jeg får maksimalt med fart presset ut av den lille jolla).

Motor: Mariner Viking -05mod 10hk (Uten plombering: Ca. 13hk).

Båt: River 290 xr.

Vis dere kan hjelpe meg med å finne en propell som funker fjell, blir jeg evig takknemlig. :)

By Tobias Nilsen

Endret av g0ose
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Båten er jo så lett at vis jeg vil få den i plan har jeg jo bare å stå fremst i båten.

Men, selfølgelig er det bra med akselerasjon og planing.. Er det noen propeller som kombinerer begge de egenskapene med fart?

Det jeg trenger å få vite er hvordan propell som muligens passer best til meg, men jeg har aldri byttet propell på en motor før, untatt på faren min sin 50 hk Yamaha.

Hvilken vridning burde jeg ha?

Hvor stor burde propellen være?

Hvordan type propell funker best til MEG?

Og hvor får jeg kjøpt propeller?

By Tobias Nilsen.

Lenke til kommentar

Stålpropell tror jeg du kan slå fra deg. Snakker man om 3-4 knop ved å bytte fra aluminium til stålpropell(samme stigning) , så er det på en båt som er lett og har en stor motor.

Tror ikke du får stålpropell til noe under 30-40 hk.

Men du kan få bedre fart med den rette stigningen på propellen, og som vbjornevik skriver så ofrer du aks for toppfart.

Men hvis du har en propell med for liten(feil) stigning,så vil du ha god aks men motoren når raskt maks turtall.

Da kan du få bedre toppfart(men miste litt aks) ved å gå opp en stigning på propellen.

Det er og viktigt for farta at tiltpinnen står rigtigt, og at motoren ikke stikker for langt under båten

Propell til den motoren får du kjøpt hos Mercury forhandler

Lenke til kommentar

Du må også først finne ut om du trenger baug eller hekk løft.

Det er bare idiotisk og kjøpe en proppell bare for du vil ha stål propell du vil kanskje få 1 knop mest sannsynelig mindre vis du kjøper samme prop i stål.

Først finn ut om du trenger baug løft eller hekkløft.

Skaff deg en turteller og se om du kan gå opp i strl og vridning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...