runegang2 Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Hei! Jeg har et gammelt kamera (8mm film). Jeg prøver nå å få lagt de gamle filmene vi har over på datamaskinen. Det å legge selve filmen over går jo ganske greit, men lyden kommer etter hvert helt ut av sync. Det er slik at lyden først stemmer helt perfekt, men etter hvert som filmen går, kommer den bare mer og mer ut av sync. Jeg forstår ikke hva som kan være problemet, er det noen her som kan forstå hva jeg gjør galt? Jeg har prøvd med "virtual vcr" og iuVCR, men får samme resultat med begge to. Opptakskortet jeg bruker er et "pinnacle 500 pci" eller noe slikt. Har tenkt på om det kan ha noe med framerate å gjøre, men har prøvd å justere litt på dette uten hell. Håper det er noen som kan hjelpe meg litt Lenke til kommentar
avo Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Snakker vi om 8mm FILM som du skriver her, eller 8mm video (Video8/Hi8)? Om det er film antar jeg at du viser på lerret med fremviser og filmer av denne, med et egnet kamera, og tar fra det og inn til PC ved hjelp av en eller annen videoinngang på PC eller via firewire. Om det er video - ja, da blir det jo litt mindre styr, og bare kabler fra kamera/spiller til et dertil egnet kort på PC. Problemer med sync mellom lyd og bilde er ikke helt uvanlig, men det hadde vært greit med en litt bedre beskrivelse av hva du faktisk skal ha inn, og hva du bruker av hardware for å få det til. Lenke til kommentar
runegang2 Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Takk for svar. Det er snakk om videokassetter av den gamle typen, 8mm. Videokameraet jeg spiller av filmen med, er et Canon UC5000. Videosignalet går inn til pcen via composit kabel til opptakskort (Pinnacle 500-PCI mener jeg det heter). Dette kortet kjøpte jeg i en pakke med Pinnacle redigeringsprogram for en del år siden. Jeg bruker ikke dette programmet til opptak da dette har vert noe problematisk og tungt å drive. Jeg bruker i stedet Virtual VCR, som fungerer glimrende. Lyden blir tatt opp med det interne lydkortet som er å finne på mitt hovedkort av typen GIGABYTE GA-MA790X-UD4 med Realtek HD Audio, vet ikke nøyaktig hva jeg skal si om det. Ellers vet jeg ikke hvilken informasjon en spesifikt er ute etter. Håper det er noen som kan hjelpe Lenke til kommentar
avo Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Tror nok du bør vurdere å bruke Pinnacles program til dette. Feilen er sannsynligvis at video kodes med Pinaclekortets interne klokke, mens lyden håndteres av lydkortet med klokke på HK som referanse. Alternativt (og lettest å få riktig)kan du lånde deg en DV kamera med analog inn, og gå via DVtape, og så inn til PC via firewire. Da vil du slippe det meste av slike problemer. (Skjønt DV har strengt tatt ikke låst audio/video, men det fungerer likevel) Lenke til kommentar
runegang2 Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 Da har jeg letet frem og installert Pinnacles program, men med samme resultat. Det er omtrent den samme forskyvningen på lyden, og den er som sagt økende hele tiden. Den starter helt fint med perfekt timing, men etter hvert som filmen går, blir lyd og video gradvis forskjøvet. :S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå