evilleader360 Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) Hei, fikk vitnemålet i dag og jeg lurer på om jeg kvalifiserer til spesiell studiekompetanse. På vitnemålet står det bl.a [Navn] har bestått 3-årig opplæring som omfatter Studiespesialisering (1. året), Realfag (2. året), Realfag (3. året) og har oppnådd generell studiekompetanse. Ble veldig nervøs nå, trodde jeg kvalifiserte til en spesiell studiekompetanse (noe som bl.a kreves for å søke til medisinstudiet). Valgfrie programfag: Fysikk 1Kjemi 1 Kjemi 2 IT 1 IT 2 Matematikk R1 Historie og filosofi 2 Er det slik at det står generell studiekompetanse uansett om man kvalifiserer til en evt. spesiell studiekompetanse eller har skolen min bommet på dette? Har relativt gode karakterer og ser at medisinstudiet krever R1+FY1+KJ1+KJ2... Håper noen kan hjelpe meg! Endret 4. juli 2010 av evilleader360 Lenke til kommentar
Jusst Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Hei, fikk vitnemålet i dag og jeg lurer på om jeg kvalifiserer til spesiell studiekompetanse. På vitnemålet står det bl.a [Navn] har bestått 3-årig opplæring som omfatter Studiespesialisering (1. året), Realfag (2. året), Realfag (3. året) og har oppnådd generell studiekompetanse. Ble veldig nervøs nå, trodde jeg kvalifiserte til en spesiell studiekompetanse (noe som bl.a kreves for å søke til medisinstudiet). Valgfrie programfag: Fysikk 1Kjemi 1 Kjemi 2 IT 1 IT 2 Matematikk R1 Historie og filosofi 2 Er det slik at det står generell studiekompetanse uansett om man kvalifiserer til en evt. spesiell studiekompetanse eller har skolen min bommet på dette? Har relativt gode karakterer og ser at medisinstudiet krever R1+FY1+KJ1+KJ2... Håper noen kan hjelpe meg! Hei du! Du har nok fått det som kalles "spesiell studiekompetanse", så ikke vær bekymret. Det heter vel strengt tatt ikke "spesiell studiekompetanse", men generell studiekompetanse med fordypning i disse fagene som du nevner. Hvis du ser på opptakskrav til høyskoler og universiteter står det vel generell studiekompetanse+fy1,2,R1 osv. Lykke til! Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 4. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2010 Hei, fikk vitnemålet i dag og jeg lurer på om jeg kvalifiserer til spesiell studiekompetanse. På vitnemålet står det bl.a [Navn] har bestått 3-årig opplæring som omfatter Studiespesialisering (1. året), Realfag (2. året), Realfag (3. året) og har oppnådd generell studiekompetanse. Ble veldig nervøs nå, trodde jeg kvalifiserte til en spesiell studiekompetanse (noe som bl.a kreves for å søke til medisinstudiet). Valgfrie programfag: Fysikk 1Kjemi 1 Kjemi 2 IT 1 IT 2 Matematikk R1 Historie og filosofi 2 Er det slik at det står generell studiekompetanse uansett om man kvalifiserer til en evt. spesiell studiekompetanse eller har skolen min bommet på dette? Har relativt gode karakterer og ser at medisinstudiet krever R1+FY1+KJ1+KJ2... Håper noen kan hjelpe meg! Hei du! Du har nok fått det som kalles "spesiell studiekompetanse", så ikke vær bekymret. Det heter vel strengt tatt ikke "spesiell studiekompetanse", men generell studiekompetanse med fordypning i disse fagene som du nevner. Hvis du ser på opptakskrav til høyskoler og universiteter står det vel generell studiekompetanse+fy1,2,R1 osv. Lykke til! Tusen takk, ble veldig lettet nå! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Det finnes ikke noe som heter "spesiell studiekompetanse", det er et svadaord som brukes av rådgivere, ung.no osv. I alle dokumenter så heter det at det kreves generell studiekompetanse pluss eventuelt "spesielle opptakskrav", hvor de spesielle kravene da stort sett er visse fagkombinasjoner, evt. karakterkrav i visse fag (som 4 i R2 på siv. ing. på NTNU). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå