Gå til innhold

USA tur: Totaltpris, reisetid og aldersgrense?


Anbefalte innlegg

Det er forsatt en stund til, men sommeren 2012 tenker jeg og noen kompiser og reise på tur til USA siden vi da alle er 21 år.

 

Lurer bare derfor på noen småting, slik at jeg kan begynne å spare opp. Tenkte oss ikke annet enn en bilferie der vi stikker innom LA, SF og Vegas samt muligens Miami. Har et par spørsmål:

 

1. Hvor mye bør man beregne at hele turen koster totalt pr pers? (kommer jo ann på forbruk, men en ca pris)

 

2. Kan vi fint leie bil i USA når vi er 21 år og alt går greit med norsk førerkort?

 

3. Når på sommeren lønner det seg å reise? Er det jævlig med turister og sånt f.eks til visse tider?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Dette er umulig å si noe om. Bensin, klær og mat er billig. Ellers er det jo umulig å si noe om dette uten å vite om dere skal spise på resturant hver dag, hva slags hotellstandard, fly etc.

 

2) http://www.naf.no/Bilferie/Under-reisen/Bilferie-i-USA/Leiebil-i-USA/

 

3) Er nok ganske tett med turister der hele sommeren

 

Andre tips:

- Las Vegas er sinnsykt varmt, kan fort bli rundt 40 grader eller mer i Juli

- Hvis jeg var dere ville jeg foretrukket Miami fremfor SF, men det er selvfølgelig bare min mening.

 

Kjøring:

- Det er ganske lange strekk å kjøre. Pass opp for highway patrol som har noe radar på visse strekk.

- Fartsgrensene på motorveien ligger på 65-76 mph som tilsvarer ca. 100-120 km/t.

- Husk at du i de fleste statene dere nevner også kan svinge til høyre på rødt.

- Husk å fyll opp tanken inne i storbyene fordi det kan være langt mellom stasjonene f.eks i "ørkenen" fra las vegas til los angeles.

- Det går med en dag på å kjøre fra LA til SF.

Lenke til kommentar

Hvor lenge skal dere være der? Dersom dere ikke skal være der i over en måned ville jeg ha droppet Miami.. Er litt drøyt å kjøre fra vestkysten til østkysten bare for å se Miami.LA - Miami er fort en uke med reising.

 

Jeg mener at de fleste utleieselskapene har 21 årsgrense, så det burde ikke bli noe problem.

 

Jeg skal kjøre nedover østkysten i september på 17 dager. Har beregnet ca 30k ++ totalt for hele turen.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg i denne omgangen ville ha droppet Miami, fordi det er veldig langt fra de andre stedene du nevner. (På den andre siden av landet). En ide kan være å ta fly til SF, så kjøre nedover kysten og ta turen bort til LV og til slutt ende opp i LA.

 

Turister tror jeg nok ikke dere klarer å unngå, men det er nok mest i Juli. Da er også flyprisene billigst. Hvis dere klarer å dra en uke eller to før grunnskolen slutter er det litt å spare på flybillettene.

 

Hvor mye penger dere trenger er helt umulig å fastslå, men selv om ting er billig går det fort med noen kroner.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar og tips! Ja vi tenkte å være der mellom 2-4 uker. Skjønner det er vanskelig å regne ut totaltpris, men da tenker jeg heller at jeg setter av mellom 30-50k for hele turen. Ser ut til at det er liten vits å dra til Miami med mer eller mindre vi finner noen billige flybiletter eller no, en uke med reising blir litt for lenge ja

 

Så litt på autoeurope og man kan jo finne mange billige biler :) Tenker vi hele gjengen leier en stor Tahoe eller no, eller deler oss på 2 og 2 og leier en ford mustang hver :) Siste nevnte frister mest, hadde vært herlig å cruise rundt i USA med en mustang, men blir jo en del dyrere pr pers da :roll:

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Pass på slik at det ikke blir kjøring hver dag da. (Hvis ikke det er det dere vil).

 

USA er veldig stort og vi kjørte feil flere ganger når vi kjørte der. Idioter som vi var, leide vi bil uten GPS. Dette er et must.

 

Hvis ikke man er en kløpper på å lese kart.

 

Pass på å lei stor nok bil til all bagasjen, hvis dere har tenkt å handle litt klær etc. så tar det fort plass.

Lenke til kommentar

Jeg var over dammen en tur i april med en barndomskompis, Vi kjørte route 66 chicago - Los Angeles, mine favorittatraksjoner på turen var Las Vegas og Grand canyon (ikke så langt unna Vegas så vurder et besøk ditt).

 

1. Angående penger.

- ca 30 000kr pr person i totale utgifter for en 2-3ukers reise.

anbefaler og betale reise og leiebil og i tillegg ha 30 000kr ekstra til kost, losji og lommepenger.

 

Personlig brukte jeg 21 000 mens jeg var der borte altså etter at reise og leibil var betalt, men det innebar at jeg ikke kunne kjøpe alle tingene jeg ville og vi kunne ikke alltid bo på sentrumsnære hoteller, altså var det budsjettet stramt.

 

2. Å leie bil.

- Det går helt greit med norsk førerkort, bare pass:P på å ha passet tilgjengelig også. Stikk også innom et naf-kontor og fiks dere internasjonale førerkort.

 

- GPS må man ha og ikke en gang da er man sikra 100% fikk meldinga "please make a U-turn as soon as possible" ved noen anledninger.

 

- Blir dere stoppa av politiet så sitt i ro med hendene synlig og gjør det dere får beskjed om. Vi ble stoppa to ganger (ikke jeg), men slapp med advarsel begge gangene.

 

 

3. Når du sier at dere skal reise på sommern så kan jeg garantere at det kommer til være endel turister. Jeg var der i off-season og til og med da var det en del der, men det tok på ingen måte noe bort fra opplevelsen.

 

 

Spør gjerne om det er noe annet dere lurer på :)

Lenke til kommentar

Vil gjerne anbefale motel-kjeden Sleep Inn, kom nettopp hjem fra USA og kom over en i Frederick, Maryland.

De fleste ser like ut på innsiden og utsiden. Betalte $89 og da fikk vi dette.

 

Men så var det godsaken som kom til siste natt før vi overnattet hos slektningene. Den heter Sleep Inn and Suites. beste var at denne åpnet i 2009 kostet $69 for natta og hadde svømmebasseng, boblebad, gamerom, fitness-senter, vaskerom for gjestene osv. Alle Sleep Inn har internett og frokost med i prisen.

bilder.

 

Sleep Inn kjedene er ikke bundet sammen av system så prisene kan variere fra plass til plass. Må bare si at jeg følte meg utrolig heldig etter å ha kommet over den i Madison, WI

Lenke til kommentar

Siden det ble en del om bil, leie og kjøring poster jeg mine generelle råd om biltur i USA enda en gang:

 

 

  • Kjøp reisehåndbøker og les disse på forhånd. Mye greit på eksempelvis amazon.co.uk /com. Husk at det ikke er mva. på bøker, så lenge det ikke er annet enn bøker i forsendelsen, slik at du kan gi blanke i 200-kroners grensen, så lenge det kun er bøker i forsendelsen. Sjekk også at bøkene ikke er for gamle.
  • Bruk Google Maps, Viamichelin eller lignende til å få en oversikt over aktuelle dagsetapper.
  • Lag gjerne egne kart på disse sidene.
  • Beregn god tid, eller sett av egne transportdager. 5-6 timer i bilen hver dag gir lite opplevelser.
  • Lei bil vi en norsk side, det er langt mer oversiktlig når det gjelder forsikringer osv.
  • Sjekk hvor mye bagasje den aktuelle bilen tar. Amerikanske biler tar generelt lite bagasje i forhold til størrelsen
  • Kostnadene for å levere bilen et annet sted enn den hentes kan varierer etter om en kjører fra A til B eller B til A.
  • Sjekk at det ikke er spesielle regler for alder, også for fører nummer 2.
  • Sjekk hvilke priser du får på leiebil via steder der du er medlem.
    Jeg fant billigeste leiebil via Eurobonus, selv om jeg kun har laveste nivå der.
  • Om du ikke har andre preferenser på bil så prioriter å komme litt opp fra bakken, slik at du får et bedre overblikk.
  • Interstat = kjedelig.
    Greit som ren transportetappe men gir ingenting når det gjelder opplevelser. Mindre veier gir mer å se og en kommer langt tettere på lokalbefolkningen.
  • GPS er greit å ha. Kjøp en billig ved ankomst eller last ned kart til den du allerede har. Om du mener du klarer deg uten GPS må du ha en eller annen form for kompass. Dette finnes ofte som en del av bilens intsrumentering, men om det ikke gjør det bør en kjøpe et.
  • Ingenting verdt å stjele lagres synlig i bilen når denne forlates.
  • Bruk kilder på nettet. Tripadvisor.com etc. Det er egen tråd om slike her på forumet.
  • Om dere velger å besøke en temapark: Ta dere god tid. Det tar gjerne over en halvtime par å parkere og komme seg innenfor portene.
  • Det blir shopping. Ha plass til dette på returen, eller ta høyde for å kjøpe ny bag/koffert.
  • Det er ferie. En dag ved bassenget uten å gjøre stort hører med.
  • Skikkelige måltider gjør dagen bedre, også når en er "på veien". En kjapp burger fungerer innimellom, men en trenger også litt hvile og maten er en del av opplevelsen.
  • Kjeks, frukt, Beef Jerky etc. er greit å ha i bilen.
  • Ha nok vann i bilen. En billig kjølebag er glimrende. Som kjøleelement kan du bruke is fra ismaskinen på hotellet/motellet i en dobbel bærepose. Vann, brus og øl lagres selvfølgelig i kjøleskapet om natten.

God Tur

Sam

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Andre tips:

- Las Vegas er sinnsykt varmt, kan fort bli rundt 40 grader eller mer i Juli

- Hvis jeg var dere ville jeg foretrukket Miami fremfor SF, men det er selvfølgelig bare min mening.

Man kan vel nesten ikke advare om varmen i Las Vegas uten å be folk ligge langt unna Miami? Jeg var en tur i Florida i for en knapp måned siden, og selv om ikke varmen var skyhøy i antall grader, var det uutholdelig.

 

I går kom jeg hjem etter ei uke i Las Vegas hvor jeg hadde over 40 grader hver dag. Men temperatur alene betyr nada, luftfuktighet har alt å si. 25 grader kl 3 om natta i Florida opplevdes som mye varmere og langt mer ubehagelig enn 40 grader i Las Vegas midt på dagen (om man holdt seg i skyggen).

 

Det var faktisk interesseant å se de lokale tv-nyhetene i Las Vegas viet såpass mye tid som de gjorde på hetebølgen i New York. På tross av at det var varmere i Las Vegas, frarådet de folk å dra til New York. Alt pga høy temperatur i kombinasjon med høy luftfuktighet.

 

Ganske nøyaktig to år nå siden jeg flyttet til USA. Har bodd ulike steder på vestkysten og vært en rekke ganger i Las Vegas. Nevnte tur til Florida var første gang jeg satte min fot på østkysten, og jeg håper egentlig jeg slipper å dra dit igjen. I alle fall om sommeren.

Lenke til kommentar

Der er jeg helt uenig med deg knutaj. Nå er det vanskelig å sammenligne ettersom vi vel har vært de forskjellige plassene på forskjellige tidspunkt, men jeg syntes Miami var dritbehagelig i forhold til Las Vegas. Var der nå i juni og juli i år. Miami var det ca. 30 grader, og føltes egentlig som en vanlig sydentur i varme/luftfuktighet bortsett fra at solen var ekstremt sterk! Pass på dette, da bare to timer på stranda den ene dagen med smøring av faktor 20 førte til at jeg ble bra solbrent. Las Vegas derimot var en ovn. Rundt 40 grader, føltes som mer, og en sinnsykt kvelende varm og tett luft. Det var krevende å gå ute i Las Vegas før kl. 18. Heldigvis unnslapp vi hetebølgen i New York, det var ganske behagelig da vi var der.

Lenke til kommentar

Der er jeg helt uenig med deg knutaj. Nå er det vanskelig å sammenligne ettersom vi vel har vært de forskjellige plassene på forskjellige tidspunkt, men jeg syntes Miami var dritbehagelig i forhold til Las Vegas. Var der nå i juni og juli i år.

Jeg var også der i juni og juli i år. Det skal dog sies at jeg ikke var ved kysten i Florida, fløy til Fort Lauderdale og befant meg stort sett 10-15 minutters kjøring derfra. Varmen var intens, langt verre enn i Las Vegas. På dagtid var det vel ca 35 mens det temperaturen ikke falt lavere enn 26-27 om natta. Det kan være at det var spesielt varmt de dagene jeg var der, mange av de lokale klaget også. En ting vet jeg hvertfall, at når temperatur i kombinasjon med høy luftfuktighet gjør at man omtrent kan vri opp t-skjorta etter å ha vært ute i 5-10 minutter for en sigarett klokka 2 om natta, så er det langt utenfor hva jeg finner komfortabelt. Å være utendørs var som å være i en badstue.

 

Las Vegas med sitt tørre klima er noe annet. I utgangspunktet skal man jo ikke befinne seg utendørs annet enn ved bassenget (hele Las Vegas er designet for å slippe å være utendørs), men drøye 40 grader var ikke noe problem når jeg var der. Og ja, jeg var noe ute på dagtid.

Lenke til kommentar

Det var nok forskjellig, ja, for da jeg var i Miami og Orlando var det varmt selvfølgelig, men relativt behagelig. Ganske perfekt egentlig. Las Vegas var litt for varmt og tung luft for min smak, men det gikk likevel greit selv om det var litt krevende å gå et stykke ute på dagtid. Men skal ikke klage, det gikk greit og når man reiser til Vegas midt i en ørken så vet man selvsagt hvordan klimaet stort sett er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...