Gå til innhold

Vg2 , Gå IKT ellår Studiespes ?

Slaps

Anbefalte innlegg

Hei det er sommeferie nå , men jeg tenker forsatt på skole.

Jeg gikk vg1 på studiespes, men nå sitter jeg og vipper mellom vg2 IKT eller vg2 studiespes.

Jeg planlegger å studere noe innen IT/data feks informatikk, datateknikk eller dataingeniør.

Hovedgrunnen til at jeg vurderer IKT vg2 og deretter ta påbygg er at jeg slipper fransk i vg2 og vg3 (hadde ikke fremmedspråk i grunnskolen), samt andre unødvendige fag.

Jeg hadde T matte i vg1 men jeg fikk 2 pga ekstremt dårlig lærer og derfor umotivert, snittet i klassen på siste tentamen var 2 og beste karakter var 3. Har valgt S matte og Fysikk ( tar bare FY et år)som programfag på studiespes. linja vg2.

Hva om jeg går IKT vg2 + påbygg med S matte(?)Isteden for 3 år allmennfag med S matte og 1FY

Da ender jeg jo opp med samme grunnlag for en IT utdannelse?

Noen som har gjort noen av delene, eller hva ville du gjort ?

(jeg vet ingeniør krever R2+ 1FY, men jeg tok ikke sjansen på Rmatte pga. dårlig karakter i T matte)

Endret av Slaps'ærn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville anbefalt deg å ta Y-Veien og gått dataingenør på gjøvik Y-veien vil si andreåret IKT og 2års læretid.

Har du gjort dette selv? å velge IKT frister, men jeg er rett jeg bare utsetter problemene. Kommer jeg på en baksmell via Y veien pga. alt av forkurs og mye matte som må tas igjen?

Lenke til kommentar

Tja, jeg gikk to år på elektro og avsluttet med påbygg, og jeg vil anbefale deg å gå løpet ut på allmenn. Om du vil bli ingeniør bør/må du ta R1 på VG2 og R2 på VG3, samt Fysikk 1, men for informatikk trenger du kun R1 eller S1 og S2.

Om du begynner på IKT og går ut i lære så vil du sikkert få med deg noen erfaringer som er nyttige - men ja, du utsetter problemene. Hopp i det, eller så vil du trolig slite med å komme på "rett kjøl" igjen. Året med IKT er uansett noe tull, synes jeg da. Benytt muligheten til å få en skikkelig utdannelse.

Lenke til kommentar

Tja, jeg gikk to år på elektro og avsluttet med påbygg, og jeg vil anbefale deg å gå løpet ut på allmenn. Om du vil bli ingeniør bør/må du ta R1 på VG2 og R2 på VG3, samt Fysikk 1, men for informatikk trenger du kun R1 eller S1 og S2.

Om du begynner på IKT og går ut i lære så vil du sikkert få med deg noen erfaringer som er nyttige - men ja, du utsetter problemene. Hopp i det, eller så vil du trolig slite med å komme på "rett kjøl" igjen. Året med IKT er uansett noe tull, synes jeg da. Benytt muligheten til å få en skikkelig utdannelse.

Som sagt har jeg en sterk 2'er i T. Skal jeg likevel velge R matte?

Tenker på å ta S (R1) matte for å så ta R2 opp som privatist etter vgs.

Å ta R matte nå med den dårlige starten på vgs. virker litt håpløst for å være ærlig.

Lenke til kommentar

Det blir jo opp til deg, men R1 vil ikke være vanskeligere enn du gjør det til selv. Hvis du beholder den holdningen du har nå, så vil du sannsynligvis stryke. Jeg kom med teoretisk matematikk fra yrkesfag i bagasjen, som utgjør bare deler av det som skal bygge opp til R1, men jeg klarte meg "OK". Problemet mitt var også at jeg hadde bestemt meg for at dette var fryktelig vanskelig, og læreren var frustrert over meg fordi jeg ikke gjorde mitt beste, men det løsnet seg mer eller mindre mot slutten av året. Jeg sitter faktisk igjen med følelsen av at R1 er rimelig enkelt, og tviler ikke på at det kunne blitt en sekser om jeg hadde forsøkt om igjen (men det har jeg ingen planer om). Poenget er at det ligger i hodet, og du kan gjøre det så lett eller vanskelig som du bare vil.

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt deg å ta Y-Veien og gått dataingenør på gjøvik Y-veien vil si andreåret IKT og 2års læretid.

Har du gjort dette selv? å velge IKT frister, men jeg er rett jeg bare utsetter problemene. Kommer jeg på en baksmell via Y veien pga. alt av forkurs og mye matte som må tas igjen?

Mener ikke man får en baksmell med å ta IKT er i lære nå og vurdere og ta Y-veien ja :) er bevist at de som tar Y-veien har bedre enn karakteren en de som ikke gjorde det (på høyskole.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...