Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett på laptop men ikke på stasjonære?

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompiss har LAN. Har 2 nettverks kabler inn til rommet. Begge funker på laptoppen min, men ingen av de kablene funker i de 2 stasjonære pcene. Vi har restarta modemet flere ganger, og av og til får bare den ene pcen nett. Vi vet at alle kablene funker. Noen som har noen aning om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har fysisk kontakt med nettverket, men har ikek fått tildelt IP adresse. 169.x.x.x adressene er standard adresser som maskinen gir seg selv når den ikke får tildelt adresse ritkig fra ruteren. Uten IPadresse kan de ikek bruke nettverket selv om de har fysisk kontakt mot det.

Du må da enten finne ut om det er noe galt med DHCP på ruteren, eller du kan i stedet sette en statisk IP på maskinene i stedet for å gå rundt problemet enklere uten behov for så mye feilsøking. Når det gjelder stasjonære maskiner så vil det være en akseptabel løsning i de fleste tilfeller. Den støreste ufordelen men å sette en statisk IP er at den må (ofte) endres om du kobler maskinen på et annet nettverk, men stasojnære maskiner er jo oftest ... stasjonær =P så da er det ofte et mindre problem. Den beste løsningen er jo selvflgleig å få autoamtisk DHCP til å fungere normalt igjen, men det er for lite informasjon her for meg å kunne gjette hvor nøyaktig den feilen ligger hen.

Hvordan sette statisk IP på XP:

http://www.ehow.com/how_4393725_static-ip-address-win-xp.html

Hvis du ikke vet hva informasjon som skal brukes i adressefeltene så bare kopier det som fungerer på laptopen din (se på dens IPCONFIG skjerm). Bruk alle de samme tallene, bortsett fra at det siste tallet på ip-adresse må være forskjellig. Om din laptop f.eks. bruker 192.168.1.4 så sett IPen på den andre maskinen til eksempelvis 192.168.1.5 .

Er du fremdeles i tvil om hvilke tall du skal bruke så post screenshot av laptoppens IPCONFIG skjerm, så skal jeg hjelpe med dette.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takk for svar. Prøvde å skifte ip etc uten hell. Kan det være noe med dhs eller dns serveren som vi kan gjøre noe med? Nå sitter jeg på nettet med min stasjonære koblet direkte inn i modemet, men når vi gjør det samme med den andre stasjonære så funker det ikke. Kan det være noen enkle innstillinger som er feil på hans pc?

Lenke til kommentar

Tviler på det er det som er problemet. Har 3 PCer her, 2 stasjonære, 1 bærbar, får bare nett inn på den ene pcen av samme kabel..? funker ikke på den bærbare heller som jeg vet funker til alle andre nett

Lenke til kommentar

kan du gi screenshot av hvordan laptopens ipconfig ser ut + hvordan det så ut i ipconfig på en av de stasjonære som du prøvde å sette opp med statisk IP?

samtidig, prøv å bruke denne kommandoen fra den stasjonære med statisk IP:

ping <gateway ip>

<gateway ip> erstatter du selvfølglig med ipadressen til gateway, som du finner i ipconfig, eksempelvis ping 192.168.1.1 . ta dette med i screenshotet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har misforstått litt her. Dette ser jeg nå ikke gjelder en typisk internetttilkobling men noe som gir en direkte IP ut mot nettet. Jeg anntar at i et slikt tilfelle ved mindre du bare har valgt å fjerne ruteren av en eller annen grunn så er det snakk om noe slags studentbolig eller tilsvarende.

Hvis så er tilfelle så er jeg enig med la7dfa at det er mangel på en eller form for påloging/authentisering som er problemet her. Slik autentisering kan ta forskjellige former, så i så tilfelle er det lettest å bare sjekke studiestedets instruksjonsside for dette. Hvis vi er inne på noe her nå så kan du droppe det jeg sa anngpående statisk IP.

før det blir for mange anntagelser her nå så er det best du bekrefter våre mistanker eller forklarer litt mer om om stendighetene rundt din nettilkobling før vi går videre.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er ikke noe studentgreier. Har alltid brukt en router som er koblet via modemet siden vi har flere pcer i huset. Men siden kompisen min kom på lan her har så har internetten kun funket på min pc, begge er tilkoblet den samme routeren. Alt ser ut til å stemme utenom at han ikke reciever noenting.

http://bildr.no/view/680724 : Her er bilde av den bærbare, den er vista som du sikkert ser.

Fatter det ikke, står "lokalt og internett" men kommer ikke innpå internett for det om. Der har jeg tatt ipconfig av laptoppen også. Nå er jeg helt blank i dette emnet, men for meg virker det som at jeg får nett på den andre pcen, men ikke noe ip eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Jada, det er mangel på IP som er problemet - så mye er klart fra ipconfig bildet ditt. Det var derfor jeg til å begynne med annbefalte å prøve en statis IP, men det vil jeg kun annbefale å gjøre dersom du er koblet gjennom ruteren. Om du er direkte tilkoblet til service provideren din via modemet uten noen ruter så blir du ofte "tvangstildelt" en IPadresse og kan ikke bare tvinge gjennom din egen.

Har du testet veldig spesifikt dette?:

- koble maskinen som fungerer på nettet via ruteren

- sjekke ipconfig på denne og notere adressene

- bruke nøyaktig samme instillinger som statisk adresse (bortsett fra siste tallet i IPadressen) på den maskinen som ikke fungerer. Dette mens denne maskinen selvfølgelig også er koblet på den samme ruteren.

Det er ett forslag... Ellers om du vil prøve å direkte rette DHCP feilen så vil jeg tro at det ligger i ruteren pga. dete rflere maskiner som opplever problemet. Mest vanlig løsning er da å ta en reset på ruteren. Merk at dette sletter ruterinstillingene slik at den går tilbake som når den var ny og du må sette opp ting som trådløst nettverk f.eks. på nytt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Alt det du nettopp sa har vi gjort, og vi har rset ruteren og modemet maaange ganger. Kompissen min kom på fredag, det funket ikke da heller. Vi gjor noe (husker ikke hva) men bare bytta om på ledninger og rsa modemet. Da funket det.. Neste dag vi våknet og skrudde på pcen funket det ikke. Den pcen som nette funker på funker både med kabel rett fra modemet. og gjennom routeren.

Og viss det er en mulighet; Er det en raskere måte å kommunisere med deg på. Setter pris på tålmodigheten din, men blir litt lenge å vente viss vi prøver en ting, å så få svar igjen en time etterpå..

Uansett takker for all hjelp så langt!

Endret av studzeng
Lenke til kommentar

Du kan nå meg på MSN om du vil. PM meg så gir jeg deg adressen - jeg er ikke så glad i å legge ut min kontaktinfo til på nettet pga. spam og slikt.

Det hadde vært interessant å kunne fjernstyre en av de maskinene som hadde problemet (for å kunne feilsøke hands-on), men det er jo vanskelig om de ikke har noe nettkontakt. Det er ikke tilfeldigvis en av dem som også har trådløst nett og fungerer på trådløst eller noe sånt?

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg hjelper studzeng litt på direkten, og vi har ihvertfall funnet ut årsaken til feilen:

Den IPen han får tildelt er den eksterne IPen fra sin kabelISP. Dette er altså grunnen til at bare èn maskin fungerer om gangen.

Spørsmålet er hvorfor ikke ruteren fungerer til å gi ut egne IPadresser som den skal. denne samme ruteren har fungert tidligere i følge studzeng. den eneste måten jeg får dette til å skulle stemme er om DHCP var deaktivert i ruteren, men den skal være resatt tidligere, så da står jeg litt fast.

Tar derfor gjerne imot videre forslag om noen har noen smarte ideer å komme med.

EDIT: Etter litt videre testing med to forskjellige rutere så får vi ikke tildelt noen IP til ruteren når vi kobler gjennom den, og på LAN-LAN tilkobling overstyrer IPen tildelt fra modemet ruteren og tildeler internet-IP direkte til en av PCene. Lengre enn det kom vi desverre ikke uten å gå tom for ideer. Studzeng skal høres med sin ISP, men om noen har noen a-ha ideer på hvorfor det oppfører seg i dette mønsteret så kom med det ;)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det høres jo snålt ut om ikke en av de to routerne skal dele ut ipadresser fra egen DHCP pool!

Normalt ville man gi følgende råd:

Koble nettverkskabel fra modem i internettporten (WAN) på den routeren som skal brukes.

Internett via kabel_TV har typisk lease mot macadressen til ett nettverkskort.

Man frigjør denne leasen ved å resette modem (sikreste metode), eller slå det av en stund (normalt er noen minutter nok).

Deretter skal routeren motta internettadresse automatisk. Man skal kunne koble PC opp mot router via kabel eller trådløs med dynamisk ipadresse. Da vil man typisk få en 192.168.x.x-adresse.

Fungerer ikke henting av IP, så er enten router, kabel eller PC i 'ustand'. Feilen bør lokaliseres til en av disse tre med eliminasjonsmetoden.

Lenke til kommentar

For å presisere bedre - vi kan klare å oppnå 192.168.x.x adresse på begge ruterene, men når modemet kobles til avhengig av hvilken port på ruteren kabelen fra modemet tilkobles så skjer èn av to ting:

- Ekstern IP overstyrer DHCP og går direkte til en av PCene (LAN-LAN)

- 192.168.x.x adressen beholdes av PCen men ruteren har ingen kontakt til modemet, så vi får ingen kontakt til nettet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Modemet skal jo kobles i WAN. Kobles modemet i LAN, så vil jo det du sier skje.

Det finnes routere der man kan sette alle 5 portene som LAN, men det er vel ikke tilfellet her?

Deretter kan man resette modem for å frigitt lease (pass på at WAN er tilkoblet når det gjøres, slik at den henter lease mot routerens macadresse).

yep, vet at det er WAN som skal brukes, men av en eller annen grunn ble det altså ikke tildelt noen IP til ruteren på de to som vi testet som begge var resatt. vet ikke hvorfor det skulle skje når tildeling av IP fra modemet fungerer mot PCene dog.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...