Gå til innhold

Fra vista til windows 7?

Anbefalte innlegg

PC'n min er litt treig, har en følelse av at det er Vistaen som tar stor plass. Ei venninne av meg hadde Vista og fikk en fyr til å bytte over til Windows 7 for henne. Er dette et godt alternativ? Bør PC'n gå raskere da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7 er lettere, raskere og mer snappy enn Vista, ja. Hvor mye det vil merkes, er avhengig av hvilken maskin man har. Men selv noen urgamle maskiner, som er eldre enn Windows XP til og med, har klart å installere og kjøre W7, med suksess. Det tyder på at W7 er mye lettere for maskiner som ikke akkurat er siste skrik, å kjøre.

Lenke til kommentar

Jeg har en Toshiba portègê, kjøpte den i mars 2009. Den er jo ikke så gammel, men jeg har mye musikk og bilder på den, så sikkert litt derfor den er treig også. Men tror dere at det kan være en god ide å bytte til Windows 7? Hva er egentlig fordelene og ulempene med både vista og windows 7? Hva regnes som best? Er grønn på dette jeg. Håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar

Bare det at Windows 7 ER raskere enn Vista, og i forhold til Vista, så har ikke Windows 7 noen ulemper, hvertfall ikke noe jeg har merket. Om du har muligheten til å bytte til Windows 7, så bør du absolutt gjøre det.

Lenke til kommentar

BTW, jeg har en eldre PC enn det du har der, kjøpte min i februar 2008 (Stasjonær, gaming PC). Den er rask som faen, og kjører de nyeste spillene flott :) Merket litt forskjell med spillene mine etter jeg byttet til Windows 7, litt bedre ble det.

Lenke til kommentar

Hei! Jobber i IT bransjen selv. Jeg vil anbefale deg å la noen andre å gjøre det for deg om du kjenner noen som er litt tech-savvy. Om du vil gjøre det selv så er ikke det så vanskelig heller, men du må forvente at det vil ta noen timer å sette opp alt når man gjør det for første gang. Min anbefaling er å IKKE oppgradere. Få heller tak i en ekstern disk overfør alle filer du vil ta vare på på den og formater maskinen. Altså slett alt innholdet på disken din og legg inn en fersk installasjon av Windows 7, med dette unngår du all verdens problemer. Legg også inn Microsoft Security Essentials som anti virus og slå på anbefalte innstillinger i Windows så for du en bra, rask og stabil maskin. Om dette høres vanskelig ut så ikke fortvil, installasjons DVD'en vil føre deg trygd gjennom det hele med mange gode tips på hva du burde gjøre.

Håper at dette var til litt nytte :)

Lenke til kommentar

Fra Vista til 7 .

Jeg er enig med Bakura over her angående beste fremgangsmåte. Slett alt (formater) den harddisken W7 skal installeres på, etter at du har overført det du vil ta vare på til en annen disk, og legg in W7 som en ren installasjon, og så legger du filene dine tilbake igjen.

Det skal bare nevnes at W7 slett ikke behøver å hjelpe med det du opplever som en treg maskin; er maskinen din full av ting og tang som opptar plass og som kjører seg selv automatisk osv., så vil jo det være på samme måte hvis du etter en ny installasjon av W7 legger inn de samme ting og tangene igjen. Vær litt kritisk til hva du installerer av programmer, kjør en rens av og til - CrapCleaner også kalt CCleaner er et godt program til det, gratis - kjør en defragmentering av og til. Det viktigste er at du passer på at det ikke er en hel haug med programmer som starter opp samtidig med oppstart av maskinen, og som bare ligger der og kjører til ingen nytte. Toshiba, i likhet med mange andre produsenter, leverer sikkert sine maskiner ferdig installert med en hel rekke programmer som vi kaller crapware eller bloatware. Programmer som som oftest er helt unødvendige og som starter opp automatisk. Det er en god ide å få tak i noen med "peiling" som kan hjelpe deg med å avinstallere slike programmer. Det finnes programmer som kan hjelpe med det også, f.eks. De-Crapifier (gratis) - men det er uansett viktig at det er noen som vet hva man gjør som kjører slike programmer.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Prosessoren/hovedkortet ditt må være laget for 64 bit, for å få utbytte av 64-bits OS. Den viktigste fordelen med 64-bits OS er at det takler mer minne - 32-bits Windows kan bare utnytte litt over 3Gb minne, 64-bits kan utnytte mye mer.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hvor mye vits det er tror jeg allerede er besvart i innleggene over. Windows 7 er et bedre OS enn Vista, det være seg 32 eller 64 bit. Men det koster penger, og det krever noen timers jobb å installere et nytt OS, hvis man har mye liggende på harddisken fra før som man vil ta vare på. Det er fullt mulig å ta snarveien og bare direkte oppgradere Vista til 7, da trenger man ikke tenke på å ta backup av sine personlige mapper, filer og programmer - men muligheten for at noe skjærer seg, eller at ting ikke fungerer helt optimalt, er større da. En ren installasjon på en formatert harddisk er alltid å foretrekke.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...