Gå til innhold

Hvor mye påvirker romtemperaturen et luftkjølt system?

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor mye romtemperaturen påvirker et luftkjølt system? En kamerat av meg mener at temperaturen ikke kan stige mer enn den gjør i rommet. dvs i et rom på 16 grader og cpuen er 30 grader, så vil den maks være 40 grader i et rom på 26 grader? Noen som har noe info om dette? Jeg syntest ikke det virker i praksis, da jeg føler systemer blir varmere nesten prosentvis i forhold til rommet, dvs om temperaturen i rommet øker med 10% blir datamaskinen nesten 10% varmere på samme turtall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En gjenstand som ikke selv kan regulere sin temperatur vil etter hvert få samme temperatur som omgivelsene

Dersom romtempen øker, øker også kjølerens/CPUens temperatur. Hvordan forholdet er vet jeg ikke - men du vil aldri komme under romtemp på en prosessor (Hvis man ikke tyr til eksterne kjøleløsninger). :)

Lenke til kommentar

Jeg tror cpu temp ligger sånn ca 12*c over rom temp men dette avgjør hvilken kjøler og hvilke vifter som er på kjøleren.

Har sammenlignet temperaturer fra i vinter, vår og nå. ligger og vakler mellom ca 9-14*c.

Endret av Wilyes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...