Gå til innhold

øk/adm eller revisjon?

milani

Anbefalte innlegg

Enig med Nimrad.

Ville helt klart valgt øk.adm da det gir større valgmuligheter.

Og spesielt siden trådstarter er usikker på videre karriere er

det antageligvis det beste valget.

Det er mye lettere å få jobb innen revisjon i dagens marked,

det er det ingen tvil om. Husker at vi ble presentert for markedsundersøkelsen

for utgangselever fra MØA-profilen på NHH. Tror det var så mange som 30%

som begynte rett i revisjon. Og det er altså for de som har gått master

i økonomi og adminstrasjon (finans, øk.styring, samf.øk osv) og ikke for

de som har gått MRR (master i regnskap og revisjon).

Poenget er at som øk.adm student er det gode muligheter for jobb i revisjon,

mens med bachelor i revisjon tror jeg du er litt mer låst da du ikke

har den samme "plattformen". Det skal jeg dog ikke

si helt fast bestemt da jeg ikke kjenner noen som har gått dette studiet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan legge til at det er vanlig at revisjonsstudenter får jobb ett år før de er ferdig utdannet (de får jobbtilbud i starten av 3.året) + at de får lønn i mens de tar master i revisjon.

Øk.adm kjører vanligvis ut 5 år med utdanning til de blir siv.øk før de begynner å søke jobb.

Årsaken til dette er at det har vært en stor mangel på revisorer i markedet i mange år. Statsautoriserte revisorer er vel en av de mest ettertraktede utdanningene i Norge. Det er da vel ikke for uten grunn at det er mange siviløkonomer og jurister som tar ett år ekstra på NHH eller BI for å bli statsautorisert revisor.

Lenke til kommentar

Poenget er at som øk.adm student er det gode muligheter for jobb i revisjon,

mens med bachelor i revisjon tror jeg du er litt mer låst da du ikke

har den samme "plattformen". Det skal jeg dog ikke

si helt fast bestemt da jeg ikke kjenner noen som har gått dette studiet.

Er helt enig. For en revisor er det vanskelig å få jobb innen f.eks strategi, marked og samfunnsøkonomi. Men kjenner et par revisorer som jobber som aksjeanalytiker, fordi de kan mye om verdsettelse, regnskap og bedriftsøkonomi generelt.

Vet det er mange siv.øker som begynner å jobbe i revisjon, men de blir som oftes tvunget til å ta master revisjon ganske fort (vanligvis ca 3 år), skal de komme seg videre på stigen i et revisjonsselskap.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke lommekjent med arbeidsmarkedet til norske økonomistudenter, men tror at revisjonstudiet er minst like ettertraktet, om ikke mer enn, øk/adm studiet. Her får du spesialisert kunnskap som er langt mer anvendelig enn det man lærer gjennom øk/adm studiet. Bortsett fra den generelle forståelsen for økonomi, bruker man lite av alt det man lærer i de obligatoriske fagene på øk/adm som rådgiver i bank. Jeg vil tro at du vil få denne samme forståelsen gjennom revisjonstudiet. For å bli rådgiver må du uansett ha mastergrad. Det er dette jeg har fått inntrykk av fra å ha jobbet i bank.

Med bachelor i øk/adm er det "enkelt" å få relevant jobb som kundebehandler/kasserer i bank og kontormedarbeider (derfor så mange BI studenter har relevant jobb...?). Mer relevante yrker med større utviklingspotensiale er det mer konkurranse om, siden du konkurrerer med masterstudenter, og du må gjerne ha et godt nettverk for å sikre dem. Derfor tror jeg revisjon har en fordel i at hvis du har lyst å jobbe med revisjon/regnskap, så er det større sjanse for at du får de jobbene med "bare" en bachelor.

Forøvrig har regnskap og revisjon rykte på seg for å være kjedelig, men jeg tror dette er litt ufortjent. Som revisor jobber du mye i teams og det er mye kontakt med kunder, bygging av forhold, osv. Men syns det er litt tidlig for deg å bestemme deg for hva du vil bli før du har faktisk hatt noen som helst fag. Jeg vet at jeg hadde et par "åpenbaringer" i løpet av min studietid som motbeviste tidligere inntrykk jeg hadde av diverse yrker. Som andre har nevnt, bruk dette første semesteret til å finne ut hva du vil, snakk med eldre studenter, rådgivere/forelesere og arbeidsgivere, og det vi hjelpe deg i å danne et bilde av hva du ønsker å fortsette med.

Lenke til kommentar

Kan legge til at det er vanlig at revisjonsstudenter får jobb ett år før de er ferdig utdannet (de får jobbtilbud i starten av 3.året) + at de får lønn i mens de tar master i revisjon.

Øk.adm kjører vanligvis ut 5 år med utdanning til de blir siv.øk før de begynner å søke jobb.

Årsaken til dette er at det har vært en stor mangel på revisorer i markedet i mange år. Statsautoriserte revisorer er vel en av de mest ettertraktede utdanningene i Norge. Det er da vel ikke for uten grunn at det er mange siviløkonomer og jurister som tar ett år ekstra på NHH eller BI for å bli statsautorisert revisor.

70 % av siv.øk.-ene på BI hadde jobb før de var ferdige med utdanning. Jeg vet det er master og ikke kan sammenlignes med bachelor, men du bare antar og kommer med ville påstander. Mitt er basert på en undersøkelse.

Hvis du er revisjonsstudent og kommer med slike påstander uten å underbygge de med annet enn at du har hørt det og bare slenger det ut så gir det hvertfall med veldig dårlig inntrykk av studentene der ettersom det er helt på trynet og gjøre noe sånt.

I tillegg mener du statsautorisert revisor er en utdanning, noe som ikke er tilfelle ettersom du må ha 3 års erfaring for å bli statsautorisert.

97% av siv.øk.-er fra BI hadde jobb 6 mnd etter utdanning.

Ta en titt her

Lenke til kommentar

70 % av siv.øk.-ene på BI hadde jobb før de var ferdige med utdanning. Jeg vet det er master og ikke kan sammenlignes med bachelor, men du bare antar og kommer med ville påstander. Mitt er basert på en undersøkelse.

Hvis du er revisjonsstudent og kommer med slike påstander uten å underbygge de med annet enn at du har hørt det og bare slenger det ut så gir det hvertfall med veldig dårlig inntrykk av studentene der ettersom det er helt på trynet og gjøre noe sånt.

I tillegg mener du statsautorisert revisor er en utdanning, noe som ikke er tilfelle ettersom du må ha 3 års erfaring for å bli statsautorisert.

97% av siv.øk.-er fra BI hadde jobb 6 mnd etter utdanning.

Ta en titt her

Men vi snakker jo fortsatt ikke om siv.øker, men om de med bachelor i øk/ad. Og vi diskuterer hvor enkelt det er å få jobb i forhold til en med bachelor i revisjon. Da nytter det ikke at du viser oss statistikk for øk/ad, men ikke for revisjon. Mange (studenter innen begge retninger, forelesere, folk som jobber i bransjen) påstår at det er enklere å få jobb med revisjon enn med øk/ad (ja, KUN snakk om bachelor her) - dette har jo ikke du klart å motbevise!

At BI's undersøkelse ikke er så himla relevant er fordi mange med bachelor i øk/ad ikke utdannes fra BI. Statistikken din gjelder kun BI.

Jeg må få påpeke igjen at det ikke er umulig å få jobb med bachelor i øk/ad, det går som regel greit det. Men vil man være sikret en OK jobb er faktisk revisjon et tryggere alternativ fordi man har en mer spesialisert kompetanse og revisjonsstudenter faktisk er ganske ettertraktet. Hvis du mener at du har statistikk som sier det motsatte så er det bare å komme med den!

Selvfølgelig, hater man regnskap og tall og alt som har med sånt å gjøre så unngår man revisjon, men da er det kanskje lurt å unngå øk/ad også? Revisjonsstudenter ender ikke bare opp som revisorer! ;)

Lenke til kommentar

Mange (studenter innen begge retninger, forelesere, folk som jobber i bransjen) påstår at det er enklere å få jobb med revisjon enn med øk/ad (ja, KUN snakk om bachelor her) - dette har jo ikke du klart å motbevise!

Du er jo helt på jordet. Du kommer bare med en påstand som ingen vet om er sann eller om du lyver. Jeg viser hvertfall til tall. At de ikke er så utrolig relevante har ikke så mye å si når du bare slenger ut noe.

Et eksempel satt på spissen:

Mange studenter jeg har pratet med innen begge retninger sier at mange de som studerer revisjon(bachelor) aldri får jobb - motbevis det.

Hvorfor skulle jeg motbevist en påstand du ikke har bevist? Tvil kommer alltid tiltalte til gode.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...