milani Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Heii Har søkt på øk.adm/revisjon på HiO. Først tenkte jeg at jeg skulle studere Øk.adm, men nå lurer jeg på om det kanskje er bedre sjangser for jobb som revisor? Har mest lyst å jobbe med rådgiving i bank eller som regnskapsfører og lurer da på hvilken av retningene som er best å ta? Har jeg bedre sjangse til å få jobb med bachelorgrad i økonomi og administrasjon eller revisjon? Tror jeg må bestemme meg for retning allerede etter første semester og da er det lurt å se hvilken forskjellige jobbmuligheter det er for hvert av retningene:D Takk for svar:D Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Jeg ville tatt øk.ad. fordi det er en litt bredere utdanning og da har du mulighet for å ta master og bli siviløkonom som er en veldig anerkjent tittel. Men, sjekk opp om du kan bli autorisert regnskapsfører på øk.ad.-linja. Hvis det kun tilbys på revisjonsstudiet, så velg revisjon. Det er en stor fordel å være autorisert om du har planer om å jobbe som regnskapsfører. Ellers lykke til med studiene! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Har du en økonomi-bachelor er det vel fort gjort å ta videreutdanning for å bli revisor. For å ta master i regnskap og revisjon på NHH holder det jo med økonomi-bacheloren deres (du må dog ha tatt 15stp relevante valgfag), så jeg vil tro det ikke er så veldig mye som skal til for å gå mellom det ene og det andre. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Det virker ikke som om han har noe planer om å ta en master da, så jeg gikk ut i fra bachelorgrad. Lenke til kommentar
milani Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Hei.. Takk for svar Jeg vurderer master. Siviløkonom er en veldig fristende utdanning som jeg absolutt kommer til å vurdere, men jeg tror jeg kommer til å jobbe litt først før jeg går over til master. Er fortsatt litt usikker på om jeg skal ta øk eller revisjon. Har egentlig lyst på en grad hvor jeg har flere muligheter. Akuurat nå frister det mest å jobbe som noe rådgiving innen bank. Huff er ikke lett dette:P Regnskap er noe jeg kanskje kan komme til å å gå lei av etter hvert? HAr da lyst på noe annet jeg kan gjøre uten å ta utdanning på nytt og da virker det som økonomi kanskje har mer forkjellige jobbmuligheter? Kan man jobbe i bank osv med en grad i revisjon? Endret 5. juli 2010 av milani Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Nå syns jeg du heller bør ta øk.ad. etter det du sier der. Bredere utdanning, større muligheter og mer relevant i forhold til mastergrad innen øk.ad.(siv.øk.). Lenke til kommentar
milani Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 kanskje egentlig øk.adm er det beste. føler at kanskje revison har mer av de kjedelige jobbene. Har halvt år på å velge, så får se. takk for svar:) det er bare å komme med flere synspunkter dersom dere har. tar i mot all råd i dette emnet. Lenke til kommentar
bonaquasilver Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Det er mye lettere å få jobb med en bachelor i revisjon enn øk.adm! Skal du ta øk.adm, må du helst kjøre fullt ut med 5 år (siv.øk). Lenke til kommentar
Tindron Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Det virker ikke som om han har noe planer om å ta en master da, så jeg gikk ut i fra bachelorgrad. Jeg gjorde som deg i fjor. Da begynte jeg på TØH, økad med mål om å bli revisor. Etter et års tid her har jeg kommet fram til at jeg ønsker større valgmulighet og en bredere utdanning. Nå sikter jeg meg inn mot enten finans eller samfunnsøkonomi. Jeg, som deg, kan se for meg en jobb innen rådgivning. Jeg synes du skal ta tiden til hjelp. Du kommer til å gjøre deg mange erfaringer første semester, og du vil se hvilke fag du liker. Jeg antar at det på skolen deres er en del beriftspresentasjoner gjennom året, på TØH er i alle fall dette svært vanlig. Da kommer det ulike selskap som presenterer seg og sitt område. Bonaquasilver, hvor er kildene dine? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Det er mye lettere å få jobb med en bachelor i revisjon enn øk.adm! Skal du ta øk.adm, må du helst kjøre fullt ut med 5 år (siv.øk). Jeg har inntrykk av det motsatte for de som går ut fra UiS, så den må du nok lenger ut på landet med. Kom hvertfall med noe som underbygger påstanden din. Lenke til kommentar
bonaquasilver Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Det virker ikke som om han har noe planer om å ta en master da, så jeg gikk ut i fra bachelorgrad. Jeg gjorde som deg i fjor. Da begynte jeg på TØH, økad med mål om å bli revisor. Etter et års tid her har jeg kommet fram til at jeg ønsker større valgmulighet og en bredere utdanning. Nå sikter jeg meg inn mot enten finans eller samfunnsøkonomi. Jeg, som deg, kan se for meg en jobb innen rådgivning. Jeg synes du skal ta tiden til hjelp. Du kommer til å gjøre deg mange erfaringer første semester, og du vil se hvilke fag du liker. Jeg antar at det på skolen deres er en del beriftspresentasjoner gjennom året, på TØH er i alle fall dette svært vanlig. Da kommer det ulike selskap som presenterer seg og sitt område. Bonaquasilver, hvor er kildene dine? Kilden min er at jeg selv har gått tre år på HHB. Har nettopp fullført bachelor i revisjon. Skal ta master på NHH til høsten. Det er jo helt åpenbart at revisorer er mer ettertraktet enn øk.adm. Det er jo et under at du går på TØH og ikke vet såpass. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 (endret) Kilden min er at jeg selv har gått tre år på HHB. Har nettopp fullført bachelor i revisjon. Skal ta master på NHH til høsten. Det er jo helt åpenbart at revisorer er mer ettertraktet enn øk.adm. Det er jo et under at du går på TØH og ikke vet såpass. Ikke god nok kilde at du tror at du er mer ettertraktet enn de som har gått øk.ad. Det er rett og slett bevis på at det du sier ikke er til å stole på. Hvorfor en revisor skulle vært mer ettertraktet enn en siviløkonom skjønner ikke jeg! Endret 6. juli 2010 av Nimrad Lenke til kommentar
bonaquasilver Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Kilden min er at jeg selv har gått tre år på HHB. Har nettopp fullført bachelor i revisjon. Skal ta master på NHH til høsten. Det er jo helt åpenbart at revisorer er mer ettertraktet enn øk.adm. Det er jo et under at du går på TØH og ikke vet såpass. Ikke god nok kilde at du tror at du er mer ettertraktet enn de som har gått øk.ad. Det er rett og slett bevis på at det du sier ikke er til å stole på. Hvorfor en revisor skulle vært mer ettertraktet enn en siviløkonom skjønner ikke jeg! Jeg forstår hvorfor du ikke skjønner det. Fordi du sammenligner en bachelor i revisjon med siviløkonom (master). Hvem tror du er mest ettertraktet av en siviløkonom og en statsautorisert revisor (master) da? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Jeg forstår hvorfor du ikke skjønner det. Fordi du sammenligner en bachelor i revisjon med siviløkonom (master). Hvem tror du er mest ettertraktet av en siviløkonom og en statsautorisert revisor (master) da? Jeg sammenligner ikke bachelor og master, nei. Jeg sammenligner begge masterne. Og jeg ser ikke noe som sier at det er noe bedre med en master i revisjon i forhold til en master i økonomi og administrasjon. Jeg mener at det er generelt mer attraktivt å være siviløkonom. Det er bredere og ikke så veldig spesialisert innen revisjon. Trådstarter sier hun er redd for at revisjon fort kan bli litt kjedelig, så hvorfor spesialisere seg så veldig innen det? Revisjon går ut på å gjennomgå og vurdere regnskap og er i mine øyne utrolig kjedelig. Derfor syns jeg helt klart det er mer attraktivt for henne å ta økonomi og administrasjon. Det er en veldig anerkjent utdanning og det er ingen tvil om at arbeidsgivere er glad i siviløkonomer. Lenke til kommentar
Cie Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Ikke god nok kilde at du tror at du er mer ettertraktet enn de som har gått øk.ad. Det er rett og slett bevis på at det du sier ikke er til å stole på. Hvorfor en revisor skulle vært mer ettertraktet enn en siviløkonom skjønner ikke jeg! Eh, man blir ikke siviløkonom med en bachelor i øk/ad. Og TS spør jo hvilken bachelor som anbefales. Skal man få seg jobb med bare bachelor er helt klart revisjon et mye bedre valg enn øk/ad, da det vil være vanskelig å få seg jobb med bare bachelor i øk/ad. Greit nok at øk/ad er litt bredere, men da må man nesten ta en master (neida, man må ikke, men det er lurt) hvis man ønsker en utdanning der det er noenlunde lett å få jobb. Det blir helt idiotisk å sammenligne bachelor i revisjon mot siv.øk. Det er altså snakk om 3-årig revisjon vs. 3-årig øk/ad. Da bør en fra TØH ha fått med seg at det er lettere å få jobb med 3-årig revisjon... Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Orker ikke diskutere, jeg mener fortsatt øk.ad. er helt klart det beste valget! Lenke til kommentar
bonaquasilver Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 For å hjelpe TS litt her... Du får ikke jobb som rådgiver som nyutdannet med en bachelor i øk.adm, bare for å ha det sagt. Du trenger erfaring. Det som er "vanlig" for nyutdannede økonomer er f.eks revisormedarbeider i en av de 4 store (kpmg,pwc,deloitte og ey) eller traniee-stillinger hos andre bedrifter. For deg som har lyst å jobbe i bank vil god erfaring for deg være f.eks en traniee-stilling hos dnb nor, eller kanskje revisormedarbeider i ernst and young (ey) som er revisor for dnb nor:) Etter litt erfaring kan du søke rådgiverstillinger. Hvis du syns regnskap er kjedelig så har du kanskje valgt feil utdanning, fordi alle økonomer benytter seg av det; revisorer, aksjeanalytiker, lånegivere i banker osv osv, bare for å nevne noen. Har du prøvd å se på lærerutdanning eller sykepleierutdanning? Fordi om bachelor i øk.adm er en bredere utdanning, betyr ikke det at det er en bedre utdanning. Du kan velge flere retninger etterpå ja, men spesialiserte økonomer som revisorer, finansanalytikere og samfunnsøkonomer ligger ikke bakerst i jobbsøkerkøen. Hvis du er ekstremt usikker burde du bare ta øk.adm 5-årig. Det er vanskelig å få jobb med bare en bachelor i øk.adm (kan legge til at det utdannes hundrevis av siv.øker nowdays). Skal du ha jobb etter bachelor går du for revisjon. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Vanskelig å få jobb med bachelor i øk.ad.? Det er da totalt bullshit. Vet ikke hvor du henter tall fra, men BIs undersøkelse av tidligere studenter viser at "alle" får jobb. Og prosentandelen som har jobb etter 6 mnd er ikke noe særlig mye større for masterstudenter i forhold til bachelorstudenter. Få fakta på plass og ikke bare sitt med antakelser. I følge SSB kommer også behovet for øk.ad.-studenter til å stige betraktelig de neste årene også. Lenke til kommentar
Cie Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Vanskelig å få jobb med bachelor i øk.ad.? Sammenlignet med en bachelor i revisjon er det faktisk en del vanskeligere, ja. Dette er det mange i bransjen som bekrefter, det er bare å åpne øynene litt. Hva BI påstår er jo ikke så relevant når ikke alle studerer ved BI. Når det er sagt, det er ikke umulig å få jobb med bachelor i øk/ad, selvfølgelig ikke. Sammenlignet med en med bachelor i kunsthistorie er det nok kjempeenkelt for øk/aden å få jobb. Men her diskuterer vi faktisk forskjellen mellom revisjon og øk/ad. Jada, man får nok jobb til slutt, men man må regne med å streve mer for å få jobb enn revisjonsstudentene. Mange snakker om at øk/ad anbefales fordi det er en såpass bred utdannelse - og det er nettopp det som kan være bakdelen med kun bachelor i øk/ad - den er for generell. Mange bedrifter trenger folk med spisskompetanse, og ikke disse kjente "potetene" som kan brukes til alt. For mange er det faktisk en stor fordel å kunne mye om litt, enn litt om alt. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Vanskelig å få jobb med bachelor i øk.ad.? Sammenlignet med en bachelor i revisjon er det faktisk en del vanskeligere, ja. Dette er det mange i bransjen som bekrefter, det er bare å åpne øynene litt. Hva BI påstår er jo ikke så relevant når ikke alle studerer ved BI. Når det er sagt, det er ikke umulig å få jobb med bachelor i øk/ad, selvfølgelig ikke. Sammenlignet med en med bachelor i kunsthistorie er det nok kjempeenkelt for øk/aden å få jobb. Men her diskuterer vi faktisk forskjellen mellom revisjon og øk/ad. Jada, man får nok jobb til slutt, men man må regne med å streve mer for å få jobb enn revisjonsstudentene. Mange snakker om at øk/ad anbefales fordi det er en såpass bred utdannelse - og det er nettopp det som kan være bakdelen med kun bachelor i øk/ad - den er for generell. Mange bedrifter trenger folk med spisskompetanse, og ikke disse kjente "potetene" som kan brukes til alt. For mange er det faktisk en stor fordel å kunne mye om litt, enn litt om alt. Jeg har spurt folk i bransjen, de sier det motsatte. Du må ikke ta det for god fisk før du har sett representativt utvalg. BI påstår ingenting, de har intervjuet alle avgangsstudentene og har da fakta å vise til i motsetning til meg og deg som bare har pratet med noen få og loddet stemningen litt. Kjenner for øvrig også en som går på revisjon på UiS(bachelor) og han er faktisk ganske misfornøyd med studiet. Uansett om revisjonsstudenter får lettere jobb enn øk.ad.-studenter vil jeg anbefale trådstarter å ta øk.ad. på bakgrunn av at hun sa hun var redd for at revisjon kunne bli kjedelig i lengden og ville ha mulighet til å drive med noe annet også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå