Klara-ku Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Hei. Jeg har nettopp slettet to programvarer fra min bærbare Toshiba. Det var "Google Chrome" og "McAfee Securety Scan". Jeg slettet disse ved å avinstallere de via kontrollpanelet. Har hørt at dette er riktig fremgangsmåte for å slette programmer helt. Men probelemt nå er at det fortsatt ligger snarveier til disse på skrivebordet, og jeg får ikke sletta snarveiene! :/ Når jeg høyreklikker og trykker "slett" så kommer det opp en boks der det står "Finner ikke dette elementet. Det er ikke lenger plassert i C:/Brukere/Feller/Felles skrivebord. Kontroller plasseringen til elementet, og prøv på nytt" Det går heller ikke ann å klippe ut snarveiene eller gjøre noe annet som helst med de. Så, er det noen som vet hvordan jeg kan bli kvitt de? Er bare litt irriterende å ha de der når jeg ikke bruker de! Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
thomit Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) Høyreklikk på snarveien og velg "kjør som administrator" ? Og slett. Endret 4. juli 2010 av thomit Lenke til kommentar
Klara-ku Skrevet 4. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2010 Det er ingen ting som heter "Kjør som administrator". Valgmulighetene er: - Send til --> Komprimert mappe, Skrivebord, Dokumenter, E-post mottager, DVD-RW stasjon - Klipp ut - Kopier - Lag snarvei - Slett - Gi nytt navn - Egenskaper Lenke til kommentar
thomit Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Er det Windows Vista kanskje? Prøv å restarte og logg deg på som admin, evt angi at du er admin i det som heter "accounts" på engelsk Windows - beklager, men jeg aner ikke hva de kaller det på norsk. Det at filen lå i "felles" mappen, tyder på at du må ha admin rettigheter for å gjøre noe med snarveiene. Lenke til kommentar
Klara-ku Skrevet 4. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2010 Ja, det er Vista Ok, det kan jeg jo prøve! Men, dumt spm: hvordan logger jeg meg på som admin? Når jeg logger på PC'n er det bare mulig å logge på min "profil" Lenke til kommentar
thomit Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) Ja, det er Vista Ok, det kan jeg jo prøve! Men, dumt spm: hvordan logger jeg meg på som admin? Når jeg logger på PC'n er det bare mulig å logge på min "profil" Hmm, husker dårlig hvordan ting var i Vista nå, faktisk - men i kontrollpanelet, under "brukerkonto" eller noe lignende, er det mulig å oprette 3 typer pålogginger; Gjest, vanlig bruker, og administrator. Gjest og vanlig er begrenset når det gjelder tilgang til alle filene og mappene i Windows, administrator gir tilgang til det meste. Du kan enten velge å gi din "konto" administratorstatus, eller opprette en egen admin-pålogging, nettopp til slike formål som dette. Grunnen til at det er sånn, er at det er ønskelig - spesiellt hvis det er flere brukere av samme maskin - å begrense muligheten for at én bruker gjør forandringer som påvirker de andre brukerne. Hvis du er alene om å bruke maskinen, kan du like gjerne sette opp din "konto" med admin-rettigheter. Ulempen med det er at man da er - teoretisk - noe mer utsatt for uvedkommende inntrenging på maskinen. Hvis man er pålogget som admin, og koblet til nettet, har jo også evt skurker som har plantet en trojaner på maskinen din lettere adkomst til viktige systemfiler, og kan gjøre mer ugang. Så hvis man har tilbøyelighet til en smule paranoia, er det greit å bruke en "vanlig" konto til hverdags, og bare bruke en egen admin-konto til øhm ... fest. Endret 4. juli 2010 av thomit Lenke til kommentar
Klara-ku Skrevet 4. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2010 Ok, takk for svar! Det viste seg at snarveiikonene var borte da jeg startet maskinen på nytt, så da er problemet løst! Men lærte noe nytt om admingreiene da, så takk for det! Kan være nyttig til en annen gang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå