EldarDenStore Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) Hello, blir mitt første spørsmål på diskusjonen men skal prøve å ikke lage et for dumt ett. Jeg har en canon 450D med et vanlig standard objektiv 18-50mm, men leter etter et objektiv som funker bra nok til å ta bilder av diverse sport som fotball, eller generelle motiver i raske bevegelser. Noen her som kunne gitt meg tips? Endret 4. juli 2010 av EldarDenStore Lenke til kommentar
EldarDenStore Skrevet 4. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) ville satt pris på et objektiv som koster under 3000kr Endret 4. juli 2010 av EldarDenStore Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) Hvis du kan gå opp til ca 3800,- er det mulig du kan finne et brukt eksemplar av canon EF 70-200 f4L USM, som er et MEGET godt objektiv. Dette er det rimeligste L-objektivet Canon lager. Hvis du ikke kan strekke deg dit, er det vel EF-S 55-250 IS som er tingen å se på, men dersom du kan komme forholdvis nær the action kan kanskje 50mm 1,8 fungere også. EDIT: mente selvsagt 55-250, ikke 55-200. Endret 4. juli 2010 av Aetius Lenke til kommentar
to88he Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) ville satt pris på et objektiv som koster under 3000kr Når man fotograferer sport og idrett er det ofte nødvendig med ekstremt korte lukkertider for å fryse bevegelser. 1/1000 sekkund og raskere er ofte nødvendig. Derfor er det viktig med et objektiv med stor blenderåpning(lite F tall) for å slippe inn så mye lys som mulig. Dette gjør at man kan ha raskere lukkertid. Slike objektiver er ofte mye dyrere enn kitzoomen. Det er vanskelig å få i både pose og sekk til under 3000 kroner. Men Dersom du fotograferer utendørs i godt lys kan jo EF-s 55-250mm F/4-5,6 være et alternativ. Denne koster vel rundt 2000 kroner og har bra kvalitet i forhold til pris. Canon 70-200 F/4 L er utmerket til sport utendørs. Denne stiller i en helt annen klasse enn overnevnte objektiv. Nypris på rundt 5000 kroner (ca 4000 brukt). Anbefaler denne dersom du har råd. Til innendørsidrett er det ofte nødvendig med objektiver som har største blenderåpning F/2,8 og større. Det er da ting begynner og koste mange penger. Objektiver som 70-200 F/2,8 fra flere produsenter kan her være alternativer. Til fotgrafering av idrett har man overhodet ikke bruk for IS(bildestabilisering) (med visse unntak) Da lukkertidene som regel er så raske at dette ikke er nødvendig. EDIT: ser det er flere som gir de samme tipsene. 70-200 F/4 er verdt pengene. Endret 4. juli 2010 av to88he Lenke til kommentar
EldarDenStore Skrevet 4. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2010 wow, takk for et kjapt svar. Dette hjalp meg hederlig mye! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Før jeg leste prisbegrensningen ville jeg foreslå Sigma 70-200 f/2,8. For under 3000 kr får du etter min mening bare halvgode kompromisser til sportsbruk. PS. kameraet ditt er ikke så veldig godt på høye ISO-verdier så på lengre sikt bør du vurdere nytt kamera også. Gjerne ett med litt høyere skuddtakt. Høy ISO er lurt i forbindelse med sport siden det senker lukkertida. Høy skuddtakt øker sjansen for å få et godt bilde i kritiske øyeblikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå