Hoppesagåsa Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 I KDE har man denne "lock screen" funksjonen som holder maskinen låst til man taster inn passordet for innlogget bruker. Er dette ment som en spøk? Det er jo bare til å kjøre ctrl + alt + F1 og deretter ctrl+c så har man full tilgang. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Da må man være logget inn på tty1 og ha rettigheter til å avbryte/kille prosessen. Ellers er den trygg som pokker... Skal man være borte fra maskinen i en lengre periode er det bare å logge ut i stedet Har gnome en bedre funksjon eller? MarcelSB Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Det er bare å kjøre 'startx && logout', så er du sikret Når x-prossessen avsluttes, så logger du automatisk ut, og ingen kan kødde med deg! ( Fint å huske på, på TG egentlig ) Lenke til kommentar
Rocambole Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 det er derfor man alltid bør sette passord på root Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 det er derfor man alltid bør sette passord på root Noen som ikke gjør det da? Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Det er bare å kjøre 'startx && logout', så er du sikretNår x-prossessen avsluttes, så logger du automatisk ut, og ingen kan kødde med deg! ( Fint å huske på, på TG egentlig ) Jo, med ctrl-z. Tingen er vel å bruke kdm, xdm eller gdm, slik at man ikke trenger logge inn på noen tty før man går til x. Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 17. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2003 Tingen er vel å bruke kdm, xdm eller gdm, slik at man ikke trenger logge inn på noen tty før man går til x. Nå aner ikke jeg hva tty er for noe, men jeg starter alltid maksinen opp i runlevel 3 og kjører deretter startx etter å ha logget meg inn. Er det dette som er grunnen? Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 tty er den virtuelle consolen du logger inn på. Ved å starte med X (oftest INIT 5) så slipper du å logge in før X startes, og er dermed ikke påloget når X avsluttes... Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 17. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2003 Og jeg som alltid har trodd at runlevel 3 var litt "proffere". Hva vil det si at den konsollen er virtuell? Er det ikke nettopp runlevel 3 man kommer til dersom man ikke har installert X server? Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 jo.. tty + nummeret på "native"-konsollen du har oppe. Altså GNU, trykker du ALT+piltasthøyre så får du se de andre tty'ene Jeg pleier å være logget inn på mange av dem så kan jeg jobbe effektivt uten screens. .. mm, noe slikt. kjører du ps aux så ser du noe om tty osv Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Tty-ene er de som ligger "bak" f-tastene. tty0 på f1, tty1 på f2 osv. F6 => er som regel forbeholdt X. Sjekk /etc/ttys. Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Tty-ene er de som ligger "bak" f-tastene. tty0 på f1, tty1 på f2 osv. F6 => er som regel forbeholdt X. Sjekk /etc/ttys.Hos meg er F7 forbeholdt X. F6 er tty6, ihvertfall hos meg... Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Tty-ene er de som ligger "bak" f-tastene. tty0 på f1, tty1 på f2 osv. F6 => er som regel forbeholdt X. Sjekk /etc/ttys.Hos meg er F7 forbeholdt X. F6 er tty6, ihvertfall hos meg... Bare å ordne litt i inittab, så kan du skaffe deg en drøss med tty-er viss du vil... Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 hva er pts da? Konsoll via SSH, tror jeg. På Linux-serveren vår ser output'en av "w" slik ut når jeg har logget inn via SSH: USER TTY FROM LOGIN@ IDLE JCPU PCPU WHAT wayshot pts/2 wayshot 5:01pm 1.00s 0.06s 0.02s w Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 hva er pts da? Konsoll via SSH, tror jeg. På Linux-serveren vår ser output'en av "w" slik ut når jeg har logget inn via SSH: USER TTY FROM LOGIN@ IDLE JCPU PCPU WHAT wayshot pts/2 wayshot 5:01pm 1.00s 0.06s 0.02s w Det er ikke bare ssh, men det er også terminalemulatorer som Eterm, aterm, konsole og gnome-terminal.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå