Gå til innhold

KDE og "Lock screen" gir falsk trygghet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da må man være logget inn på tty1 og ha rettigheter til å avbryte/kille prosessen. Ellers er den trygg som pokker...

Skal man være borte fra maskinen i en lengre periode er det bare å logge ut i stedet :yes:

Har gnome en bedre funksjon eller?

MarcelSB

Lenke til kommentar
Det er bare å kjøre 'startx && logout', så er du sikret

Når x-prossessen avsluttes, så logger du automatisk ut, og ingen kan kødde med deg! ( Fint å huske på, på TG egentlig :) )

Jo, med ctrl-z.

Tingen er vel å bruke kdm, xdm eller gdm, slik at man ikke trenger logge inn på noen tty før man går til x.

Lenke til kommentar

Tingen er vel å bruke kdm, xdm eller gdm, slik at man ikke trenger logge inn på noen tty før man går til x.

Nå aner ikke jeg hva tty er for noe, men jeg starter alltid maksinen opp i runlevel 3 og kjører deretter startx etter å ha logget meg inn. Er det dette som er grunnen?

Lenke til kommentar

jo.. tty + nummeret på "native"-konsollen du har oppe. Altså GNU, trykker du ALT+piltasthøyre så får du se de andre tty'ene :p Jeg pleier å være logget inn på mange av dem så kan jeg jobbe effektivt uten screens.

.. mm, noe slikt. :p

kjører du ps aux så ser du noe om tty osv

Lenke til kommentar
Tty-ene er de som ligger "bak" f-tastene. tty0 på f1, tty1 på f2 osv. F6 => er som regel forbeholdt X. Sjekk /etc/ttys.
Hos meg er F7 forbeholdt X. F6 er tty6, ihvertfall hos meg...

Bare å ordne litt i inittab, så kan du skaffe deg en drøss med tty-er viss du vil...

Lenke til kommentar
hva er pts da?

Konsoll via SSH, tror jeg. På Linux-serveren vår ser output'en av "w" slik ut når jeg har logget inn via SSH:

USER     TTY     FROM          LOGIN@   IDLE   JCPU   PCPU  WHAT

wayshot  pts/2   wayshot       5:01pm  1.00s  0.06s  0.02s  w

Lenke til kommentar
hva er pts da?

Konsoll via SSH, tror jeg. På Linux-serveren vår ser output'en av "w" slik ut når jeg har logget inn via SSH:

USER     TTY     FROM          LOGIN@   IDLE   JCPU   PCPU  WHAT

wayshot  pts/2   wayshot       5:01pm  1.00s  0.06s  0.02s  w

Det er ikke bare ssh, men det er også terminalemulatorer som Eterm, aterm, konsole og gnome-terminal....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...