Gå til innhold

Ny klokke til førstegangstjeneste. Noen tips?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt fordi jeg ikke har lyst til å gå med en stygg klump på håndleddet. Også tenker jeg at hvis jeg finner en som faktisk ser litt grei ut samtidig som den er solid og alt det der så kan den kanskje brukes til andre ting i et senere sivilt liv. Kan godt legge litt mer penger i det hvis det kan brukes senere ;)

Men er digital så viktig at jeg ikke burde se på de med visere lenger?

Lenke til kommentar

Jeg ville spandert på meg de 200 kronene det koster for ei billig-klokke på Clas Ohlsson, og brukt resten av pengene på den klokken du har lyst på. Å gå med ei pen klokke til uniformen er ikke noe vits, så det du er ute etter er jo ei klokke du kan bruke sivilt.

Og ja, digitalt er viktig. Selv om du kan klokka veldig godt. I alle fall i mine øyne. Og jeg bruker en "stilfull" klokke med visere til vanlig, både før og etter førstegangstjenesten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste analoge klokker har ikke lys heller, lys er ett must.

Kan ikke nødvendigvis skru på lykta selv om du lurer på hva klokka er.

det er 3 ting en klokke for førstegangstjenesten absolutt bør ha:

- Lys

- Vanntett

- Digital

Helst også stoppeklokke da det kan være praktisk å ha.

Herr Brun kommer med ett veldig godt tips, kjøp en billig klokke til førstegangstjenesten og evt. en dyrere og penere til privat bruk.

Jeg gjorde det i førstegangstjenesten jeg også, der hadde jeg en simpel digital klokke som hadde alle funksjonene jeg trengte, og en dyr klokke jeg kunne bruke ellers.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg selv en Casio AQF-102W da jeg skulle inn. Den koster vell en 350-400kr, men er absolutt verdt det.

Er forholdsvis liten og slank, noe som er deilig når du skal ha den under vanlig utrustning. Tåler også en del, var selv oppsatt på stidsvogn og 1 år med konstant evakueringstrening, tungmek, osv osv og den har hold seg godt. Snakker her om mer en vanlig bruk, lasting av tunge granater, konstant dunket den borti vegger osv når du febrilsk prøver og komme deg ut av en koridor på 70x70cm.

Det at den er vanntett er også greit, og siden den er både analog og digital så har du dekket deg der.

Lenke til kommentar

Casio W-59 som nevnt av Thorsen tidligere funker fjell. Liten, billig, enkel og robust (bortsett fra riper). Den er så enkel at den kan betjenes i blinde og med hansker på.

Ett minus er at det ikke er noen forsinkelse på lyset, så når du skal stille vekkerklokken i mørket må du telle deg frem til riktig tid, men med litt trening går det nesten like raskt som med lys.

Lenke til kommentar

Begynner å lure på om det er for sent å bestille fra USA nå. Drar om 17 dager, og kjenner jeg tollen rett så er nok dette litt for kort tid. Så vet ikke helt hva jeg gjør, kanskje betale 3-4 ganger mer og kjøpe en i Norge?

Lenke til kommentar

Husk at ved kjøp i Norge får du jo en del fordeler, som garanti, reklamasjonsrett osv.

Njaa, men det betyr jo ikke såå mye på slike billige klokker.

Hvordan er det i Sverige egentlig? Er det betydelig billigere der også?

Lenke til kommentar

Har en Suunto Core Military jeg :)

http://www.milwatches.com/print_product_info.php/products_id/1495

Denne koster 3000, så jeg lurer på om det er dumt å bruke denne i forsvaret? Skal inn i MP.

Den har kompass, høydemåler og termometer. Hehe :)

Personlig ville jeg aldri brukt så dyr klokke der den enkelt kan bli skadet. Men hva som er "dyrt" er jo veldig forskjellig fra hvor mye du har råd til å tape. For de fleste i førstegangstjeneste er 3000 veldig mye, mens for andre er det nok ikke mer enn lommerusk.

I daglig tjeneste er det jo liten risiko, så det blir som om du i dag bruker klokka på jobb/skole. Problemene kommer først i felttjeneste.

Lenke til kommentar

Er bare å kjøpe ei klokke på clas ohlson til 100-200kr. som kan brukes i felt. Når dere er i garnison kan dere skifte klokke hvis dere vil, ser for meg lite som kan skade klokka, blir litt som å dra på jobb med klokka på.

Endret av saftsus
Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt en dyr klokke, som var lagd for røff bruk, hadde jeg ikke hatt noe problem med å bruke denn i felt. F.eks. en del av klokkene til Breitling er jo laget for å tåle skikkelig røff bruk, og da blir det for dumt å ha den til pynt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...