Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Megasjalu på ekskjæresten til en jeg driver på med

Gjest sjalujente

Anbefalte innlegg

Gjest sjalujente

Jeg holder på med en fantastisk fyr som jeg har så kjempe lyst å bli sammen med. Vi er egentlig to veldig forskjellige personligheter og har få ting til felles.

Når jeg fant ut hvem ekskjæresten hans var klarte jeg ikke la vær og se på faceprofilen hennes. Dette er nå lenge siden, og jeg går innpå profilen hennes opptil flere ganger i uken, og ser på bildene av henne, ser hva hun har skrevet osv.

Jeg føler meg absolutt stalker, iom at jeg ikke kjenner henne. Men jeg klarer ikke la vær, jeg setter alltid spørsmålstegn på om hun er penere enn meg, noe jeg vet at hun er, jeg er pen selv, men jeg føler hun er mer hans type (både fysisk og interresse messig). og jeg tenker alltid at jeg aldri kommer til å måle meg med henne uansett hva jeg gjør.

Jeg tror ikke jeg hadde vært så gale hvis det var HAN som den gangen slo opp med henne, men det var henne som slo opp med ham, og han var knust i over ett år. Jeg har på følelsen av at han aldri kommer til å komme skikkelig over henne, for jeg selv ser på henne som en kjempe stor trussel.

Jeg skjønner ikke hva som går av meg. Jeg prøver så godt jeg kan å ikke kopiere ting hun gjør og sier, men av og til (til min egen forskrekkelse) gjør jeg ting jeg tror hun hadde gjort helt uten å tenke over det. og jeg har begynt å forandre meg enormt etter jeg ble kjent med ham, pga henne.

Dette skremmer meg.

Hvordan får jeg opp selvtilliten uten å miste meg selv helt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt, de fleste kommer over eksen. Spesielt hvis de ikke har særlig kontakt.

Bortsett fra dette må vel du bare prøve å slutte med denne "stalkingen" din, og konsentre deg litt om deg selv. Jo flere intrykk du sitter med om henne jo vanskeligere er det å overse henne.

Prøv å tenke litt rasjonelt over saken. Hvis han liker deg så liker han vel deg slik du er eller ikke. Dette finner ikke dere ut før dere har vert sammen en stund. Selv om du han skulle ønske at han fortsatt hadde hun, klarer han sansynligvis å skjønne at toget er gått. Hvis han ser du er en type som prøve å ligne mekasimalt på henne og som etterligner det hun sier og det hun gjør, er det vel en viss mulighet for at han blir litt bekymret og tror du er samme kaliber som henne og dermed tror du kan gjøre det slutt på samme måte som deg. Han vil sikkert prøve å unngå å bli like såret to ganger.

Til sist vil jeg si til deg, at du aldri bør se på noen andre som noe du skal eie eller som du skal ha bare fordi det vil få deg til å å føle deg bedre på noe vis. Det er feil i et forhold. Du bør tenke på hva du selv har å bidra med, og være deg selv på godt og vondt i den grad du klarer dette. Noe annet er rein løgn og skuespill. Før eller siden vil dere våkne opp og innse at det bare var tull, etterhvert som flere og flere av deres naturlige sider dukker til overflaten. Et forhold basert på noe annet er ofte dømt til å gå til grunne.

Lykke til uansett.

Lenke til kommentar
Gjest jente

Til sist vil jeg si til deg, at du aldri bør se på noen andre som noe du skal eie eller som du skal ha bare fordi det vil få deg til å å føle deg bedre på noe vis. Det er feil i et forhold.

Lykke til uansett.

Jeg sa vel ikke det? jeg ser ikke på noen som noe jeg skal eie. Jeg har bare plukket opp et par tendenser det ser ut til at hun ekskjæresten har. Og jeg skulle gjerne ønske jeg var like "god" som henne.

Men takk for svar :)

Lenke til kommentar

Men hvem er det som sier hun er så god da? Er det ditt intrykk, eller sitter han og forteller deg om alle de gode minnene han hadde med henne og hvor fantastisk hun var på alle måter?

I såfall hadde jeg bare bedt han stoppe sytingen eller prøve å få henne tilbake.

Derimot hvis ikke, så må du jo spørre deg selv hvordan du kan se slik godhet ut i fra noen bilder og noen overfladiske meldinger på Facebook-profilen hennes.

Du bør klart skille mellom deg selv og hun. Hvis hun var så fantastisk, hvorfor slo hun opp med han da? Da er det jo han det tydeligvis er noe galt med, hvis jeg skal følge resonnemanget ditt.

Dette er sikkert ikke lett, men tro meg, du stresser bare deg selv og sikkert han også ved å holde på slik. Dette er selv-sadisme som jeg liker å kalle det, og det er på ingen måte sundt i forhold til det du prøver å få til.

Skulle ikke han like deg fordi du er deg selv, så må du vel også klare å innse, at dette forholdet kanskje ikke var helt skapt for dere.

Lenke til kommentar
Gjest jente

Men hvem er det som sier hun er så god da? Er det ditt intrykk, eller sitter han og forteller deg om alle de gode minnene han hadde med henne og hvor fantastisk hun var på alle måter?

I såfall hadde jeg bare bedt han stoppe sytingen eller prøve å få henne tilbake.

Derimot hvis ikke, så må du jo spørre deg selv hvordan du kan se slik godhet ut i fra noen bilder og noen overfladiske meldinger på Facebook-profilen hennes.

Du bør klart skille mellom deg selv og hun. Hvis hun var så fantastisk, hvorfor slo hun opp med han da? Da er det jo han det tydeligvis er noe galt med, hvis jeg skal følge resonnemanget ditt.

Dette er sikkert ikke lett, men tro meg, du stresser bare deg selv og sikkert han også ved å holde på slik. Dette er selv-sadisme som jeg liker å kalle det, og det er på ingen måte sundt i forhold til det du prøver å få til.

Skulle ikke han like deg fordi du er deg selv, så må du vel også klare å innse, at dette forholdet kanskje ikke var helt skapt for dere.

Det er vel kanskje bare jeg som tror det. Jeg tror egentlig de fleste mennesker er bedre enn meg, men det er en annen sak. Men han forteller jo ting som har med eksen og gjøre, og har også nevnt at han ikke snakker stygt om henne, fordi han husker hvor godt de hadde det og blabla.

Vi er ikke sammen da, vi bare holder på (og det i 6 måneder), så jeg begynner jo å lure på om han faktisk er forelsket i meg, og så begynner jeg og tenke på det at det er fordi jeg ikke kan måle meg med eksen.

jeg skjønner jo selv at jeg tenker negativt og irrasjonelt, men likevel klarer jeg ikke få det ut av systemet.

Lenke til kommentar

Hvor lenge var de egentlig sammen?

Jeg syns du skal ta en prat med han om det, fortell han at du har lyst til å ta forholdet til det neste steget, men også at du er litt bekymret for dette med eksen osv. Men vær forsiktig med sistnevnte, ikke virk alt for sjalu, det kan skremme han vekk.

Endret av eXtreme-501
Lenke til kommentar
Gjest jente

Hvor lenge var de egentlig sammen?

Jeg syns du skal ta en prat med han om det, fortell han at du har lyst til å forholdet til det neste steget, men også at du er litt bekymret for dette med eksen osv. Men vær forsiktig med sistnevnte, ikke virk alt for sjalu, det kan skremme han vekk.

De var sammen i litt over ett år.. kanskje ikke så lenge, men han mente nå hvertfall det var "ekte kjærlighet" og at det tok han over ett år og komme over henne.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest sjalujente

dette plager meg fremdeles.. jeg er blitt flinkere til aa ikke sjekke profilen hele tiden, men alt som dreier seg om han faar meg automatisk til aa tenke paa henne.

jeg saa henne paa en konsert for ikke saa lenge siden, og kjente jeg fikk helt klump i magen og hadde veldig lyst aa foelge etter. jeg er paa vei til aa bli gal :(

(har ikke norsk tastatur)

Lenke til kommentar

Vell, det er ikek så mye jeg kan si som vil få deg til å føle deg bedre, men kan prøve.

Først, når det kommer til ekser, så sier mange at det hører fortiden til. Men det er bullshit. Alle du er i forhold med påvirker livet ditt og former din person. Om han har hatt en eks så kommer hun til å være en del av livet hans lenge, uansett om du vil det eller ikke. Det betyr ikke at han vil tilbake til henne, men det kan bety at han tenker på henne, på ting de gjorde sammen og slikt.

Dette er det heller ikke noe galt i. Du må bare lære deg at det er en del av den personen han er. Om han er verdt å være sammen med, så er det deg han vil ha, om du har grunn til å være sjalu, så er han ikke noe å sammle på for å være helt ærlig.

Har du forresten prøvd å snakke med han om dette? Kan hende det er alt du trenger=)

Lenke til kommentar

Lo når jeg leste dette. Du har lav selvtilit. Hvis du hadde bra selvtilit så hadde du enten sette ekskjærsten på lik linje som deg eller under deg. Nå gjør du akkurat det motsatte, du TROR hun er penere enn deg. Alt ligger i hodet ditt kjære deg.

Miner meg om noe jeg på facebook. Så det er to personer, hun enne ser egentlig helt grei ut. Også komenterer en vennine av hun "Ohh.. Så FIN du er!" og hun komenterer tilbake "Neei! Du er penere!". Ser du hva jeg mener?

Og det viste seg når jeg ble mer og mer kjent med jenten så viste tegnene på at hun hadde dårlig selvtilit. Og det var jævlig turn-off.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Lo når jeg leste dette. Du har lav selvtilit.

Flott at vi har deg her til å le av folk med lav selvtillit da. Et konstruktivt og støttende innlegg. Sosial intelligens er heller ikke uten betydning når det gjelder attraktivitet, vet du.

Trådstarter: Å fokusere på å ikke tenke på noe går ikke an, da tenker man automatisk på det man prøver å ikke tenke på, men du kan jo prøve å tenke på noe annet når du merker at tankene kommer snikende. Distraher deg selv med andre tanker. Eventuelt kan du prøve å fokusere på de områdene hvor du faktisk er en bedre match for typen det er snakk om enn ekskjæresten, hvis du starter å lete vil du helt sikkert finne en del.

Ideelt sett hadde det nok vært best for selvbildet om du hadde sluttet å hele tiden skulle måle deg selv utifra andre, det vil alltid finnes folk som er bedre enn deg på forskjellige områder, så dette er en sammenlikning man ofte taper. Det er selvfølgelig en veldig naturlig tankegang å skulle fastsette hvor man selv befinner seg i forskjellige hierarkier, så jeg skjønner godt hvorfor du tenker som du gjør. Allikevel er ikke dette noen god tankegang, så å prøve å skifte over til en tankegang hvor du ikke bedømmer deg selv så strengt vil nok kunne hjelpe på problemet.

Lenke til kommentar
Gjest sjalujente

Har du forresten prøvd å snakke med han om dette? Kan hende det er alt du trenger=)

Det er det jeg syns er saa skummelt.. at jeg vet at selv om vi kanskje blir sammen og han elsker meg, saa er jeg likevel ikke den som hun var. Og jeg er redd for at han skal lengte etter henne om vi hadde blitt sammen og div.

Jeg har ikke snakket med han om det nei, vi har vert litt opp og ned, og akkurat for oyeblikket er vi ikke saa close. Han nevnte en gang eksen, og jeg svarte litt skeptisk, saa kom han med "er du sjalu paa henne?" saa sa jeg at jeg maatte vere erlig aa si ja. Han spurte hvorfor og jeg sa bare "det faktum at dere har en fortid sammen." Saa sa han ca: "jeg har nesten ikke hatt kontakt med henne, bortsett fra en awkward biltur. Dessuten har hun kjereste og jeg har deg."

Lo når jeg leste dette. Du har lav selvtilit.

Og det viste seg når jeg ble mer og mer kjent med jenten så viste tegnene på at hun hadde dårlig selvtilit. Og det var jævlig turn-off.

Jeg er fult klar over at jeg har daarlig selvtillit. Ingen nyhet :) veldig ofte innrommer jeg selv at jeg er penere enn enkelte, men akkurat med henne er det ikke saa vanskelig aa se at hun er penere. I tillegg virker hun mye mer utadvendt og soet enn meg. Jeg er heller ikke verdens mest sosialt attraktive. Min sosiale evne kan ikke maales med utseende mitt. Det er egentlig paa det omraadet jeg har daarligst selvtillit.

Ideelt sett hadde det nok vært best for selvbildet om du hadde sluttet å hele tiden skulle måle deg selv utifra andre, det vil alltid finnes folk som er bedre enn deg på forskjellige områder, så dette er en sammenlikning man ofte taper. Det er selvfølgelig en veldig naturlig tankegang å skulle fastsette hvor man selv befinner seg i forskjellige hierarkier, så jeg skjønner godt hvorfor du tenker som du gjør. Allikevel er ikke dette noen god tankegang, så å prøve å skifte over til en tankegang hvor du ikke bedømmer deg selv så strengt vil nok kunne hjelpe på problemet.

Skjoenner.. litt lettere sagt enn gjort though =/ Men tusen takk for svar! skal proeve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...