Gå til innhold

Setter sammen mitt første vannkjølingsoppsett!

Anbefalte innlegg

Foresten har du en oversikt over alt du kjøpte med det du glemte å kjøpe eller? pm meg den så kan jeg ta en titt siden jeg er nab på området :)

Hva mener du med det jeg glemte å kjøpe?

Anyway det jeg kjøpte til vannkjøling er:

209ir5x.jpg

Men jeg sendte tilbake 150mm reservoiren og bestilte en lik bare i 250mm og 2 ekstra Feser Angled Compression Fitting fra frozencpu.com

Det er alt jeg kjøpte egentlig, pluss 6 vifter til radiatoren og 2 til kabinettet da. De kan du se på noen bilder lenger bak i tråden som jeg postet.

Men nå legger jeg meg, da blir det rett ut på posten i morgen tidlig og hente kabinettet. :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok folkens da har jeg fått kabinettet på plass. Skrudd alt sammen og satt slanger på grafikkortene og cpu.

Siden jeg har 2 grafikkort ble det veldig liten plass til slanger på det nederste kortet (slangen får en knekk på seg), så jeg trenger enda flere 45 graders compression fittings.

Er det noen som vet om en nettbutikk fra norge som selger dette, jeg kan ikke finne en og jeg vil ikke vente nesten 10 dager på noe fra utlandet?

Også noe annet jeg lurer på som kanskje noen vet og det er: Kan jeg bruke hvilken som helst av de 2 portene på radiatoren til inlet og outlet? Jeg finner ikke noen informasjon om dette noe sted.

Takk, jeg skal prøve å få til å putte en slange på det siste kortet uten å få en knekk imens. Sjekker tilbake om litt og ser om jeg har fått noe svar. :)

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen som gidder å svare meg selv om det er flere hundre views siden jeg postet sist? Det må da være noen av dere som har vært her som kunne hjulpet meg litt. Sier ikke at jeg ikke setter pris på all hjelp jeg har fått hittil men jeg trenger fortsatt litt hjelp den siste biten.

Anyway, jeg valgte vanlig distilled water + uv blue reactive feser tubing men det ser ikke ut som på denne videoen:

Jeg regner med han bruker vanlig clear tubing + Uv reactive dye eller noe? Noen som vet hva han bruker der i videoen så jeg kan bestille dette så fort som mulig?

Hvis jeg kjøper Feser One UV Blue - LINK + vanlig clear tubing får jeg da samme resultat som han i videoen?

Har lest at feser one kan legge igjen "residue" på komponentene etter litt tid, bør jeg velge noe annet?

Jeg vil egentlig bare få samme resultat som han fyren i videoen, så kan noen hjelpe meg litt og si hva jeg bør bestille av Tubing og UV Dye/Distilled Water?

Takk.

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

45 grader:

Slangenippel, 45° svivel, 1/4"BSPx1/2"ID

Slangenippel, 45° svivel, 1/4"BSPx3/8"ID

90 grader:

Slangenippel, 90° svivel, 1/4"BSPx1/2"ID

Slangenippel, 90° svivel, 1/4"BSPx3/8"ID

Microplex er den eneste plassen jeg vet om som har såpass bra utvalg i løse deler til vannkjøling som er norsk.

flere norske nettbutikker som selger vannkjøling men ikke i løse deler slik som microplex

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

45 grader:

Slangenippel, 45° svivel, 1/4"BSPx1/2"ID

Slangenippel, 45° svivel, 1/4"BSPx3/8"ID

90 grader:

Slangenippel, 90° svivel, 1/4"BSPx1/2"ID

Slangenippel, 90° svivel, 1/4"BSPx3/8"ID

Microplex er den eneste plassen jeg vet om som har såpass bra utvalg i løse deler til vannkjøling som er norsk.

flere norske nettbutikker som selger vannkjøling men ikke i løse deler slik som microplex

Takk hawkins. :)

Angående den videoen jeg linket til btw tror du han bruker vanlig clear tubing + uv reactive vann? Jeg vil ha likt som han skjønner du men slangene jeg har gir ikke den samme effekten selv om de er uv reactive.

Edit: Tror du hvis jeg blander dette :Feser View Active UV Dye - UV Blå med vanlig distilled water som jeg allerede har, at vannet blir like uv reactive som det i videoen? Og vil det ha noe bivirkninger etterhvert som alger osv selv om jeg bruker kill coils? Takk ;)

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Det skal fint bli et bra resultat i forhold til videoen ja :) etter det jeg ser på videoen bruke han helt gjennomsiktige slanger med slik tilsetning eller den jeg linker til under her :)

i framtida anbefaler jeg heller å kjøpe disse:

Feser One Cooling Fluid - UV Blå

(fåes også i grønn og rød)

det er destillert vann som allerede er farget så du slipper å kjøpe tilsetning for å få farge ;)

det vil ikke få noe bivirkninger av alger eller noe nei. da hadde de ikke solgt det..

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Det skal fint bli et bra resultat i forhold til videoen ja :) etter det jeg ser på videoen bruke han helt gjennomsiktige slanger med slik tilsetning eller den jeg linker til under her :)

det er destillert vann som allerede er farget så du slipper å kjøpe tilsetning for å få farge ;)

det vil ikke få noe bivirkninger av alger eller noe nei. da hadde de ikke solgt det..

Hadde tenkt på Feser one som du linket til eller den jeg linket til men har lest at folk får "leftovers" på for eksempel cpu blokk osv etter litt bruk. Men er dette kanskje bare sjeldent angående Feser one? :ermm:

I videoen så er jeg ikke sikker på om det er helt clear tubing eller UV blue/clear tubing som den her: http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p2018_Schlauch-Transparent-UV-Blau-19-13mm--1-2--.html , Altså gjennomsiktig men uv blue. Lurer på hva jeg skal gå for, helt clear eller UV blue/clear + Feser one. Hmmm....

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Hadde tenkt på Feser one som du linket til eller den jeg linket til men har lest at folk får "leftovers" på for eksempel cpu blokk osv etter litt bruk. Men er dette kanskje bare sjeldent angående Feser one? :ermm:

I videoen så er jeg ikke sikker på om det er helt clear tubing eller UV blue/clear tubing som den her: http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p2018_Schlauch-Transparent-UV-Blau-19-13mm--1-2--.html , Altså gjennomsiktig men uv blue. Lurer på hva jeg skal gå for, helt clear eller UV blue/clear + Feser one. Hmmm....

Sjekk heller sidene til Digital Impuls

Lenke til kommentar

Da kjøpte jeg angled compression fittings fra frozen cpu og må igjen vente enda lenger siden ingen i hele norge har mer enn 1 45 graders fitting på lager. Argh.. :thumbdown:

Bestilte også clear tubing og Feser one UV blue, håper resultatet blir som på videoen og sånn jeg vil ha det.

Lenke til kommentar

Valgte å poste noen bilder av det jeg har satt sammen hittil.

Jeg synes blåfargen på tubinga som sagt er for mørk, det blir ikke så bra uv effekt.

Mangler fortsatt 3 slanger på reservoir og siste skjermkortet.

Ikke noe vann i selvsagt på grunn av det ovenfor.

Har ikke en modular PSU så det ble veldig mye kabler for å si det minst, jeg har pakket alt sammen tight så godt jeg kunne og fortsatt spretter sidepanelet opp. Men den siden skal vel stå inntil en vegg uansett så.

Her er bildene i hvertfall. (Som sagt er jeg ikke fornøyd med hvordan det så ut derfor bestilte jeg nye slanger og UV Reactive coolant.)

Ikke bry dere om kablene henger litt, er ikke vits å sette de ordentlig opp enda da alt ikke er installert enda. :)

35l9j0x.jpg

2cfuzvr.jpg

2zz41nn.jpg

hurfhw.jpg

2nqa0wy.jpg

2mi1g69.jpg

Jeg må ha pumpa på hardisk buret fordi det ikke er plass noe annet sted. DEtte gjør da at pumpa er høyere enn reservoir men det går vel greit siden pumpa klarer å suge til seg vannet via inlet?

d45zd.jpg

Lenke til kommentar

Jeg må ha pumpa på hardisk buret fordi det ikke er plass noe annet sted. DEtte gjør da at pumpa er høyere enn reservoir men det går vel greit siden pumpa klarer å suge til seg vannet via inlet?

Pumpa vil ikkje greie å suge vann men det ser ut som at inlet på pumpa di er nokon cm under tank toppen. Så vil trur at vist du fyller tanken heilt opp da skal det gå bra :)

Lenke til kommentar

på første bildet:

den slangen som går mellom skjerkortene kunne du ha kappet i 2, hvis ikke i 3. du kunne iallefall gjort den veldig mye kortere..

hvor mye blåfarge brukte du i vannet? eller brukte du allerede blått destillert vann?

hvis man kjøper ekstra farge til å ha i vannet som går i loopen så skal det bare noen få dråper til.

med den blåfargen du har kan det se ut som du har hevet hele flaska i :p

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

@ X672 - Vel hvis du ser på det første bildet så ser du at inlet og outlet fra reservoiren er nederst, altså under nivår til pumpe inlet. Men jeg trodde disse pumpene altså suger til seg vann? De kan vel ikke bare bruke tyngdekraften til å la vannet renne inn i pumpa dermed bare pumpe ut med hjelp av motor?

@ DrHawkins - Er helt umulig å kappe kabelen mellom skjermkortene, så jeg må gå i en "loop" for å si det sånn for at det skal gå. Jeg MÅ bruke 45 graders nipler på den siden av kortet ellers treffer vanlig nipler selve skjermkortet og vil ikke skrus inn.

Jeg bruker ikke noe vann på de bildene? :p

Loopen er jo ikke ferdig installert, så å ha vann i ville ikke vært så bra hehe. Den slangen ser bare sånn ut og er altfor blå synes jeg og passer ikke til reservoir og viftene selv om den er uv reactive.

Derfor jeg bestilte nye slanger og Feser one UV blue.

PS. Jeg har bare power til viftene, UV katodene og reservoiren for å se hvordan det ser ut. Pcn selv er ikke på.

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

du kunne spart mye plass med å bruke 90 grader nippler for så å bruke en liten bue mellom nipplene. ser mer profft ut ;)

og ja hvis det kun er slangene som ser så blåe ut ville jeg anbefalt blanke slanger med uv farge i som du har bestillt

jo mindre slanger som syntes og kortere avstander og slike ting ser mer profft ut og er bedre for loopen da det ikke er så lang reisedistanse slik at vannet ikke blir så varmt.

så det å holde slange lengden til det minimum er bare bra :)

Lenke til kommentar

du kunne spart mye plass med å bruke 90 grader nippler for så å bruke en liten bue mellom nipplene. ser mer profft ut ;)

og ja hvis det kun er slangene som ser så blåe ut ville jeg anbefalt blanke slanger med uv farge i som du har bestillt

jo mindre slanger som syntes og kortere avstander og slike ting ser mer profft ut og er bedre for loopen da det ikke er så lang reisedistanse slik at vannet ikke blir så varmt.

Tror ikke det hadde funket heller. De slangene er nesten umulig å bøye når de er så små i lengden. Men jeg skal se hva som kan gjøres når jeg bytter ut slangene til clear. :)

Men er det virkelig ingen nettsider fra hele norge,sverige eller danmark som selger nipler? Det må da være noen, jeg har brukt ganske mye ekstra på vannkjølinga nå og frakt fra utlandet tar så mye.

Lenke til kommentar

Tror ikke det hadde funket heller. De slangene er nesten umulig å bøye når de er så små i lengden. Men jeg skal se hva som kan gjøres når jeg bytter ut slangene til clear. :)

Men er det virkelig ingen nettsider fra hele norge,sverige eller danmark som selger nipler? Det må da være noen, jeg har brukt ganske mye ekstra på vannkjølinga nå og frakt fra utlandet tar så mye.

microplex gjør og jeg ga deg link til både 45 graders og 90 graders nipler.

jeg har clear slange ligganes her som jeg kan bøye like fritt som en liten lader kabel. det er 1\2" slange...

hvis du har en butikk som heter Tess i nærheten så gå innom der.

jeg fikk med slange fra der jeg bestilte i tyskland men trengte lengre slange så gikk på den butikken og fikke en ny type slange som var ekstremt fleksibel.

hvis du ser på bilder til andre som har custom oppsett så ser du at de har korte avstander og god bøy på slangene uten at det blir "knekk" på de ;)

Lenke til kommentar

microplex gjør og jeg ga deg link til både 45 graders og 90 graders nipler.

jeg har clear slange ligganes her som jeg kan bøye like fritt som en liten lader kabel. det er 1\2" slange...

hvis du har en butikk som heter Tess i nærheten så gå innom der.

jeg fikk med slange fra der jeg bestilte i tyskland men trengte lengre slange så gikk på den butikken og fikke en ny type slange som var ekstremt fleksibel.

hvis du ser på bilder til andre som har custom oppsett så ser du at de har korte avstander og god bøy på slangene uten at det blir "knekk" på de ;)

Jeg driver å kutter slangen nå og ser hvor kort jeg kan få den.

Microplex har bare 1 45 graders på lager atm.

Lenke til kommentar

Fikk kuttet lengden på slangen fra skjermkort til skjermkort, dette er nok det korteste jeg kan få det til uten knekk.

Kuttet også lengden på slangen fra cpu outlet til radiator og tok den bak inlet slangen. Ble litt bedre hvertfall.

Edit: Jeg mente slangen fra cpu INLET til OUTLET og ikke omvendt.

Noe jeg lurer på, og det er at når jeg skal for eksempel bytte noe i loopen etter jeg har hatt i vann hvordan tømmer jeg uten at vann kommer overalt?

2z7k4n9.jpg

a2909k.jpg

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...