YojimboVII Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 Har nok ikke det. Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 15. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2010 Er dere enige om at pumpa er defekt etter kanskje for stor belastning fra den defekte PSU'en? Den ser ikke ut til å fungere hvertfall. Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 16. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2010 (endret) Vel da fant jeg ut hvorfor den pumpa ikke ville starte. Jeg glemte å nevne til dere at da jeg hadde byttet topp skrudde jeg til for hardt så O-ringen satt ikke der den skulle og jeg fikk en liten leak fra bakpartiet av pumpa. Dette skjedde samtidig da den andre PSU'en gnistret og sluttet å fungere. Kan dette være grunnen til at PSU'en sluttet å fungere kanskje? Btw, den nye PSU'en jeg mottok fungerer som den skal uten gnistring, men sikringa slo ut når jeg skulle starte den for første gang i stua igjen. Så det er noe helt rart med sikringene i denne leiligheten for vi har jo slått fast at den skal takle en PSU på 850W. Jeg åpnet ikke bakpartiet av pumpa før i dag fordi jeg ikke visste at det gikk ann, så feser one uv blå coolant har ligget der i noen uker nå. Feser one skal jo ikke lede strøm men det har sikkert skjedd for det. Jeg har tørket inni med papir og derretet gått over i et par minutter med en hårføner. Jeg skal nå la den ligge på badegulvet med varmekablene på. den har sikkert kortsluttet men jeg tester en gang til når alt er tørt før jeg bestiller en ny pumpe. Bilder: Endret 16. oktober 2010 av YojimboVII Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Ok folkens, etter veldig lang ventetid har jeg fått alt til å funke. Vannkjølt pc er oppe å kjører. Jeg tar nok noen bilder av pc'n og resten av oppsettet mitt i kveld da det er mørkt ute. Vet ikke om bildene blir så bra siden det kameraet jeg har er veldig gammelt og utdatert. Det ser bedre ut i virkeligheten enn hva bildet viser for å si det sånn. Jeg synes noen av Cold cathode UV lysene lyser for svakt, akkurat som de får for lite strøm. Er dette et vanlig problem og burde jeg bare skaffe meg noen nye? Hva pleier man å bruke for å teste temps osv etter man har vannkjøpt pcn? Prime95 bare? Si hva jeg skal stresse cpu og grafikkort med så poster jeg screenshot av temps og sånn. Endret 28. oktober 2010 av YojimboVII Lenke til kommentar
Zivole Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Furmark + Prime95, det burde nok holde Grattis med vannkjølt pc! etter alle problemene dnie fortjener du det! Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2010 Furmark + Prime95, det burde nok holde Grattis med vannkjølt pc! etter alle problemene dnie fortjener du det! Takk Laste ned å tester nå. Hvor lenge skal man la de kjøre? Lenke til kommentar
Zivole Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Det er vel veldig delte meninger om det, men hvis alle kjernene blir belastet 100% over 8 timer, så burde det holde for å si det slik Furmark kan du vel kjøre i 30-60 min. Klarer CPU og GPU dette er det nok stabilt. men test ivertfall 1 time på hver av dem. Edit: Stabilitetstesting og OC er ikke min ting, så burde kansje høre med noen andre angående det, evt google det. Endret 28. oktober 2010 av Diabolicelf Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Tror jeg kjører de i maks 1 time. det som teller er vel det man bruker pcn til vanlig, det er jo ikke normalt å bruke 100% dag ut og dag inn heller. Jeg testet noen bilder med kameraet mitt men det blir bare blurry og umulig å se noe. Tror jeg låner et hd video kamera av en kompis og filmer i stedet for dere. Men jeg poster screenshots i kveld av temps hvertfall. Endret 28. oktober 2010 av YojimboVII Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Jeg poster screenshots av Idle og full load temps i morgen. Har tenkt å la pcn stå av i natt for at vann temperaturen går ned før jeg begynner. Akkurat nå viser realtemp mellom 3.5% - 11% Load mens jeg har en del tabs åpne i google chrome (25 tabs) + Vuze. Average temp på CPU og GPU ligger på rundt 35C tipper jeg. GPU1 viser 34C, GPU2 viser 32C, de 4 kjernene på cpu ligger på rundt 35C mens en av kjernene ligger på 30C. Er det gode temps? Jeg vet ikke hva rom tempen ligger på. Tror jeg har noen luftbobler i loopen enda så kan hende det synker etter 1 uke. Skal jeg ta av toppen på reservoiren for å la lufta slippe ut? Edit: Noen bilder som jeg fikk til med møkka kameraet mitt. Endret 28. oktober 2010 av YojimboVII Lenke til kommentar
Khani Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Var svært pent det du har fått til der. Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Takk takk. Hvis bare selve pcn hadde fungert nå så hadde alt vært fint. Pcn rebooter noen ganger og stopper opp på CPU LED og lyser rødt. Som betyr at det er et problem med CPU, siden hovedkortet jeg har bruker noe som heter Q LED som går gjennom CPU, DRAM, VGA og BOOT DEVICE når man starter pcn og hvis det er noe problem stopper den opp på en av de. Men jeg kan ikke skjønne hva problemet er. Problemer jeg kan nesten utelukke er: 1.Cpu blokken sitter så hardt og stødig som den kan. Temps på Cpu er som sagt bare 35C så ikke noe problem med temp. 2.Asus rampage 3 extreme hovedkortet har 2 12v kontakter til cpu men man trenger ikke to stykk for å gi den nok strøm. 3. Tviler på at noen cpu pins er bøyd fordi den har sittet der helt siden jeg hadde air cooling og da funket pcn helt fint. 4. Jeg har installert helt nytt windows 7 64 bit, brukt driverne til hovedkortet som fulgte med cd. 5. Jeg har sjekket en og en ram stikk om gangen, testet bare med en hardisk, uten hardisk, bare med 1 GPU. 6.Hoverkortet har 2 bioser, jeg prøvde å flashe nr 1 men noe gikk vel gærent fordi den biosen vil ikke funke. Så nå har jeg bare bios nr 2 igjen. Jeg vet ikke jeg hvorfor dette skjer. Noen skruer som har lagt seg bak hovedkortet kanskje? Men pcn fungerer i mange timer om gangen, helt random når det skjer. Det eneste ekstra jeg har som tar strøm fra PSU som jeg ikke hadde når jeg brukte air cooling er Pumpa + noen cold cathodes. Har ingen fler ideer om hva som er problemet. Endret 28. oktober 2010 av YojimboVII Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Hmmm prøvd å oppdatere bios på hovedkortet ? Har du hardwaremonitor oppe for å se temp på hovedkort etc ? Vært i bios å endret settings for hovedkortets vifte kontakter ? Kan jo hende at manglende vifte på cpu vifte kontakt får hovedkortet til å rapportere feil. Cmos resette hovedkortet. Blir hovedkort varmt så kan du evt prøve med en vifte som blåser over mosfets og chipsetkjølerne for å utelukke varmgang på hovedkort Lenke til kommentar
Khani Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 (endret) Hadde det vært varme hadde du fått en bluescreen. Kan det ha lekket noe veske ut? Last ned Bluescreen viewer og sjekk om du har fått noen bluescreens i det siste. Hva med og evt prøve og reinstallere os? Hvis det er det som er problemet. Endret 31. oktober 2010 av Wilyes Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 31. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2010 Hei. Les i de 2 trådene mine om dette problemet. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1271376&st=20 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1271474 Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 31. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2010 Jeg fant en artikkel og postet den i min andre tråd som kan ha noe med problemet å gjøre, gjerne les den i min siste post: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1271376&st=20&gopid=16411619entry16411619 Lenke til kommentar
Khani Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 Tenkte at og innstallere os på en ekstra disk kunne ha fungert for jeg hadde et lignende problem or noen år tilbake med windows xp som bare sluttet og fungere. Men der er mye som kan skje når man monterer vannkjøling. Slik at det blir langt vannskeligere og finne ut hvor problemet ligger. Men jeg skal hjelpe til med og se etter en løsning. Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 (endret) I min andre tråd skrev jeg at jeg installerte xp SP3 på en annen harddisk men det hjalp ikke, jeg har også reinstallert windows 7 på den andre harddisken. Jeg så det hadde begynt å lekke under pumpa av en eller annen grunn så jeg måtte ta fra hverandre alt sammen. Jeg skrudde pumpa på skikkelig godt og byttet o-ring, hvis det lekker igjen vet jeg ikke hva som er greia her. Siden jeg måtte tørke opp og sette opp loopen igjen bestemte jeg meg for å ta av begge GPU blokkene for å se om noe var feil som kunne forsåke rebootinga. Jeg tror en termal pad på en av de små brikkene til GPU2 hadde sklidd av, men det kan hende det skjedde i det jeg tok av blokken også. Uansett, jeg satt alle termal pads på riktige plasser på begge kortene og skrudde de sammen igjen. Jeg har ikke noe termal paste til å ta på GPU prossesoren så jeg måtte bare bruke det som var påført allerede fra før. Jeg har satt begge kortene i crossfireX igjen og skal prøve å spille og se om det hjalp å reseate blokkene. Når jeg leser temps med MSi afterburner så viser i skrivende stund GPU1 38C og GPU2 51C. * Er de så høye og forskjellige fordi jeg må påføre ny termal paste på GPU prossesorene? * Hvor leser software GPU temps fra? Leser den bare akkurat på GPU prossesoren? Hvis det er tilfelle er det nok fordi jeg ikke påførte nytt termal paste etter å ha åpnet blokkene og derfor er temps på GPU'ene så forskjellige. CPU har ikke forandret seg, den ligger på rundt 30-35C enda. Edit: GPU1 i idle ligger nå på rundt 40C etter jeg tok av og på blokken. GPU2 i idle ligger på rundt 55C etter jeg tok av og på blokken. Jeg prøvde å spille left4dead2 med begge kortene i crossfireX og pcn reboota ikke mens jeg spilte i ca. 6-7 minutter. Jeg måtte skru av spillet siden GPU2 gikk bare opp og opp i temp, skrudde av spillet da den gikk opp til 96C. GPU1 holdt seg rundt 45-50C mens jeg spilte. Så jeg må nok skaffe meg nye thermal pads + termal paste til blokkene siden de nå har så høye temps etter jeg tok av blokkene. Jeg vet ikke om problemet med rebootinga er løst siden jeg kan ikke spille mer enn 5 minutter om gangen når tempen på GPU2 blir så høy. Vet dere om noen norske butikker som selger thermal pads til EK vannblokker? Hvis ikke bestiller jeg det fra fozencpu den 10. november Endret 1. november 2010 av YojimboVII Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 (endret) hmmm... Jeg har aldri hatt vannkjøling selv, men som kuldemontør har jeg gjort noen observasjoner. Når jeg leser temps med MSi afterburner så viser i skrivende stund GPU1 38C og GPU2 51C. CPU har ikke forandret seg, den ligger på rundt 30-35C enda. ^dette sier meg at CPU er den som blir kjølt ned av vannet først, deretter blir GPU1 og til slutt GPU2. Vannet blir varmere og varmere hele veien, ettersom det blir varmet opp av CPU og GPU1. Jeg har også lest at maskina kun rebooter når du kjører i CF. Hvis du kjører med et skjermkort, skjer det ikke, uansett hvilket skjermkort du bruker. Du skjønner sikkert hvor jeg vil med dette? Jeg tror rett og slett at vannet som skal kjøle GPU2 blir for varmt. Det skal sies her at jeg går ut ifra at disse temperaturene er IDLE, siden du leser dem av i et program. Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å logge dem mens du spiller, i et program som Everest Ultimate, eller lignende. Hvis jeg har rett, og dette er IDLE temperaturer, vil disse bli veldig mye høyere under LOAD. EDIT: Temperaturene kan også svinge så mye på grunn av for lite gjennomstrømning av vann. Desto tregere vannet strømmer gjennom en varmeveksler, desto høyere temperatur vil den ha ut derifra. Mer vanngjennomstrømning = lavere temperaturer. Hvis jeg skulle satt opp vannkjøling selv ville jeg gjort det hele anderledes: Dette er veldig kjapt tegnet i paint. Fordelen her er at alle delene vil få riktig temperatur på vannet. Endret 1. november 2010 av RRhoads Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 @RRhoads CPU og begge GPU'ene lå rundt 30-35C i idle og GPU'ene lå rundt 40-45C full load før jeg tok av blokkene. Nå etter jeg har tatt av blokkene og satt på igjen viser GPU1 mellom 35-40C idle og GPU2 45C+ i idle. GPU1 holder seg rundt 45-50C under full load og GPU2 går veldig høyt opp til nesten 100C hvis jeg ikke stopper å spille. Mens CPU temps holder seg stabilt rundt 30-35C Idle og 40-45 full load. Så jeg er 100% sikker på at GPU'ene blir så varme siden jeg ikke påførte nytt thermal paste og thermal pads etter jeg satt på vannblokkene igjen. Blir det samme hvis jeg hadde tatt av CPU blokken uten å påført nytt thermal paste. Men takk for at du prøvde å hjelpe meg. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Ikke noe problem. Synd jeg ikke har lært å lese skikkelig Kan nok være lurt å påføre nytt lag med kjølepasta ja. Må vel ha på ny før man kan feilsøke mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå