Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil blir fort varm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Gammel olje? Har litt å si da olje har flere funksjoner enn bare smøring av motoren, den kjøler og isolerer for motorstøy. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Luftet du systemet etter bytte av termostat/kjøleveske? Med luft i systemet kan du få tilsvarende symptomer.. :)

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Siden du er kjent med hvordan dette høres ut, så burde det være forholdsvis greit for deg å høre hvorvidt vifte-clutch gjør det den skal, eller ikke.

Dersom du står stille, og temperaturen er alt for høy, så vil du høre kraftig blåselyd hvis du øker turtallet på motor. Gjør du ikke det, indikerer det enten at viscose-clutch er defekt, eller at temperaturmålingen er feil.

Lenke til kommentar

Er jo nøtt til å være dårlig sirkulasjon i motoren hvis radiator kjøler og vannpumpe er ok.

Ta en ekstra sjekk på termostat sjekk at den fungerer. Har du brukt pakning på tube?

Lett å få litt på termostat. Kan være tette kanaler i motor fra rust/tetningsmasse.

Når bilen går på tomgang blir da radiatoren også svært varm?

Vil tro at det syntes ved vannlekasje hvis pumpehuset er sprekt.

En mulig feilårsak:

Har du internlekasje i motor mellom vann/olje vil du se bobler komme opp når du skrur opp radiator mens bilen går.

Minsker kjølevannnsivået?

Du vil også kunne få dannelse av "vaselin" i påfyllingslokket for olje og i topplokk hvis vann blandes med motorolje.

Olje og vann kan blande seg hvis det f.eks. er sprekk i topp. Da kan det etter tid også tette kanaler i motoren der kjølevesken går.

Når motoren går ved høyere turtall kan da luftstrøm rundt motor samt økt strøm av motorolje

gjennom motoren føre til at det kommer til nok kjøling.

Dette er et problem du bør finne ut av for å unngå flere skader på motor.

Jeg ville ikke kjørt bilen med en slik feil.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er en liten lekkasje på varmeregister, det lukter litt kjøleveske når jeg setter på varme, men det merkes ikke på vannmengden. Jeg bruker ikke noe pakkingsstoff så den saken er grei. Høres mest ut som om at det er en rens som skal til for å få det ok igjen. Det blir prøvd i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...