Postkassestativ Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) Har en bil som blir utrolig fort varm, når jeg kjører ligger tempen på normalt, men blir det køkjøring skyter den opp på hundre grader med en gang. Har byttet termostat uten særlig hell. Det er også nok kjøleveske på den Endret 4. juli 2010 av Fjernsyn Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 100C er da ikke så mye, går kjølevifta? Koker den? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Kan godt være at vannpumpa di begynner å bli sliten (kavitasjon på bladene) så trykket er langt mindre. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 4. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2010 Måleren går på topp hvis den står på tomgang i rundt 10 min, Det er 2 vannpumper på den en på regreima og en elektrisk, begge fungerer utmerket. Vannet sirkulerer bra. Mistenker kansje visco-cluthen på vifta å være synderen, men er ikke sikker på det Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Gammel olje? Har litt å si da olje har flere funksjoner enn bare smøring av motoren, den kjøler og isolerer for motorstøy. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 4. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2010 Det ble skiftet olje, filter, termostat og kjølevæske forrige lørdag. Det er akkurat 6,2 liter med kjølevæske som det står at det skal være Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) Luftet du systemet etter bytte av termostat/kjøleveske? Med luft i systemet kan du få tilsvarende symptomer.. Endret 4. juli 2010 av Slettet+3124 Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Hvilken bil er det snakk om? Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 4. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) Omega 92 mod 2.0i Kansje jeg prøver noe radiatorrens til uka Endret 4. juli 2010 av Fjernsyn Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 De har ikke jeg mye peiling på desverre. Men er det tverrstilt motor på denne? Ser du nenver viskoclutch, så da tviler jeg egentlig på dette. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 4. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) Det er rettstilt motor på denne, for det er en bakhjulstrekker, så vifta drives av dynamoreima. Endret 4. juli 2010 av Fjernsyn Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Hvis vifta har visko så skal du kjenne stor forskjell på dreiemotstand ved kald vs varm motor. Det er ingen mulighet for og låse viskokoblingen? Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 På en gammel peugeot vi hadde, så var det faktisk en magnetclutch i stede for en viskokobling. Denne ble styrt av en giver som satt i radiatroen, sikker på at det ikke er samme løsningen på din bil? Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 4. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2010 Er 110% sikker på at det er visco på den, kan se etter om det med dreiemotstand ved kald og varm motor og eventuelt prøve å kile fast noe så den går på max hele tiden. Er ikke så keen på det siste, da jeg ble kvitt den blåselyden da jeg bytta motor Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Siden du er kjent med hvordan dette høres ut, så burde det være forholdsvis greit for deg å høre hvorvidt vifte-clutch gjør det den skal, eller ikke. Dersom du står stille, og temperaturen er alt for høy, så vil du høre kraftig blåselyd hvis du øker turtallet på motor. Gjør du ikke det, indikerer det enten at viscose-clutch er defekt, eller at temperaturmålingen er feil. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Vifta funker fint den....må vel bare venne meg til å stoppe bilen på tomgang da.... Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Hadde samme problem med forrige bilen, da viste det seg at det var sprekk i vannhuset (hvis jeg husker betegnelsen rett), kanskje du skulle sjekke det? Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Er jo nøtt til å være dårlig sirkulasjon i motoren hvis radiator kjøler og vannpumpe er ok. Ta en ekstra sjekk på termostat sjekk at den fungerer. Har du brukt pakning på tube? Lett å få litt på termostat. Kan være tette kanaler i motor fra rust/tetningsmasse. Når bilen går på tomgang blir da radiatoren også svært varm? Vil tro at det syntes ved vannlekasje hvis pumpehuset er sprekt. En mulig feilårsak: Har du internlekasje i motor mellom vann/olje vil du se bobler komme opp når du skrur opp radiator mens bilen går. Minsker kjølevannnsivået? Du vil også kunne få dannelse av "vaselin" i påfyllingslokket for olje og i topplokk hvis vann blandes med motorolje. Olje og vann kan blande seg hvis det f.eks. er sprekk i topp. Da kan det etter tid også tette kanaler i motoren der kjølevesken går. Når motoren går ved høyere turtall kan da luftstrøm rundt motor samt økt strøm av motorolje gjennom motoren føre til at det kommer til nok kjøling. Dette er et problem du bør finne ut av for å unngå flere skader på motor. Jeg ville ikke kjørt bilen med en slik feil. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 Jeg tror det er en liten lekkasje på varmeregister, det lukter litt kjøleveske når jeg setter på varme, men det merkes ikke på vannmengden. Jeg bruker ikke noe pakkingsstoff så den saken er grei. Høres mest ut som om at det er en rens som skal til for å få det ok igjen. Det blir prøvd i morgen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå