NavStar22 Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Var Uruguays hans-redning som reddet dem fra å ryke ut av VM(på fredag) juks? Var det en lovlig og god handling når han tok konsekvensen(rødt kort) og ofret seg for laget? Eller var det bare en ulovlig skitten handling? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Nå har jeg null interesse for og kunnskaper om fotball generelt, men akkurat denne hendelsen fikk jeg med meg. Jeg er av den oppfatning at det hadde blitt mål hvis ikke Uruguay-spilleren hadde gjort det han gjorde, og jeg ser på det som en "skitten handling". Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) Det var en ulovlig skitten handling, uten tvil. Suarez er jo rimelig dum som tar hands for å forhindre mål, og deretter gir de en ny mulighet. Utrolig flaks for han at Ghana ikke scorte; men de fortjente så absolutt å vinne. Får håpe Nederland knuser dem i semi-finalen. Endret 4. juli 2010 av CypheroN Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Det var nok en usportslig handling, men det er gjerne noe som skjer i øyeblikket. Tror ikke han tok seg tid til å fundere skal/skal ikke, så man skal ikke legge for mye i det, det var nok mer refleks handlig. Hva om det hadde vært Norge, og det var Brede Hangeland som gjorde det, hva hadde dere ment om han og laget da? Hadde sikkert gjort det selv. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Hva om det hadde vært Norge, og det var Brede Hangeland som gjorde det, hva hadde dere ment om han og laget da? Fortsatt en skitten/usportslig handling. Hvis du og laget ditt spiller kvartfinale i VM, forventes det nesten at du har såpass kontroll over refleksene dine. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Det var nok en usportslig handling, men det er gjerne noe som skjer i øyeblikket. Tror ikke han tok seg tid til å fundere skal/skal ikke, så man skal ikke legge for mye i det, det var nok mer refleks handlig. Hvis hendene mot ballen er en refleks, så har han ingenting på fotballbanen/VM å gjøre. Jeg tror han hadde kontroll, og tok et valg. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Det var nok en usportslig handling, men det er gjerne noe som skjer i øyeblikket. Tror ikke han tok seg tid til å fundere skal/skal ikke, så man skal ikke legge for mye i det, det var nok mer refleks handlig. Hvis hendene mot ballen er en refleks, så har han ingenting på fotballbanen/VM å gjøre. Jeg tror han hadde kontroll, og tok et valg. Og hvorfor har han ingenting på fotballbanen å gjøre hvis han ved et enkelttilfelle bruker hendene mot en ball som kommer mot ham? Det ligger nok mer i en refleks enn en kalkulert vurdering, det er uansett dickmove og det er dårlig å skryte av det. Som sagt, har sett mer kalkulert og grovere juksing i dette mesterskapet enn denne redningen. Forskjellen ligger bare i konsekvensene. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Suarez er jo rimelig dum som tar hands for å forhindre mål, og deretter gir de en ny mulighet. Hvordan i all verden kan han være dum når han faktisk ga Uruguay en sjanse til å gå videre? Hadde han ikke handset, hadde Ghana scoret og Suarez og co vært på hjem til Montevideo på turistklasse. Mannen gjorde en vurdering, tok straffen sin, Ghana taklet ikke presset og Suarez er nå helt i Uruguay. Lenke til kommentar
3Maldini Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Handlingen til Suraez var helt grei for meg. Sett det slik at det hadde vært tidligere i kampen, Uruguay hadde blitt straffet 2 steder, dem får en straffe imot(ny sjanse til Ghana), og har en mann mindre. Ville ikke du gjort alt for å få ditt land videre? Skal vi se en annen retning og, burde ikke Torres hindret at Chile forsvareren ble utvist? Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) Hvordan i all verden kan han være dum når han faktisk ga Uruguay en sjanse til å gå videre? Han ga også Ghana et nytt spark inn i mål, samtidig som han handset og 80% sjanse for å bli syndebukk. Smart? Hadde han ikke handset, hadde Ghana scoret og Suarez og co vært på hjem til Montevideo på turistklasse. Mannen gjorde en vurdering, tok straffen sin, Ghana taklet ikke presset og Suarez er nå helt i Uruguay. Det stemmer. Ufortjent, mener da jeg, i alle fall. Greit nok at de vant, og at Ghana ikke scorte -- det kan ingen si noe på -- men jeg mener fortsatt at det er en feig måte å gå videre på. Endret 4. juli 2010 av CypheroN Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Hvordan i all verden kan han være dum når han faktisk ga Uruguay en sjanse til å gå videre? Hadde han ikke handset, hadde Ghana scoret og Suarez og co vært på hjem til Montevideo på turistklasse. Mannen gjorde en vurdering, tok straffen sin, Ghana taklet ikke presset og Suarez er nå helt i Uruguay. Det er alltid lurt å gjøre det som tjener ens egne hensikter, så Suarez var nok ikke så dum nei. Regelbruddet viste seg å gagne Uruguay, men kanskje ikke spillet som helhet. Visse ting egner seg best for skryt innad i laget. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) Han ga også Ghana et nytt spark inn i mål, samtidig som han handset og 80% sjanse for å bli syndebukk. Smart? Hadde han ikke handset hadde det vært 100 % sjanse for at Ghana scoret. 80% er derfor bedre enn 100%. Dette er ikke en dum handling fra Suarez, dette er en smart handling. Og han hadde ikke blitt syndebukk hvis Ghana scoret, fordi de ville scoret uansett. Endret 4. juli 2010 av DoktorBacon 3 Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Hva om det hadde vært Norge, og det var Brede Hangeland som gjorde det, hva hadde dere ment om han og laget da? Fortsatt en skitten/usportslig handling. Hvis du og laget ditt spiller kvartfinale i VM, forventes det nesten at du har såpass kontroll over refleksene dine. Kanskje ordet refleks ikke var det rette ordet, men du skjønte hva jeg mente. *pirkete av deg* Det jeg mente at i en slik situasjon ikke har særlig betenkningstid, og man må fatte et valg, kjapt. Jeg synes det har blitt gjort myye verre ting enn dette i VM, men klart det sendte "feil" lag videre. Han utnyttet regelverket, og som en annen poengterte oppi tråden her, hvis han ikke hadde gjort er 99% sjanse at Ghana hadde gått videre, tror de hadde enda bedre enn 80% sjans å redde straffen, utslitt og stort press har mye å si. Keeperen for sin del blir ikke akkurat så veldig sliten i løpet av en kamp. Kanskje noen kunne opprettet en poll på hvor mange som hadde gjort det selv om de fikk sjansen? Jeg tror jeg hadde gjort det, selv om jeg hadde visst at det var galt. Men hvis du finner èn utespiller i VM som har spillt minst en hel kamp og ikke har brutt regelverket på noe så helst måte, skal du være god. Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Flashback til Solskjær da han redda Uniteds seriegull(?) ved å sparke ned en motstander som var alene gjennom. Han ble vel folkehelt? Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Taklingen på Robert Lee for å sikre 1 - 1 mot Newcastle, ja. Juks var det ikke, eller jo, det var juks, men på samme måte som om han hadde sparket ned Aydiah, Gyan eller Appiah som siste mann om de nettopp hadde rundet keeper og de kunne satt ballen i mål. Han måtte dog betale konsekvensen av hans egen handling. Usportslig? Ja, men hvem hadde ikke gjort det i samme situasjon? Jeg hadde elsket enhver norsk spiller som gjorde det samme i en landslagskamp eller Rooney om han hadde gjort de i kvartfinalen i Champions League. Du tar fullstendig feil når du påstår at det var dumt av Suarez, CypheroN. Han kunne aldri bli en syndebukk. Uruguay hadde alt å vinne og ingenting å tape. Ja, han gir Ghana enda et spark mot mål, men på hvilken måte hadde det vært bedre hvis han hadde latt ballen gå inn? Da hadde Uruguay garantert vært ute av kampen. Han handlet og ga landet sitt håp, samtidig satte han et enormt press på Asamoah Gyans skuldre. Ikke misforstå... Jeg ville ha Ghana videre av hele mitt hjerte, men Suarez gjorde det som skulle til. Folkehelt i Uruguay, hatet i Afrika. Lenke til kommentar
Maefteda Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Suarez hadde alt å vinne, ingenting å tape(sportslig) ved å ta den handsen der. Hadde han ikke handset og latt ballen gå i mål ville han mistet semifinalen uansett siden Uruguay ikke ville vært der, så å si at han ofret seg selv for laget blir helt feil. Det at han jukset ga Uruguay en feilaktig sjanse på å nå semifinalen og finale/bronsefinale. Det at Ghana har muligheten til å avgjøre det selv etterpå er egentlig ganske likegyldig. Da kan man plutselig ikke kritisere Frankrike og Henry heller, siden Irland hadde tid på seg til å score etter at Henry jukset til seg et mål. Straffe eller ei, det gjør ingen særlig forskjell. Aldri har straffe=mål, selv om så mange folk nesten mener det. Fotball vil alltid være dobbeltmoralsk. Suarez blir sett på som en helt av enkelte, men ville blitt sett på som en drittsekk hvis han ikke hadde blitt tatt i å handse, av de samme folkene. Ganske rart siden handlingen og hensikten til Suarez ville vært helt lik. Reglene i fotball gjør at slike ting lønner seg, og da er det noe galt med dem. Samtidig er det vanskelig å finne en løsning på det, man kan liksom ikke bare gi mål på det heller? Kan man? Det man kan prøve på er jo å gjøre det til tabu å drive med slikt juks og heller slakte de som forårsaker slik urettferdighet, men det ser ikke ut som om Suarez kommer så verst ut av denne situasjonen uansett. For min egen del skjønner jeg jo hvorfor Suarez gjør dette, ettersom han både reddet mesterskapet for Uruguay og slapp unna med det blant folk flest også, tvert imot ble han helt i sitt eget hjemland for det å jukse. Nå var verken Ghana eller Uruguay mine favoritter i VM, selv om jeg holdt en liten knapp på Ghana. Men jeg føler at hvis Suarez skal slippe unna stress for dette, skal flere andre juksemakere også bli frikjent. Juks er juks selv om man blir tatt eller ikke. Er en grunn til at f.eks Johan Muhlegg er upopulær, selv om han har blitt straffet for jukset sitt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Alle hadde gjort det samme. Det er bare de ukloke som hadde prøvd å hindre målet på en lovlig måte. Det så hvertfall nesten umulig ut. Problemet er at han ikke "jukset". Og jukse kan vi se på det eksemplet til Henry mot Nord Ireland (der han IKKE ble straffet). Suarez fikk sin straff, og dermed kan kan heller ikke spille mot Nederland. Ja, det var et skittent handling, men alle hadde gjort det. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 (endret) Alle hadde gjort det samme? Når ble du min talsperson. Men å kalle det en straff den ene kampen han blir utestengt er å ta i. Han hadde tross alt aldri spilt den kampen hvis han ikke ble utvist. Var en som sendte inn en melding på SVT om at det i sånne situsjoner i ishockey blir dømt mål, f.eks. en som kaster køllen sin forran en puck som ville gått imål og at det burde vært en sånn regel i fotballen og. Endret 6. juli 2010 av Veritas_ 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 jeg synes ikke hendelsen kan kalles juks, han prøver ikke å skjule det engang. Det står så mye på spill at jeg skjønner godt hvorfor spilleren gjør det. Hadde han ikke reddet ballen hadde Ghana vært garantert videre. Han redder ballen, vet han får rødt kort, men han vet også at Ghana må sette en straffe i det 120.minutt, med 50000 gærne supportere på tribunen i en kvartfinale, det er en stressende situasjon som ikke alle takler. Fotball handler om å vinne, det handler ikke om å være best. Alle "jukser" til enhver tid, enten de haler ut tida eller filmer. Lenke til kommentar
Maefteda Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Alle hadde gjort det samme. Det er bare de ukloke som hadde prøvd å hindre målet på en lovlig måte. Det så hvertfall nesten umulig ut. Problemet er at han ikke "jukset". Og jukse kan vi se på det eksemplet til Henry mot Nord Ireland (der han IKKE ble straffet). Suarez fikk sin straff, og dermed kan kan heller ikke spille mot Nederland. Ja, det var et skittent handling, men alle hadde gjort det. Så juks er bare juks når man ikke blir straffet for det, for noe piss. Johan Muhlegg jukset ikke i Salt Lake City OL 2002 fordi han fikk sin straff? Dessuten gjør Suarez en liten nikkebevegelse og "skjønner ingenting" når det blir blåst. Klart han ønsket at det ikke skulle bli sett. Alle hadde gjort det argumentet holder jo nesten for filming også da. De fleste spillere filmer, og jeg tipper en del hadde lagt seg om de kunne fått straffe mot slutten av en lignende kamp også. Enten får man klage på all mulig juks og synes det er teit, ellers så får man leve med at ca. alle fotballspillere jukser. Å hale ut tiden er ikke å jukse, med mindre det er på dødball for det er ingen regler imot det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå