Gå til innhold

Nazi kors med 4 stjener?

MrL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har personlig erfart hvor mye pes du får ved å like swastikaer. Helt fra barneskolestadiet (liten gutt på 8 år tegner et solkors på penalet sitt og i alle kladdebøkene sine, samt på en vegg i en undergang på vei hjem fra skolen, gud bedre det førte til mye pes og mas om nazisme og what not, jeg hadde sett det på noe greier jeg leste om hinduismen (hadde livssyn i stedet for kristendom, der lærte vi om andre religioner og å ha et åpent syn) og syntes det var fett. Lærere og andre elever er dumme som fy.) til disse dager da jeg gikk inn til en tatovør og ville tatovere en, men dama nekta og kalte meg nazisympatisør. Å prøve og forklare henne at det var et hinduistisk symbol, nytta ikke.

Lenke til kommentar

Synd at uvitenhet og ignoranse skal henge igjen så lenge, og at folk dømmer såpass mye på forhånd. Men det er klart at den automatiske koblingen med nazismen er forståelig, men det er på tide å se bak kulissene, ellers vil stigmatiseringen i vesten som følge av nazismen alltid bli ført videre gjennom generasjoner, og hatet og uvitenheten ved dette symbolet vil vedvare.

En av de eldste Swastikaene funnet er over 7000 år gammel..

Lenke til kommentar

Nå er jo uansett dette symbolet ikke så vanlig her til lands og har vel egentlig aldri vært det(?) så man klarer seg vel uten. Dersom jeg som nordmann skulle tattovert ett solkors ville jeg måttet forklare meg hele tida og selvom dette burde vært unødvendig så ser jeg ikke hvorfor vi plutselig skal begynne å tattovere dette symbolet nå. Jeg setter nordmenn som tattoverer dette symbolet rett i bås, de vil vise at de kan historie, eller de har det på trass.

Jeg ser ikke grunnen til at vi plutselig skal frigjøre dette symbolet, dersom det aldri har vært aktuelt her til lands før. Det finnes da nok av andre symboler?

I Asia blir solkorset brukt ofte, fordi det har en betydning der nede.

Jeg er dog ikke helt sikker på solkorset historie i Norge (før WW2) derfor står jeg gjerne skolerett dersom jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Swastikaen i skandinavia var et symbol på lik linje med Tors hammer og Tors kors, og ble gravert på våpen blant vikinger for å bringe hell og lykke.

Det finske flyvåpnet brukte fra 1918 en blå swastika som logo fram til 1945 og Carlsberg fra Danmark tok også i bruk symbolet på ølen fra 1881 til andre verdenskrig brøt ut.

Det finnes da symboler som ikke er særlig aktuelt her til lands som man klarer seg uten, som man likevel har god kunnskap om, og en "plutselig" frigjørelse er på sin plass når det var en "plutselig" stigmatisering. Det er da vel bedre å frigjøre det, og forbinde det med forståelse og kunnskap, hell og lykke, istedenfor å la nynazister fortsette å samle seg under hakekorset for å videreføre Hitlers manifest og hat?

Lenke til kommentar

Da står jeg skolerett :)

Problemet er at det vil ta sin tid å få frigjort dette symbolet, og jeg tror ikke man klarer det ved hjelp av tattoveringer.

Det må opplyses om på skolen, men jeg tror nok 2.verdenskrig vil få større fokus, og at det kanskje bare vil stå en bisetning i læreboka om swastikaen. Det er synd, men så er det tross alt begrenset hva man kan fordype unga i på skolen, og da er det kanskje greit at det er sånn?

Hvordan skal man opplyse folk om at swastikaen ikke nødvendigvis er ett dårlig tegn?

Lenke til kommentar

Det finnes da symboler som ikke er særlig aktuelt her til lands som man klarer seg uten, som man likevel har god kunnskap om, og en "plutselig" frigjørelse er på sin plass når det var en "plutselig" stigmatisering. Det er da vel bedre å frigjøre det, og forbinde det med forståelse og kunnskap, hell og lykke, istedenfor å la nynazister fortsette å samle seg under hakekorset for å videreføre Hitlers manifest og hat?

Den plutselige stigmatiseringen var institusjonell, mens frigjøringen far stigmaet nødvendigvis må være individuell. Man kan ikke vedta å fjerne et stigma, det må forsvinne hos hver enkelt av oss.

Så kan man diskutere om det er greit å ha noen symboler på ondskapen, uavhengig av om symbolet i dette tilfellet er stjålet fra noen andre, eller om ondskapens oppslutning tvert om vokser av det.

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg er dog ikke helt sikker på solkorset historie i Norge (før WW2) derfor står jeg gjerne skolerett dersom jeg tar feil.

Husker en skoletur jeg var på til Rånåsfoss kraftstasjon, så viste guiden vår at turbinene de brukte hadde Swastika-symbolet støpt i seg. (Seks turbiner bygget i 1918)

Er ikke sikker på hvorfor, eller om dette var normalt andre steder.

Edit: Trodde Swastika og solkors var det samme, så endret litt på innlegget.

Endret av Cromsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...