Gaute2000 Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Hei. Jeg og en kamerat ønsker å sette opp en løsning som syncer data mellom 2 servere som står 2 forskjellige plasser. Vi kjører mOnOwall som routere på begge plassene og har servere med litt ulike spesifikasjoner på de ulike plassen. Vi kjører Debian lenny som server OS. Det som er ønskelig er at nettverket blir sett som et på begge plassene. Og at når jeg legger en fil på sync mappe/disk på Server01, så blir det automatisk synca på Server02 og motsatt. Og vis kameraten min sletter en fil på Server 02, så blir den også slettes på Server 01. Og motsatt. Dere ser sikkert tegninga. Det jeg lurer på er dette mulighet å sette opp, og i tilfelle åssen dette gjøres. Server OS kan byttes vis dette anbefales. Alt av hjelp og råd mottas med stor takk. Glenn-T Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Kanskje ceph kunne vært noe? Har ikke prøvd det selv, men det later til å være i noenlunde den gata du vil ha det. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 En ide som kan gjøre saken "lettere" er hamachi. Med hamachi får du et lokalt nettverk mellom deg og en ekstern datamaskin (det blir oppfatta som at en maskin i Japan er i samme LAN som deg i Norge). Lenke til kommentar
Gaute2000 Skrevet 4. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2010 Kanskje ceph kunne vært noe? Har ikke prøvd det selv, men det later til å være i noenlunde den gata du vil ha det. Har ikke hvert borti dette selv, skal sjekke det litt ut. Har også kikket på en løsning fra Unison Noe kjennskap til dette? En ide som kan gjøre saken "lettere" er hamachi. Med hamachi får du et lokalt nettverk mellom deg og en ekstern datamaskin (det blir oppfatta som at en maskin i Japan er i samme LAN som deg i Norge). Hamachi vil nok ikke fungere som en løsning for hos. Siden vi skal ha 2 lokasjoner som ser ut som et nettverk, er snakk om 1 server på hver lokasjon pluss noen klienter. Rett meg vis jeg tar feil her.. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Det jeg mener med hamachi er at det blir et lokalt lan mellom de to serverne, og ingen andre. Lettere enn å åpne porter og tull hvis det er et problem Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Rsync er det du trenger. Trenger du multiple master oppsett så kan du vurdere http://wiki.freebsd.org/HAST 1 Lenke til kommentar
Gaute2000 Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 Rsync er det du trenger. Trenger du multiple master oppsett så kan du vurdere http://wiki.freebsd.org/HAST Trudde Rsync bare synca en vei. Planen er at dem skal synce mot hverandre, sånn at man kan gjøre endringer fra begge serverne Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Du kan bruke rsync til å synce begge veier. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 siDDIs: Konkret eksempel på det? Har slitt med å få til det samme selv. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 (endret) Det er jo noko så enkelt som ein crobjob på begge maskiner rsync -avz -e ssh host1:/host1folder /host2folder rsync -avz -e ssh host2:/host2folder /host1folder Men er det fleire samtidige brukarar eller mykje aktivitet så bør ein ha eit multiple master oppsett som HAST EDIT: HAST er faktisk ikkje multiple master, men master slave. Det finnes svært få multiple master løysninger, kanskje Oracle Disk Manager kan hjelpe? Den beste løysninga må vere å dele "fellesinnhaldet" over nettverket til den eine maskina. Endret 14. juli 2010 av siDDIs Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Tja, rsync er egentlig designet for "one way sync", så dette kan nok skape problemer i enkelte tilfeller. Ser ut som et program som heter unison er bedre egnet til oppgaven. Lenke til kommentar
Gaute2000 Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Har desverre ikke fått tid til å prøve noe av dette enda. Men er det noen som har prøvd UNISON? Og som veit åssen dette er å sette opp og bruke? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 (endret) vpn med gfs speiling eller tilsvarende? Hvordan dette vil fungere i praksis har jeg ingen idé om, men i teorien burde det vel fungere. Endret 21. juli 2010 av kpolberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå