Gå til innhold

ÆØÅ i filnavn fører til at fil/mappe ikke vises

Anbefalte innlegg

Hovedproblem: Min EEEbox 202 med Linux Mint (Forrige versjon)installert kobles opp mot min QNAP 209II.

Av en eller annen grunn skjuler Linux Mint alle filer og mapper som inneholder norske tegn.

Mint snakker SMB med QNAPen. Norsk tegnsett er valgt i Mint.

Mindre men relatert (?) problem: Hvis jeg oppretter filer med æø eller å ifra EEEbuxen så vises de norske tegnene feil på windows installasjoner:

Slik ser windows filene som er opprettet i Mint:

09 - Gamle Oldefar På Veggen - Torbjørn Egner.mp3

Skal være:

09 - Gamle Oldefar På Veggen - Torbjørn Egner.mp3

(Ikke se rart på meg. Det er min datters favoritt skive...)

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier at du bruker smb, mener du da bare samba eller samba med smbfs? Hvis det er tilfellet vil jeg anbefale deg å ta i bruk cifs, som har tatt over for smbfs. Er ikke sikker på hvilke pakker som må til i Mint. Men en rask

apt-cache search cifs

burde gi et innblikk i hvilke pakker som er tilgjengelige.

Problemet med at filnavnene ikke blir slik de skal i Windows er nok fordi Mint og Windows tar i bruk forskjellige tegnsett. Jeg vet dessverre ikke hvilke endringer du måtte gjøre i Mint for å få dette til å virke (bruker ikke så mye windows :p).

Lenke til kommentar

Er ikke så stø i Linux...

Men jeg lagde filer som heter æøåÆØÅ.txt både i Mint og på windows, både fat32 og NTFS partisjonert minnepinne, og alt så bra ut på begge installasjonene.

Da må det vel være QNAPen som kødder til tegnsettene?

Lenke til kommentar

Mulig at å montere NAS'en som UTF-8 gjør susen, men det involverer litt kommandolinje:

Først, opprett en mappe.

sudo mkdir /media/minserver

Deretter monter NAS'en din:

(bytt ut //nasboks/deltmappe med henholdsvis nettverksnavn eller ipadresse og navnet på den delte mappa.)

sudo mount -t cifs //nasboks/deltmappe /media/minserver -o username=winbrukernavn,password=winpassord,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777

Naviger til /media/minserver med nautilus, og se om det fungerer.

Alternativt kan du sjekke om NAS'en støtter NFS i tillegg til cifs. Mulig NFS er bedre med æøå.

Lenke til kommentar

hadde en del trøbbel med å få den til å mounte skikkelig, så jeg fikk hjelp av en kompis.

Her kan du lese hvordan det er satt opp:

http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=90&t=42047&p=279617&sid=319e04d80c3ae10b449b3cc0d7a3611d#p246062

Jeg gikk inn i fstab filen og la inn "iocharset=utf8," før file_mode.

Det forandret ingenting. Men jeg gjorde det kanskje feil?

Er definitivt ikke stø på mitt linux, så har du noen innspill er jeg veldig takknemlig.

Qnapen min støtter ikke NFS så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...