Gå til innhold

Macro, reverserte objektiver og skarphet

Anbefalte innlegg

Har lekt meg litt med min Canon 70-300 3.5-5.6 med påmontert, reversert Canon 50mm 1.8 idag.

Her er et eksempel:

post-20387-1278196797,4016_thumb.jpg

Ser rimelig greit ut forminsket slik. Men går jeg ned til 100% crop:

post-20387-1278196813,3543_thumb.jpg

ser jeg at det er alt annet enn skarpt. Er dette et resultat av denne type provisoriske "macrolinse"? Er jo ikke så veldig overraskende at et slikt oppsett har sine skavanker og svakheter.

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Ikke for å kuppe tråden.. men hva er et reversert objektiv? Et bilde eller en link hadde vært flott! ;)

Lenke til kommentar

Ikke for å kuppe tråden.. men hva er et reversert objektiv? Et bilde eller en link hadde vært flott! ;)

Har ingen link, men det betyr at man setter et objektiv bak-fram på kameraet eller en annen linse. Dette gir en provisorisk macrolinse.

Her er mitt oppsett:

post-20387-1278198294,0324_thumb.jpg

Her sitter min 70-300 telelinse på kameraet og mitt 50mm fastopjektiv er festet for anledningen med maskeringsteip bak-frem forran. Resultatet er en nærgrense på et-par centimeter og en kraftig forstørrelse. Øynene på den edderkoppen er kanskje en halv millimeter i diameter.

Lenke til kommentar

Blendet ned 50mm til f14. 70-300 blendet jeg ikke ned. Er her på f5.6 Jeg burde kanskje gjort det. 300'en er jo ikke av de skarpeste objektivene og full åpning gjør vel ikke saken bedre.

Siden den effektive numeriske aperturen noek er betydelig mindre enn f/14, så du vil nok ha diffraksjon.

Lenke til kommentar

Bruker selvutløser på 10 sek (fjernutløseren forsvant med gamlekameraet), så skulle tro det ikke var noe problem med bevegelse. Får prøve litt mer og variere blenderen og se hva som skjer. Selv om fokusomerådet er løvtynt, så burde jo nóe være i fokus om det ikke er noen andre problemer. Forstod jeg sverre rett, så har jeg her allerede diffraksjon på f14. Mindre blender vil jo da gi enda mer diffust bilde.

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar

FWIW - 7D har så høy pixeltetthet at diffraksjon (teoretisk!) inntrer fra ca. f/6.8. Ved f/14 er du altså godt inne i diffraksjonsland. Dette oppsettet vil nok også være mer enn normalt sårbart for vibrasjoner fra speilet (bruk mao MUP i tillegg til selvutløser).

Sånne reverserte greier er jo forferdelig vanskelige å jobbe med, og med et såpass suboptimalt utgsangspunkt (70-300), så bør du vel ikke være så veldig misfornøyd.

Lenke til kommentar

Var nok diffraksjon ja. Jeg blendet 50mm opp til f8 og da ble ting skarpt og flott. Problemet da var selvsagt et fokusplan på omtrent en millimeter. Ble umulig ta bilde av insekter iallefall. Artig måte å leke seg på, men hva man kan ta bilde av begrenser seg veldig. Er nok bedre å satse på mellomringer og/eller ekte macroobjektiv. Iallefall på ting som beveger seg og er i 3 dimensjoner.

Lenke til kommentar

Jepp. Objektiv og teknikk kan ikke hjelpe så mye her. På slike ekstreme forstørrelser blir dybdeskarpheten liten. Med en "stabel" mellomringer gjør "bellows factor" at den effektive blenderen blir svært, svært liten, selv om den fysiske er stor.

Lenke til kommentar

Et annet problem som jeg hadde var jo at jeg kom så nærme objektet at det ikke var mulig å få med hele. Zoomer jeg ut blir jo alt ute av fokus og kan ikke fikses med fokusen på linsa. Tok noen bilder av et tusenbein idag. Fikk med hodet, men tentaklene stakk ut av bildet i likhet med bakparten. Og bare en tredjedel av hodet var i fokus.

Fokusstacking har jeg jo hørt om og er noe å tenke på. Mulig jeg tester litt til helga og med bare én linse så jeg ikke kommer så steike nærme.

Lenke til kommentar

Samme problem her. Det henger jo sammen med at blenderen er veldig liten, f11+, og det slipper jo inn lite lys. På edderkoppbildet over ligger jeg på 6 sekunder uten blits. Vil anbefale en ringblits om man tar mye macro. Kanksje ikke så aktuelt når man bare leker seg med reversering.

På andre tester brukte jeg min 430-blits som jo kan fjernstyres av 7D. Veldig praktisk. da lå jeg på rundt 1/60 sekund. Dette var inne på et rom med lite lys om kvelden.

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...