Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

samboer som er på byen hver helg

Gjest jente33

Anbefalte innlegg

Gjest jente33

Jeg er ei jente på 33 år med et langvarig ekteskap bak meg og 2 barn. Noen mnd etter at vi gikk ifra hverandre, traff jeg en mann som var 6 år yngre enn meg. Han har vært singel hele tiden og har ikke noe samboerskap bak seg eller barn. Etter ca 1 år flyttet vi sammen og det var da det oppsto en del konflikter...

Samboeren min bodde en times kjøring fra der vi bor nå og han har flyttet fra alle kameratene sine, broren sin og sagt opp jobben for å bo hos meg. Jeg synes nå det var beundringsverdig gjort av han å gjøre noe sånt for min skyld, men pga at jeg har små barn som vil være i nærheten av faren sin, var det den beste løsningen.

Det jeg nå synes er så vanskelig å akseptere er at han stort sett hver helg drar "hjem" til kameratene sine for å feste med de. For meg så er det rart for mener han har gått inn i et samboerskap hvor det også er barn med i bildet som blir skuffet når han drar når de kommer til meg. (jeg har de annenhver uke) Synes egentlig han kan legge festingen litt til side og har foreslått at han heller kan kjøre en tur og besøke kameratene på hverdager istedetfor hver helg når alle skal på byen og drikke. Men han mener at det er veldig mye stress for han å kjøre 1 time innover etter jobben for å besøke dem. Jeg forstår jo veldig godt at han synes det er trist å flytte fra alle kameratene, særlig fordi han ikke har fått noe sosialt nettverk her vi bor.

Han gir inntrykk av at jeg er veldig lite forståelsesfull og at jeg må forstå at han trenger å dra til dem om helgene. At han synes at jeg er vanskelig når jeg ber han være hjemme...(de siste 3 helgene har jeg ikke sagt noe om at han har dratt, men føler nå at jeg begynner å bli lei drikkingen hver helg...) Jeg føler jo også at man skal gi og ta i et forhold på alle måter og burde ikke han egentlig tilby seg å ha ungene for meg en helg så jeg kunne tatt en tur med en venninne også? (Jeg jobber annenhver helg og har barna motsatt...)Nå er ikke akkurat det så veldig viktig for meg for jeg er vel egentlig ferdig med festing og sånn....Er ei mer hjemmekjær jente som setter pris på god mat, en film og sånt på helgene :-)

Er det urimelig av meg at jeg ber han ikke dra ut på byen hver eneste helg? At jeg vil at han skal omgås med dem på andre måter også? Hva med å be dem komme til oss? (de har aldri vært hos oss og besøkt oss..)

Det her har ingenting med sjalusi å gjøre (men må innrømme at jeg var det i begynnelsen...) for jeg stoler fullt og helt på ham. Har ingen tanker om at han er utro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner, er enig og støtter deg!

Det er overhodet ikke urimelig av deg å ta opp dette, og "kreve" at han tilbringer helgene med deg, og ivaretar familien sin. Han er jo tross alt sagt opp jobben, flyttet og "brøte" kontakten med vennene sine for deg. Da mener jeg det blir helt feil at han prioriterer festing og venner så høyt.

Jeg vet ikke om dere har andre problemer i forholdet, kanskje krangling?, som fører til at han føler det bra og reise vekk litt? Uansett er det dårlig gjort om dette er tilfellet, uten at han sier noe. Uansett er jo dette bare spekulasjoner. Har dere snakket om det? Du burde konfrontere han med at du ikke er tilfredsstilt over prioriteringene hans, og det er greit han går ut av og til, men ikke vær helg. Jeg syntes han burde tilbringe mer tid med deg og ungene. En helg i ny og ne da du jobber er det jo mer aktuelt at han tar seg en tur ut med kompisene.

Mitt tips er iallefall at du burde snakke med han om dette. Jeg er selv mann, og hadde aldri godtatt å hatt en partner som holdt på slik. Syntes selv det er mye koseligere å sitte hjemme med kjæresten, enn å gå ut å feste. Dere må iallefall finne en løsning. Jeg syntes det er dårlig gjort av kjæresten din og forstår godt at du ikke liker det. Du får ta en prat med han! håper det ordner seg! =)

Lenke til kommentar
Gjest jente33

Hei og takk for svar!

Ja vi har en del krangler fordi vi har veldig forskjellig oppvekst og tankemåte. Jeg antar at mange ikke hadde holdt ut alle de diskusjonene vi har, men han er virkelig verdt det! Han er følsom, snill og en fantastisk gutt. Men forskjellen er at han ikke forstår meg når det gjelder barn og festing, og jeg forstår ikke at han stadig vekk vil ut på byen.

Vi har pratet masse om akkurat det her men han mener hele tiden at jeg er veldig lite forståelsesfull og at jeg er veldig vanskelig som ikke liker at han drar... Vi er begge slik at vi trenger litt "space" innimellom så at han tar en tur ut innimellom er helt ok :-) Men så og si hver helg føles som en feilprioritering for meg.... Hver helg piper det inn meldinger fra kamerater og venninner som lurer på om han vil ut...Ikke svarer han dem med engang heller, men sender dem en melding når jeg har gått ut av rommet. Blir til tider litt paranoid pga akkurat DET, men han sier at han ikke orker å svare med en gang...

Lenke til kommentar

For meg så virker det som om han har litt problemer med barna, samtidig som han har et ønske om å se kameratene sine.

Den innlysende løsningen for ham synes da å være å dekke begge behovene i samme slengen.

Kan være litt vanskelig med barn. Ikke har han noen selv, så han vet kanskje ikke helt hvordan han skal takle det.

Vanskelig å vite når han kan si ifra hvis det skjer noe, han har jo ingen direkte myndighet over dem.

Og de minner ham om at du fremdeles har noe kontakt med din ex.

Ble kanskje et forhold her på tross av at du har barn.

Kanskje litt enklere hvis dere lager klare regler for hvordan han og barna kan omgås. Hva er greit og hva er ikke. Med en positiv vinkling.

Hvis han drar vekk og drikker den helgen du er uten barn mener jeg at det er litt vel mye, men har forståelse for at han drar den helga med barn, spesielt hvis de er der resten av den uka også. Men skjønner at det kan være tungt for deg.

Det med å ha litt aldersforskjell når man er ung medfører jo ofte at man vil litt forskjellige ting.

Blir jo litt synsing her. Men noen tanker. Det er et litt vanskelig tema.

Endret av Erigon
Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Jeg skjønner veldig godt at alt er nytt for han og at det er vanskelig med hensyn til barna... Men føler meg til tider ganske utslitt da jeg jobber kveld og natt og attpåtil sitter med husarbeide og vedlikehold av huset utvendig og barn...også tar han seg en tur på byen og er vekk hele helgen!Føler meg litt alene og han oppfører seg litt som om han er fortsatt singel. Jeg synes ikke det er for mye å forlange at han roer ned festingen og blir mer hjemme.

Hvis jeg begynner å ta opp det her så går han rett i forsvarsposisjon. Han mener at jeg lager masse bråk hver gang han skal ut og at jeg ikke har forståelse for hans situasjon.. Men JEG derimot, føler at han ikke forstår MEG...

Lenke til kommentar

Dette henger nok mye sammen med at han ikke er vant til å være i et seriøst samboerforhold.

Når han da attpåtil får seg 'kone og 2 barn' på en gang (og ikke har sosial omgang med andre mennesker på jobb en gang?) så er det kanskje ikke så rart at han må ha 'komme seg litt bort' innimellom.

Selv jeg som er i et samboerforhold uten barn (og treffer kollegaer på jobb alle hverdager) må ha en kveld 'fri' fra kjæresten innimellom, ellers blir jeg sprø; det blir rett og slett for mye å gå og tråkke oppå hverandre hver eneste dag hele uka.

PS: Det er ikke dermed sagt at jeg synes det er ok at han lar deg være alene hjemme hver eneste helg - det er helt klart dårlig gjort hvis han har gitt inntrykk av at han skal være en reservepappa som er tilstede også for barna hele tiden.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Du kan jo forslå at han ikke drar hver helg, men istedet annen hver helg eller en gang i måneden eller noe. Spør om han kanskje vil finne på noe med deg og barna en dag i helgen, før han nevner at han stikker av.

Men du må jo skjønne at han fortsatt er bare 27 år, og er ikke ferdig med festinga helt enda.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Ja jeg vet at det er veldig tøft for han å brått sitte der med kjerring og to unger når man er vant til å bare være "egoist"...hvis dere skjønner hva jeg mener.. og da skjønner jeg at han trenger å dra vekk innimellom! Han har ikke noe sosial omgang med de på jobben fordi han er ganske ny der, pluss at han bruker lang tid på å bli kjent med folk..

Har jo også hatt problem med at jentungen har trodd at han ikke var glad i ho, fordi han drar hver gang de kom til meg... Vi har snakket om dette og det gikk virkelig innpå han, men han mener fortsatt at han trenger å dra vekk så ofte fordi han har flyttet fra alt...

Lenke til kommentar
Gjest jente33

Nei jeg tror nok ikke han er helt ferdig med festing enda... Trenger vel kanskje litt tid på seg til å roe seg så kommer det forhåpentligvis etterhvert..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...