Gjest vetikke Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 halla jeg lurer litt på innspill i forhold til pengebruken min med vennene mine. skriver annonymt siden jeg er kjent godt i mange deler av forumet, og dette blir litt personlig. har 3 stk som jeg henger mye med, begge har jeg kjent siden ungdomsskolen, vi er nå fra 18-22 år. En av oss har bil og lappen, ingen av oss andre har det. dette fører jo da til at denne personen kjører en del når vi trenger det. Han som har bil er også den eldste, og den eneste som har jobb ved siden av. De andre bor mer eller mindre for seg selv. Jeg er 18. Jeg bor hjemme hos mamma og pappa og får derav mye "gratis", og jeg er kanskje derfor også den som har "mest" penger "til overs" når det kommer til fest, snacks og sånn fritidsting, dette har jo ført til at jeg har spandert litt på de andre når jeg har funnet det logisk. Dette har jeg kanskje gjort litt for mye, for i det siste har jeg begynt å tenke litt på dette, også fordi jeg vil tenke på å spare på eget unødvendig forbruk. For eksempel, jeg hadde kjøpt inn en del vin og noe anna øl osv., og vi hadde noe vorspiel/nachspiel hos meg før og etter vi dro på en fest/byen, hva vi gjorde er ikke så viktig. I løpet av natta hadde i hvertfall de to andre, kanskje først og fremst bilfyren, tatt og drukket en del av vinen, flere flasker enn jeg egentlig hadde satt fram til akkurat den kvelden. Det gjorde forsåvidt ingenting, og jeg fikk også beskjed om at jeg skulle få 400 kroner tilbake for vinen "senere". I tillegg har jeg ved flere anledninger lagt ut for sigarettpakker når vi har vært innom en bensinstasjon, dette er stort sett 50 kroner per pakke. Alle de andre røyker, jeg har aldri gjort det. Her skal jeg også få tilbake "senere". I de fleste tilfellene med røyken, og med vinen, har jeg aldri fått noe tilbake. Her har jeg forsåvidt heller ikke mast noe særlig, men jeg syns jo at det burde være en selvfølge at de betaler for seg uten at jeg må mase. Nå er det så lenge siden med vin og mange andre utlegg at det på en måte har blitt "foreldet", så jeg har lagt det litt til side. Men jeg syns det er litt provoserende at jeg nærmest blir lurt. Vi var nylig på en lengre tur, hvor den vanlige personen kjørte. Det ble 4-5 timer på vegen, men det som provoserte meg her var at vi var 4 stk i bilen totalt, og det var stort sett kun jeg som ble spurt om jeg "hadde noe bensinpenger". Når jeg prøvde å nøle litt med dette, var det selvsagt ingen av de andre som hadde noe, så jeg ble jo tvunget til å finne litt så "vi kom oss hjem". En annen gang ble jeg bedt om å "legge ut" for bensinpenger da jeg ikke skulle være med selv en gang, bilen hadde da for faen bensin så de kom seg rundt, men likevel skulle de ha penger. Dette fikk jeg selvfølgelig ikke tilbake. Jeg sitter etterhvert igjen med den følelsen at jeg blir utnytta en del, men dilemmaet mitt ligger jo i at hvertfall enkelte av disse faktisk er gode venner som jeg liker veldig å være med når det gjelder andre ting. Jeg søker litt råd fra dere om hva jeg burde gjøre? Har i senere tid prøvd å være mer restriktiv på utlegg og i så fall å få tilbake, men jeg må liksom alltid mase. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Synes ikke du skal ta opp dette "alvorlig" med dem da det kan føre til dårlig stemning senere... Hva med å bare gjøre tingene og pengene dine utilgjengelige?? Ikke gå rundt med kontanter på deg, "glem" bankkortet ditt hjemme, og ikke ha dyr vin tilgjengelig i huset når du har vors... Eller, bare si bestemt men spøkefullt "jeg betalte sist - nå får noen andre gjøre det" eller lignende om de spør. Forresten er bensin dyrt, jeg er alltid den som kjører selv, ofte lange omveier for andres skyld, og liker om de legger igjen litt. Lenke til kommentar
pepsi1max Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Jeg kjenner en person som er veldig lik deg i penge bruk. Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg spurt om de hadde pengene de skyldte deg. de fleste tenker ofte "Hvis han ikke husker det, trenger jeg ikke gi det" Gode venner eller ikke. Vennene diner er jo tydeligvis Penge gjerrige Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Kan ikke holde på sånn i lengden. Du får si at dem også må punge ut, og at ikke du skal ta regninga hver gang Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Det er ikke sikkert at de bevisst utnytter deg, de gjør det bare fordi de kan. Det har kanskje blitt en vane og da tenker de ikke mer over det. En annen ting er at folk generellt pleier å glemme at de har lånt penger når det er seint på natten og når de har drukket mye alkohol:/ Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Man spanderer og man blir spandert på, sånn er det i alle venneflokker. Likevel er det litt uheldig i de tilfellene der spanderingen blir veldig ensidig, at det alltid er en bestemt person som må åpne lommeboken sin hver gang. Jeg kan være snill å spandere litt en gang i blant, men sier straks ifra når jeg synes at nok får være nok. Dette forstår de. Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Høres ut som de er litt for vant til at du punger ut. Lenke til kommentar
Gjest Kris Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Sjansen er liten for at dine venner gjør dette med overlegg eller ondsinn. Om du har en venn som spanderer, ser ut til å gjøre det gladelig - og aldri spør etter penger tilbake - da blir det en vane å la ham/henne ta støyten økonomisk sett. Ta noen runder med, "glemt lommeboken", "har ikke kontanter" eller bare "no way, din tur å spandere nå". Blir nok vanskelig å få tilbake for alt du har spandert så langt uten å lage dårlig stemning, men det går fint å endre på framover hvis du sørger for at de ikke får mulighet til å utnytte deg. Lenke til kommentar
eXtreme-501 Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Kjenner meg igjen i situasjonen. Er kjipt å føle seg utnyttet på den måten. Det beste å gjøre er som andre har nevnt; si at du ikke har penger, glemt lommebok/bankkort, har akkurat nok med penger til det du skal kjøpe osv. Har blitt en vane for meg nå å svare at jeg er blakk hver gang noen spør meg om penger. Dette gjelder ikke de nærmeste vennene mine men folk jeg henger med 3-4 ganger i måneden som jeg vet aldri kommer til å betale tilbake. Lenke til kommentar
Erigon Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) Bare å glemme pengene du har lånt ut. Alle penger som er lånt til venner er bare å avskrive. Bare sånn det er. Lån til venner er å anse som gaver til de er frivillig betalt tilbake. Her er valget enten å miste vennene eller få pengene tilbake. Så hvis du er lei av disse lånevennene får du gi dem litt pes om lånene, så kommer du ikke til å se så mye til dem, tenker jeg. Du får begynne å spare til noe, f.ex. lappen. Greit å ha en sparekonto, så kan du si hvor mye du har klart å spare når noen spør. Eventuelt kan du spare til bilen også hvis du sparer litt mye. Så sier du at du sparer til lappen (bil) hver gang noen vil låne. Bortsett fra tjue kroner når det er snakk om bensinpenger. Endret 13. juli 2010 av Erigon Lenke til kommentar
Gjest Henrik Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Tviler på du vet hvor mye det koster med bil, så jeg regner med at han har betalt betydelig "mer enn deg" alt i alt(dog uten at jeg kjenner saken). Det er fullt mulig han med bil irriterer seg over de to andre han også, men vil ikke stå igjen med regningen på bensin(og vedlikehold, forsikring, veiavgift etc) alene. Men jeg vil anbefale deg å være litt mer restriktiv i forhold til annet bruk enn bensinpenger. Dog kan du kanskje prøve å ta det opp med bilfyren, for å se hva han mener? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå