Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Et lite hint til dem som har problemer med BSOD Irq_less or not_ equal eller tilsvarende

Anbefalte innlegg

Jeg vet det mange tråder om BSOD, men jeg tenkte at jeg skulle dele mine erfaringer (de få jeg har opplevd) med dette.

For cirka en uke siden begynte PCen å slå seg av, uten forvarsel. Det første som slo meg var jo selvsagt at CPU temp ble for høy etter som jeg ikke fikk startet PCen like etterpå. Men det viste seg å være feil, i mitt tilfelle var det viften i PSUen som konka.

Jada, jada, vet at dette ikke har noe med blåskjermer å gjøre, men ha litt tålmodighet med meg da. Kjøpte ny PSU, en Antech 1000W og PCen funka fint i ca 2 dager. Så dukket blåskjermene opp pluss at PCen frøs i Windows. Etter som jeg ikke hadde dette før bytte av PSU, så ble den første mistenkte PSUen.

Men på grunn av BSODene ikke var de samme hver gang, kunne være Irq_less or not_equal eller hva som helst, og at Windows Vista frøs uten grunn ble neste mistenkte element på listen minnet (RAM). Kjørte Memtestx86, versjon 4.10 tror jeg det var, fra Ultimate Boot CD. Og ganske riktig, hoppet opp 32 feil på første test. By the way, har 8 GB Kingston HyperX DDR2 PC8500 RAM. Sjekket da web siden til Kongston og der stod det at det minnet skal ha 2,2V spenning.

Javel, tenkte jeg, ved neste start av PCen, stupte jeg inn i BIOS og der stod jo DRAM spenning på Auto. Satte spenningen til 2,2V og kjørte Memtestx86 enda en gang. Men i svarte....., fikk jo 352 feil denne gangen, så hva hadde jeg gjort feil?

Sjekket siden til Kingston enda en gang, og der stod det også at HyperX PC8500 skal kjøres på latency 5-5-5-15 ved 2,2V, og det kjørte på 5-5-5-18. Så jeg satte det manuelt til 5-5-5-15, lagret forandringen i BIOS og restartet PCen. Kjørte så Memtestx86 igjen og voila, ingen feil i det hele tatt.

Dette var i går, og jeg har enda ikke hatt BSOD eller opplevd at PCen har låst seg. Så er den noen som har problemer med blå¨skjerm, eller at Windows fryser (uansett versjon, være seg XP, Vista eller Win 7) så er et godt råd å laste ned Ultimate Boot CD, brenne ISoen til en CD og kjøre test programmene som er på den, spesielt Memtestx86.

Det er mange av brukerne her som anbefaler Ultimate Boot CD, og jeg støøter dem fullt ut. UBCD er et program (les CD) som kan hjelpe mange med problemer ut av knipen.

Sorry så mye, men jeg glemte jo konklusjonen. Det første man bør gjøre ved BSOD, er å sjekke volt og latency for minnet, det kan være at RAM (minnet) kjøres med feil volt eller latency. Ikke stolt 100% på Auto instillingene i BIOS.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yep, dette er noe som ofte kan være grunnen bak minnefeil. mange som kommer så langt som å identifisere at problemet ligger i minnet jører bare memtest og sier "oi, her er det feil - da må minnet være defekt". Det er ikke alltid tilfellet. Den automatikken som styrer minnebrikkenes instillinger kan feile - spesiellt når det er helt nye RAM modeller som brukes på relativt gamle BIOS som ikke har støtte eller god nok støtte for dem.

Man kan som regel unngå de fleste slike problemer med å sørge for å kjøre en oppdatert BIOS, men selv da er det ikke umulig å få feil i denne automatikken, så det er definitivt verdt å sjekke ut om du opplever minnefeil.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jepp, du har rett Stigma, gjorde nemlig den feilen selv. Hadde tidligere Corsair Dominator minne, fikk mange BSOD og tryna rett i fellen og kjøpte Kingston HyperX RAM. Altså jeg trodde det var feil med minnet. Men skal jeg være ærlig, så tror jeg nok at Dominator minnet kjørte med feil volt og latency.

Ja ja, man lærer så lenge man lever. :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...